+ Svara p mne
Resultat 1 till 8 av 8

mne: Vilka snckor lgger ggen i vattnet

Rkyngel
    Reg.datum
    May 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    95

Mina rkor

Krsbr,Cr,cb

Mina snckor

ppelsnckor

Vilka snckor lgger ggen i vattnet

Hej vilka snckor lgger ggen i vattnet mm och inte ovanfr eftersom jag inte har ngot tckglas i jag vill minimera rymning.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Re: Vilka snckor lgger ggen i vattnet

Jag gissar att du r ute efter lite finare snckor och sna har jag ingen koll p. Jag har Physor som har flyttat in sjlva. De lgger gg under vatten men en och annan rymmer om du inte har ett verhng lngs kanten. Kanske ocks ska nmna att de hr snckorna frkar sig kollossalt om de trivs. Malaysiska sandsnckor lgger ocks gg under vatten och ngra rymningar har jag inte varit med om. Anentome Helena r lika tung i skalet och lgger gg under vatten men jag har varit med om rymning.

Vad r det fr akvarium du ska ha? Blir lite nyfiken eftersom du inte ska ha tckglas. Ett alternativ till tckglas r tunt nt som kan klippas till kring ev vxter och fstas p den stickiga delen av sjlvhftande kardborreband. Att annat alt. som kan vara nstan osynligt r ju plastfolie om du ser till att dr r lufthl s att det inte bildas kondens. D kan du ju ha vilka snckor du vill.

Rkyngel
    Reg.datum
    May 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    95

Mina rkor

Krsbr,Cr,cb

Mina snckor

ppelsnckor

Citat Ursprungligen postat av Nooon
    Jag gissar att du r ute efter lite finare snckor och sna har jag ingen koll p. Jag har Physor som har flyttat in sjlva. De lgger gg under vatten men en och annan rymmer om du inte har ett verhng lngs kanten. Kanske ocks ska nmna att de hr snckorna frkar sig kollossalt om de trivs. Malaysiska sandsnckor lgger ocks gg under vatten och ngra rymningar har jag inte varit med om. Anentome Helena r lika tung i skalet och lgger gg under vatten men jag har varit med om rymning.

Vad r det fr akvarium du ska ha? Blir lite nyfiken eftersom du inte ska ha tckglas. Ett alternativ till tckglas r tunt nt som kan klippas till kring ev vxter och fstas p den stickiga delen av sjlvhftande kardborreband. Att annat alt. som kan vara nstan osynligt r ju plastfolie om du ser till att dr r lufthl s att det inte bildas kondens. D kan du ju ha vilka snckor du vill.
    Hej kolla p denna lnk s ser du mitt
    akvarium-teknik-tillbehor/vill-starta-ett-raekkar-t1944-15.html

Citat Ursprungligen postat av walak
    Wow! Det dr blir nice! Har du ngra djur i nnu? Ser inga. Hm... det dr svarta gruset oroar mig dock. Har du kollat s det inte r av den gifiga sorten?

Det skulle ju g att ha lite plastfolie eller nt p den dr men det skulle skmma den lite nd... det dr r ett designelement i rummet och det skulle mrkas fr mycket.

Jag tycker att du ska lgga till ngon vxt i ytan. Det r rtt lite ljus eller? Ett par lnga slingor av Hygrophila polysperma kunde slingra sig upp och om de fr std av roten kan de vxa upp ovan ytan. De krver givetvis underhll eftersom de vxer fort. Jag har musselblommor och Salvinia natans som jag gradvis tvingat till att anpassa sig till mindre ljus (de har blivit minivarianter). Javaormbunkar kunde du ocks ha. De finns i olika fason. De blir kanske fr stora tillslut men vxer vldigt lngsamt, srskilt om de fr lite ljus. Ett par sm, sm sdana skulle kunna vxa i ngra kurvor p roten. , jag gick igng p detta - jag vill ocks ha en vas! Hade en stor glasbula frut... tills den sprack

...och jag tycker att du ska stta en nylonsocka p filtret s att inga rklingar frsvinner in i det.

Kul projekt!

Rkyngel
    Reg.datum
    May 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    95

Mina rkor

Krsbr,Cr,cb

Mina snckor

ppelsnckor

Citat Ursprungligen postat av Nooon
    Wow! Det dr blir nice! Har du ngra djur i nnu? Ser inga. Hm... det dr svarta gruset oroar mig dock. Har du kollat s det inte r av den gifiga sorten?

Det skulle ju g att ha lite plastfolie eller nt p den dr men det skulle skmma den lite nd... det dr r ett designelement i rummet och det skulle mrkas fr mycket.

Jag tycker att du ska lgga till ngon vxt i ytan. Det r rtt lite ljus eller? Ett par lnga slingor av Hygrophila polysperma kunde slingra sig upp och om de fr std av roten kan de vxa upp ovan ytan. De krver givetvis underhll eftersom de vxer fort. Jag har musselblommor och Salvinia natans som jag gradvis tvingat till att anpassa sig till mindre ljus (de har blivit minivarianter). Javaormbunkar kunde du ocks ha. De finns i olika fason. De blir kanske fr stora tillslut men vxer vldigt lngsamt, srskilt om de fr lite ljus. Ett par sm, sm sdana skulle kunna vxa i ngra kurvor p roten. , jag gick igng p detta - jag vill ocks ha en vas! Hade en stor glasbula frut... tills den sprack

...och jag tycker att du ska stta en nylonsocka p filtret s att inga rklingar frsvinner in i det.

Kul projekt!

Hej dom sa att sanden r ok men dom kanske ville bara slja sanden s vi fr se.

Jag har 4 krsbrgsrkor i nu plus 2st snckor

Hr r 2 nya bilder

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Du kan ju ha Posthornsnckor, Malaysisk sandsncka, Sulawesisnckor bl.a. Physan flyttar in sjlv som sagt men r ett bra fodertillskott till rkorna, krossa dem mot glaset bara, rkorna lskar dem !!
    Finns mnga fler snckor du kan ha men detta r ett frslag !
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Hej dom sa att sanden r ok men dom kanske ville bara slja sanden s vi fr se.

Jag har 4 krsbrgsrkor i nu plus 2st snckor

Hr r 2 nya bilder

http://img139.imageshack.us/img139/6663/009gng.jpg
    http://img139.imageshack.us/img139/2179/008os.jpg
    Nice! Tnx Snyggt med anubisen! Man skulle vilja dlja det dr filtret men jag gissar att det kommer - med lite mossa kanske...

Guldrka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    797

Mina rkor

Roliga, ls lggraderade CR & CB
    Sakura (frn JanneJ, Paris2011)
    WP
    Krsbr, rda

Mina snckor

Hr r akvariets stdpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig sncka.
    Sandsnckor, Mnstrade
    sandsnckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div frger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Trevligt

Jag har ox en rkvas.
    Fins det ngra nytagna bilder p din?
    220L Fisk, mal och Fire&krsbr.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(rk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svngd Hrnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

+ Svara p mne

Liknande mnen

1. Projekt litet "vattenfall" under vattnet
    Av Peckoltia i forum Akvarium, teknik och tillbehr
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2012-11-03, 21:21
  2. Vilka skulle ni ha ihop?
    Av Daniel Brodin i forum Odling