+ Svara på ämne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 56

Ämne: Död räka(igen).

Död räka(igen).

Införskattat ett nytt akvarium och börjar få samma problem som innan, verkar det som.
    Karet är inkört , har soil, en redmore rot, mycket mossa.
    Ph ligger på 6,5-7, kh på runt 3-4 och tempen pendlar mellan 23-25(max).

Har haft samma problem förut och jag tror fan det är fel på vårat vatten.
    Hittade lite värden och en analys på dricksvattenkvalite.
    Hoppas någon hittar felet .

Uppmätt Medelvärde / Gränsvärde hos konsument

Mikrobiologiska parametrar:

Escherichia coli (E.coli) (antal/100ml) 0 / Påvisad

Koliforma bakterier (antal/100ml) 0 / Påvisad

AntalClostridium perfringen (antal/100ml) 0 / Påvisad

Mikroorganismer vid 22ºC (antal/ml) 0,6 / 100

Långsamväxande bakterier (antal/ml) 8 / 5000

-----------------------------------------------------------------------------

Kemiska parametrar:

Ammonium (mg NH4/l) 0,03 / 0,5

Färgtal (mg/l Pt) 5,0 / 30

Järn (mg Fe/l) 0,02 / 0,20

Konduktivitet (mS/m) 23 / 250

pH 8,2 / <7,5 och >9,0

Temperatur 4,5 / Finns ej

Turbiditet FNU 0,15 / 1,5

Nu vet jag inte om dessa värden säger mycket.
    Är ny inom sånt och förstår enbart vissa. Dock vet jag inte vilka som är känsliga för räkorna eller rättare sagt inte bra.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Död räka(igen).

Ph verkar ligga väl högt så det kan ha med det att göra, försök sänka Ph till 7 till att börja med, kör torv och se vad som händer. De flästa av de vanligare räkorna vill ha ett lägre Ph, sen råder jag dej att ta bort doppvärmaren !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Ph verkar ligga väl högt så det kan ha med det att göra, försök sänka Ph till 7 till att börja med, kör torv och se vad som händer. De flästa av de vanligare räkorna vill ha ett lägre Ph, sen råder jag dej att ta bort doppvärmaren !!
    Hmm...Mitt ph ligger på mellan 6,5-7 i karet. Värdena som jag skrev var direkt från kranen. Dessutom har jag ingen doppvärmare .

Däremot kan värmen vara boven. Det är runt 14 grader här nu men endå 25 i karet. Så jag undrar hur det blir när det är varmt ute. Tempen lär gå upp till 28 och det kanske är därför räkorna dör.
    Nu undrar jag hur pass svårt det är och VART man ska koppla in flakten någons på karet?
    Jag funderar på en liten datorfläkt men hur fungerar elförsörjningen?

/S

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Vilken sorts räkor kör du ?
    Om du har crystal så kan de ju vara tempen som ställer till det och det är ju inte alltid termometern ger rätt värde mina crystal trillade av pinn när tempen låg på 26 .
    Kör nu med fläkt och diodlampa(led)
    Hur många watts belysning har du ?
    Hur stort är akvariet ?
    Har du heltäckande ramp ?
    Har du heltäckande täckglas ?

Jag kapade bort täckglas på mitt och sedan dit med 2 st 1 watts fläktar som blåser direkt på ytan och kan då köra 28 w lysrör på ett 40 liters utan att komma över 25 grader men såklart rumstempen är ju avgörande .
    mvh/bjorsa

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

El till 12 v kan du fixa med en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =135237329 och sedan förlängningskabeln för 59 kr http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147803416 och sedan kapa bort honan och koppla på den på en sån här fläkt http://www.dustinhome.se/pd_5010140960.aspx så gjorde i alla fall jag och man kan köra upp till ca 12 watt så det borde gå att köra en 8-9 st på 12v adaptern från clasolson.
    mvh/ bjorsa

Citat Ursprungligen postat av bjorsa
    Vilken sorts räkor kör du ?
    Om du har crystal så kan de ju vara tempen som ställer till det och det är ju inte alltid termometern ger rätt värde mina crystal trillade av pinn när tempen låg på 26 .
    Kör nu med fläkt och diodlampa(led)
    Hur många watts belysning har du ?
    Hur stort är akvariet ?
    Har du heltäckande ramp ?
    Har du heltäckande täckglas ?

Jag kapade bort täckglas på mitt och sedan dit med 2 st 1 watts fläktar som blåser direkt på ytan och kan då köra 28 w lysrör på ett 40 liters utan att komma över 25 grader men såklart rumstempen är ju avgörande .
    mvh/bjorsa
    Har crystal red/b på +s och uppåt mot golden.
    Kör med 13W lampa över ett 37L cocoon som jag köpte av boki.
    Det finns en heltäckande täckglas men det har jag tagit bort.

Jag tror faktiskt tempen är boven, då jag hade samma problem förut och vecka efter vecka dog en. Jag trodde det var mitt vatten men nu kan det hända bara att tempen är problemet.
    Dessutom dog mina räklingar förut och nu gör dom detsamma.

