+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Jod

Jod

Does anyone of you work with Jod in your tanks ? In another of my forums we have an interesting discussion right now and I will give it a try soon when I return from my vacation in Germany.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Re: Jod

Vad får dom för resultat av jod ?
    Hur du någon länkt till diskussionen ?
    Jod finns naturligt i alger som tex spirulina
    mvh/bjorsa

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Hittade en diskussion om jod och där pratade man även om kolesterol http://www.crustaforum.com/board/showthread.php?p=12662 så gjorde en sökning i livsmedeldatabasen med just bara kolesterol och jod tyvärr vill den inte sortera så att man kan få fallande resultat på både jod och kolesterol men det är ju bara att klicka på respektive så sorterar den http://www7.slv.se/livsmedelssok/Sok.aspx

Edit: ser nu att min länk endast funkar för mig som har sidan i cashen men man tar bara bort ett antal av dom näringsämnen som finns nu med röda krysset sedan lägger man till näringsämnen (jod och kolesterol) och sen gör man en sökning utan att skriva in något så dyker alla livsmedel upp som innehåller jod och kolesterol.
    mvh/bjorsa

I am not sure if you can read it as a non-member (and it is in german) but here is the link:

http://garnelenklick.de/index.php?page= ... 1&pageNo=1

The thread is about why Jod is good for räkor (skin, more babies), what sorts of supplements there are, what dosage to use (difference saltwater-freshwater), what to keep in mind (e.g. only add Jod when the light is off). Since it has to do a lot with chemistry/biochemistry I dare not try to translate it :wink:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Gick med i forumet men men min tyska är ju kraftigt begränsad så försökte med google men då fick man logga in igen på sidan å då försvannt översättningen men går ju att kopiera å klistra in på google.se men blir ju ingen bra översättning .

Finns det någon anledning till varför man hellre tillsätter jod till vattnet än att ge räkorna kost som innehåller jod ?
    mvh/bjorsa

I think it was mentioned somewhere that it can be taken up better by the skin than with the food. And it had something to do with how much Jod is in the food and how much of it the animals need to eat in order to get enough Jod. But I can check again ?

Har inte läst tråden men kan säkert vara bra för vissa sorter som sulawesi kanske .Medan
    det förmoligen inte spelar så stor roll för redbee som i princip lever i regn vatten.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg