+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Räk-Nooon

Räk-Nooon

Hej! Fin sajt här och fint forum!

Jaha... presentera mig... jaa... det blir såhär då:
    Jag blir fascinerad av alla djur och skulle ha hemmet mer än överfullt... men man ska ju ha tid och dessutom ha plats att bo själv också. För närvarande servar jag fyra akvarier och en liten ödla. Det bor räkor bara i ett av akvarierna. Det är ett experimentakvarium. Jag testar lite nya grepp: Det står i ett soligt, stort fönster. Innehåller många rötter och korkbark och lite sand på botten samt trädgårdstorv kring rötterna på en del växter. Växterna under eller på vattnet får lov att klara av att leva med svag belysning eftersom inte så mycket av den varan når ner i vattnet. Akvariet är inte täckt och en del andra växter står med rötterna i vatten och bladen ovanför. Många fler växter får sitt vatten ur akvariet men är planterade ovan vattenytan kring akvariet. Jag experimenterar med att konvertera både landlevande och vattenlevande växter till ett annorlunda liv. Ytan vaktas av några marmorerade bilbukar och ett gäng Borarars Merah går i karantän och ska småningom få flytta in. Ett stort gäng malaysiska sandsäckor sköter markarbetet och den skarpögde och tålmodige kan se diverse, nästintill mikroskopiska kryp, skutta/simma/krypa omkring.
    Ja... just... och där i traskar några skruttiga CB och två, i mina ögon, fina CR. Mitt intresse har inte nått det där med graderingar - jag är lycklig bara de lever och får räklingar och akvariet funkar.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Räk-Nooon

Hej och välkommen till oss, jag kan garantera att du snart har räkor i alla kar !!!! Karet i fönstret måste bli väldigt algigt eller när det står mitt i solen ???
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Hej Tack
    Nääe... det blir knappt några alger alls. Jag räknar med någon tillväxt när sommarsolen kommer på allvar... men det är i så fall bara välkommet. Räkorna skulle nog gilla det. Jag tror inte att det blir några besvärande mängder. Rötter och växterna runt om skärmar av rätt bra och el-belysningen är väldigt svag. Jag planerar att lägga till en lampa till av något slag och lite växtgödning verkar behövas... sååå... vi får väl se hur det blir. Just nu utgör algerna som sagt inga problem alls.

Hm... räkor i alla kar vet jag inte - det är glupska firrar i de andra byttorna... vill inte ha mina små krafsiga djur tuggade.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Nooon
    Hej Tack
    Nääe... det blir knappt några alger alls. Jag räknar med någon tillväxt när sommarsolen kommer på allvar... men det är i så fall bara välkommet. Räkorna skulle nog gilla det. Jag tror inte att det blir några besvärande mängder. Rötter och växterna runt om skärmar av rätt bra och el-belysningen är väldigt svag. Jag planerar att lägga till en lampa till av något slag och lite växtgödning verkar behövas... sååå... vi får väl se hur det blir. Just nu utgör algerna som sagt inga problem alls.

Hm... räkor i alla kar vet jag inte - det är glupska firrar i de andra byttorna... vill inte ha mina små krafsiga djur tuggade.
    Jag menar att fiskarna blir mindre i antal när räknördssjukan tar över helt !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Välkommen hit!

Det låter som ett väldigt roligt och annorlunda projekt, lägg gärna upp någon bild så vi får se det hela.
    There be shrimp!

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Välkommen!

Tnx Det är som sagt fint här - hittar mycket att läsa!

Jovisst kan jag lägga upp en bild
    Kommentar: Akvariet rymmer tyvärr bara 80 liter och jag tycker att det är lite litet... men det funkar bra att experimentera med. De ni ser på bilderna är ingalunda statiskt - allt är under utveckling. Det är parollen "skynda långsamt" som gäller. Nästan allt har tagit sig hyfsat bra sedan starten höstas men jag ser fram emot hur det kommer att se ut efter sommaren - meeera grönt och meeera räkor och små Boraras Meeerah i vattnet!

Här kommer den då....
    Bifogade bilder

Peckoltia: hmm.. jo, det är ju möjligt kanske.... men klurar närmast på hur jag ska uppgradera mitt experimentakvarium med några liter. Rätt vad det är springer jag väl över rätt akvarium och vips så har jag två djungelräkburkar

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Räk tillbehör i mängder
    Av Kristensen i forum Övrigt säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 09:25
  2. Räk akvarium
    Av Majki01 i forum Övrigt köpes
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 13:44
  3. Räk böcker?
    Av Daniel_89 i forum Off topic