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Du kan ju försöka få fram en bra termometer som mäter tempen exakt för om temperaturen ligger under 25 så skall ju inget hända då kanske det är något med vattnet och det man ser är ju att du har 0,20 mg järn i vattnet vilket inte är för mkt för fiskar men har läst någonstans om en som hade problem med sina räkor och där järnet var orsaken men kommer inte ihåg vart men har för mig att man kan binda upp järnet med akivt kol som finns att köpa i zooaffären och aktivt kol tar ju även upp andra andra saker ur vattnet som inte är bra för räkorna men som sagt vet ju inte om 0,20 mg har effekt på räkor .

Är det komunalt vatten ?
    mvh/bjorsa

Du kan ju försöka få fram en bra termometer som mäter tempen exakt för om temperaturen ligger under 25 så skall ju inget hända då kanske det är något med vattnet och det man ser är ju att du har 0,20 mg järn i vattnet vilket inte är för mkt för fiskar men har läst någonstans om en som hade problem med sina räkor och där järnet var orsaken men kommer inte ihåg vart men har för mig att man kan binda upp järnet med akivt kol som finns att köpa i zooaffären och aktivt kol tar ju även upp andra andra saker ur vattnet som inte är bra för räkorna men som sagt vet ju inte om 0,20 mg har effekt på räkor .

Är det komunalt vatten ?
    mvh/bjorsa
    Tempen har sjunkit ner nu när jag öppnat fönstret i mitt rum. Så ligger på runt 24 men det är fortf inget då det är 14 grader ute. Skulle vilja ligga på 21-22.
    Jag kommer förmodligen köpa en fläkt. Har en bordsfläkt hemma som jag kan koppla in under tiden.

Det är komunalt vatten.

Aktivt kol kan jag köpa dock undrar om det inte räcker med happy-life vid vb?
    Man vill ju inte tillföra för mycket heller.

/S

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Vet inte vad happy life är för något men låter ju bra :-) Akivt kol tillför ju inte vattnet något den plockar bort men som sagt var ju bara ett förslag .

När man tittar på ditt resultat från mätningen så har Ammonium (mg NH4/l) 0,03 / 0,5
    Men är det 0,03 mg/l eller 0,5 mg/l du har eller varierera värdet där emellan ?

Att ha NH4 på 0,5 och med ditt höga ph från kranen kan ju vara dåligt för räkorna http://www.sera.de/fileadmin/gbi/04910- ... 09-INT.pdf nu sjunker ju ph med soilen så det borde ju bli ofarligt men kan ju vara en faktor tillsammans med temperaturen då det inte allt för sällan är fler faktorer som orsakar elände
    mvh/bjorsa

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Den här happy life det är inte happy life carbo ?
    mvh/bjorsa

Den här happy life det är inte happy life carbo ?
    mvh/bjorsa
    Hmm, står happy-life så förmodar att det är enbart det. Fungerar som easy-life, om jag inte minns fel.
    Det står liquid filtering medium och att det är 100% natural.

Sen har jag ett rätt så nytt nätaggregat hemma. Och det är väl det mesta som krävs för och sätta igång en datofläkt?
    Vet att dom exempeln du visade var ett billigare alternativ. Men om jag har ett nätaggregat hemma så känns det onödigt och köpa det extra.
    DÄREMOT undrar jag hur stor skillnad det är för jag vet att ett 350-400W nätagg drar jävligt mycket ström/el beroende på hur mycket man har den på.
    Vad skulle du göra?

/S

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Är tempen 25grader är det inte det som är boven. Mina baljor håller mellan 25- 26 grader nu och det funkar fint. Jag är dock på övre gränsen på vad som är bra.

Byter du mycket vatten? använder du vattenberedningsmedel?

Tyvärr stoppar en del kommuner kloramin i vattnet för att få mindre bakterier i det.
    Det kan vara boven.
    There be shrimp!

Citat Ursprungligen postat av Räkmackan
    Är tempen 25grader är det inte det som är boven. Mina baljor håller mellan 25- 26 grader nu och det funkar fint. Jag är dock på övre gränsen på vad som är bra.

Byter du mycket vatten? använder du vattenberedningsmedel?

Tyvärr stoppar en del kommuner kloramin i vattnet för att få mindre bakterier i det.
    Det kan vara boven.
    Byter 1 gång i veckan på 3-4L.
    Har både happy-life som jag skrev innan och mineral plus från mosura.
    Ska jag använda båda vid vb? Fast än jag har shrimpsoil? Eller det kanske inte har någon betydelse?

/S

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Räka äter räka. (känsliga tittare varnas ;-) )
    Av AnetteJ.T i forum Bild & Film
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 22:53
  2. Kardinaler som fejkar vara död?
    Av Charlie_73 i forum Sulawesiräkor
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 11:33
  3. underlig död av tigerräka
    Av icefudge i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 16:20
  4. Död röd/rosa tigerräka!?