+ Svara på ämne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 46

Ämne: Nedro Projekt tråd kar 2

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

Nedro Projekt tråd kar 2

Då blev man väckt på sin födelsedag utav sin flickvän och fick ett nytt räkkar.
    Pratat om på skämt att jag velat ha ett till min inte redigt på allvar då hon tyckte det räcker med de stora 80L fisk och mitt 18,5 liters räkkar med CR/CB.

SÅ vart otroligt förvånad när man öppnar en utav paketerna och upptäcker ett Cocoon 4 på 15,5L

Helt otroligt, så vart en bra start på dagen om nu har man ett nytt kar som ska planeras och göras iordning.

Tar gärna tips på hur det ska inredas och så då jag vill ha 3 olika kar,
    Mitt fiskkar har svart och mörkblått blandat grus, med mangrove rötter, lite stenar och snäckor. med neontetror och guppy i.
    Mitt tidigare räkkar har samma typ av grus men mer blått än svart, dock med en redmoore rot och nålgräs som växt. har CR och CB samt 2 golden i det. har christmasmossa på roten.

Funderar i det nya på att ha en back to nature slimline bakgrund, shrimp soil och sen funderar jag på vilka mossor eller rötter man ska ha där jag vill ha tips.
    Funderar på om man ska ha redmoore igen då jag tycker det är snyggt men annars så funderar jag på om man ska testa typ trollhassel som ger en ball förgrening även om man har lite yta.

Inte heller bestämt typ av räkor men vill nog testa något annat än CB/CR för att få lite variation. Funderar på typ blue pearl? andra förslag och sen om någon säljer blue pearl?

Tänkte försöka lägga upp bilder och foton löpande här utefter som jag får iordning karet och vad som köps in och planeras. för att andra ska kunna kommentera och följa och för att jag själv ska kunna gå tillbaka och titta på hur jag gjort och tänkt.

Va otroligt glad och tvungen att skriva av mig lite i min lycka över ett nytt kar =)

så fortsättning följer, kommer dock att försöka att inte stressa detta projektet av två skäl:

Vill kunna njuta och faktiskt planera ett kar precis som jag vill ha det.
    Samt tar examen nu till sommaren och efter 3 år som teknolog har man det lite ont på penning fronten speciellt innan sommaren, innan man får första lönen.

Over and out

Nedro
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Champis_Sannas avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Län
    Västergötland

Mina räkor

Crystal Red
    Crystal Black

Mina snäckor

Posthorn

Re: Nedro Projekt tråd kar 2

Grattis på mer än ett vis då Har tyvärr inga bra tips

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Grattis!
    En toppenpresent

Jag har ett cocoon här hemma med just den layouten, dvs Soil, Btn bakgrund och en redmore rot.
    Själv tycker jag det är riktigt snyggt. Jag har bottnat med vanlig grus och gjort en rejäl sluttning från bakkant. har runt 15 cm där bak sedan ett lager soil på ca 3 cm ovanpå.

Jag kan lägga upp bild framåt helgen då jag är hemma igen.

ska bli kul att följa ditt kar.
    There be shrimp!

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Stort grattis till både present och underbar flickvän.
    Ska bli kul att följa.

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

jo riktigt underbar flickvän, kan man säga annat om man får mer akvarium

Räkmackan: vore skoj att se då jag såg att du har inga helhets bilder på dina kar i dina album, så vart väldigt nyfiken nu. vilket cocoon är det du har?

Har ett sedan tidigare med räkor med rom i och dum fråga är filtret säkert för småttingar från början eller måste man modda det? tänkte mest på insuget rakt under svampen eller hur man ska säga. om man borde klippa till en filter bit och limma dit?
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Grattis på födelsedagen och till ditt nya kar !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

ql Grattis!

Kan ju inte låta bli att vara med och tycka lite
    Jag tycker att du ska ha en mangroverot i också - mina räkor gillar mangrove bäst. Det kan vara en lite bit bara - lagom lång för att dölja skarven mellan bottenmarterialet och bakgrunden. Det brukar bara en väldigt tvär och onaturlig linje där. Förresten är det ju samma sak med vinkeln mellan sidorutor och bakruta. ... och så har du den där trollhasseln någonstans mitt i... men det finns redmoor som har lika tunna och nästan lika kringliga rötter som trollhasseln om man letar.

