+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Amanoräkor

Amanoräkor

Undrar hur man odlar Amanoräkor. De behöver ju tydligen bräckt vatten för att äggen ska kläckas. Stämmer detta? Någon som har några bra tips o trix?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Amanoräkor

De behöver bräckt vatten för att utväcklas annars dör de efter några dagar, jag har en rombärande hona som går i yngelkasse nu, jag har fiskar i karet och vill gärna kunna få larverna själv annars blir de fiskmat. Nu bär nästan alla mina honor rom och jag skulle vilja kunna samla in alla larver från dem också,men jag får nöja mej med larverna från 1 hona just nu.
    Jag har ett litet kar med bräckvatten som står färdigt till larverna i fönstret för att det också ska bildas alger, men jag kommer nog att få stödutfodra larverna också.
    Amanon är ingen lätt räka att föda upp, den är svår just för att larverna behöver bräckvatten för att kunna utvecklas, så ett bräckvattenskar är ett måste !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Ok, tänkte just med Bräckt vatten, fungerar det att hämta i typ Östersjön? Dum som frågar kanske. Eller går det med tillsatser?. Är nyfiken på detta. Har precis köpt in Amano. Har körsbärsräkor, och dessa förökar sig enormt utan att göra något speciellt.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är stor skilnad på Amano och körsbär, Amanon lever i sötvatten och leker i det men larverna när de kläckta spolas ner till bräckvatten med strömmarna där de genomgår de viktiga faserna till att bli en räka.
    Du måste ha ett separat kar med bräckvatten till larverna + att det måste stå mycket ljust så att det bildas alger i karet på glasen, larverna livnär sej på alger och algplankton. Det är svårt att föda upp Amano på grund av de speciella omständigheterna. Jag tror du kan ta Östersjövatten, men det måste vara rent och vad jag vet så är det inte det, jag är uppvuxen i Norrtälje !!
    Du kan köpa speciellt salt för saltvattensakvarium och blanda till, du vet ju hur bräckvattnet i Östersjön smakar, men karet måste stå en tid och mogna, och så var det detta med algerna !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Amanoräkor
    Av Peckoltia i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 20:00
  2. Amanoräkor köpes
    Av kajjan i forum Djur köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 20:56
  3. Mina Amanoräkor käkar upp mossan!!!
    Av Peckoltia i forum Allmänt