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Nedro
    jo riktigt underbar flickvän, kan man säga annat om man får mer akvarium

Räkmackan: vore skoj att se då jag såg att du har inga helhets bilder på dina kar i dina album, så vart väldigt nyfiken nu. vilket cocoon är det du har?

Har ett sedan tidigare med räkor med rom i och dum fråga är filtret säkert för småttingar från början eller måste man modda det? tänkte mest på insuget rakt under svampen eller hur man ska säga. om man borde klippa till en filter bit och limma dit?

Jag ska lägga ut lite helhetsbilder på mina baljor framöver, problemet är att jag saknar ett vanligt 18-55 objektiv till kameran. Har bara ett fast 50 mm och ett macro 100 mm. Till saken hör att jag bara har ca 1,5 m från karen till väggen.

Jag slängde i väg pumpen som följde med karet för den brummade redan när den var ny. Jag har för mig att det behövdes en bit skumgummi på insuget.

Jag har cocoon karet som är på 31 liter
    There be shrimp!

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

Citat Ursprungligen postat av Nooon
    ql Grattis!

Kan ju inte låta bli att vara med och tycka lite
    Jag tycker att du ska ha en mangroverot i också - mina räkor gillar mangrove bäst. Det kan vara en lite bit bara - lagom lång för att dölja skarven mellan bottenmarterialet och bakgrunden. Det brukar bara en väldigt tvär och onaturlig linje där. Förresten är det ju samma sak med vinkeln mellan sidorutor och bakruta. ... och så har du den där trollhasseln någonstans mitt i... men det finns redmoor som har lika tunna och nästan lika kringliga rötter som trollhasseln om man letar.
    Hmm.. ska fundera på det om man ska ha i en rot över kanten så att säga men är ett ganska litet kar typ 15 liter så kan bli svårt att få i mycket rötter. så kommer nog göra ett försök att hitta små redigt spretiga redmoore. men ska åka en på den utflykten i helgen hoppas jag så får man se hur det ordnar sig med rötter eller dylikt. =)

Räkmackan:

ska bli skoj att se hur dem ser ut alltid kul med inspiration =)
    Okey du har något större kar än mina två cocoon då har 15 och 18 liters ;P

Hmm ska se om man kan komma över en filterbit och täcka till hålet med innan hon släpper rommen då =)
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Dom är otroligt snygga!
    Har både ett co2 cocoon 3 och ett cocoon 6 räkkar.

/S

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

Så där vet att det blir dubbelpost men blir så rörigt annars.

Kunde ikväll inte bärga mig längre utan va självklart tvungen att plocka upp delarna i karet och se att allt fungerar och dylikt. Har dokumenterat istort sätt alla små delar och allt. totalt onödigt men ska det vara någon form av blogg eller vad man ska kalla det ska det göras seriöst

Bild på karet

Allt upp packat ur karet

pumpen i delar

pumpen monterad

Testkörning av pumpen

lamparmaturen

Bild på allt test monterat, tänker dock köra utan glaset med största sannorlikhet.

(ursäkta bildkvaliteten tagna med min iphone)

Sådär det va det för denna gången nu ska det funderas lite till på bottenmaterial om man ska köra soil/kattsand eller grus? Samt lite på växter och mossor?
    tips och åsikter?
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Om du inte redan gjort det så kolla in filmen och bildspelet från mässan i Hannover tidigare i vintras.
    Där finns många läckra nanokar. De hade exakt den storleken du använder, kanske det kan ge några tips

bild-film/bilder-och-film-fran-hannovermaessan-2010-t1505.html
    There be shrimp!

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

ja just det dem filmerna hade jag glömt bort, nu har man lite att roa sig med och dregla över. =)

Börjar nu inse att mitt nya kar kommer nog få ligga och vila och planeras åtminstånde i en vecka eller så pga av studenter och sådant. =)
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

Sådär då har man handlat lite shrimpsoil och mer godsaker ifrån ebishop. så man iallafall kan få ingång karet och se till att det snart kan bli redo för räkor med. =)

Vart en lång fundering för att se om man har råd med att få igång det nu lagom till sommaren, vilket ledde till att det har jag inte. Men men har något så enkelt som pengar någonsin hindrat en ifrån att hålla sin hobby rullandes
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Räka J.miltons avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Östergötland
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

CR , Cherry