+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: JBL växtnäringskulor?

Superräka
    Reg.datum
    Apr 2010

Mina räkor

White Pearl, Blue Pearl, Black Crystal, Red Crystal, Körsbärsräkor, Gula Körsbär.

Mina snäckor

Blå, Rosa och röda Posthorn

JBL växtnäringskulor?

Funderade på att släppa i lite räkor i det stora sällskapskaret, kruxet är ju bara att jag precis börjat med pmdd där och har ganska mycket växter.
    Tror de skulle må bra av lite gödning och kom då att tänka på att i mitt "första" räkkar finns det en jbl näringskula i bottensubstratet.
    De räkorna verkar inte ta skada alls (har även kört florena där och det verkar inte avra något problem)
    Vill ju gärna gödsla växterna...

Någon annan som har erfarenhet av dessa näringskulor?
    Eller andra tips?
    Svenska GuppySällskapet
    www.guppys.se
    Fourm-Nybörjarinfo-Genetik

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Re: JBL växtnäringskulor?

Näringskulor funkar, brukar ge bra stuns åt ffa större växter som svärdsplantor. Däremot ger de problem vid omplantering (gödning frigörs då ofta i vattenkolumnen). Min rekommendation är alltså någon enstaka kula under verkligt stora växter, i övrigt PMDD. Mina räkor har inte tagit skada av PMDD, men jag göder inte med full dos. Ett alternativt som är väl så gott för växterna som för räkorna är ett keramiskt bottenmaterial typ Aquaclay, Florite/Onyx (Seachem).

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Superräka
    Reg.datum
    Apr 2010

Mina räkor

White Pearl, Blue Pearl, Black Crystal, Red Crystal, Körsbärsräkor, Gula Körsbär.

Mina snäckor

Hur funkar kulorna med tex valsineria då?
    Kanske ska testa att köra pmdd ändå i stora karet...
    Är på 125 l och kör ändå bara 100l dos, kanske kan funka med halv dos?

Törs inte riktigt i de rena räkkar, men hur stor dos pmdd kör du?
    Ger det effekt ändå?
    Tycker som sagt att det verkar funka med sera florena och räkor, men den gödningen ska inte vara så bra istället?!
    Svenska GuppySällskapet
    www.guppys.se

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har ju kattsand som bottenmaterial i 2 kar, ett är nyinrett, men i mit stora 250L kar växer det så det knakar och Cyptocorynerna blommar och mina Ceratopteris cornutor växte till jätteformat, den största mätte ca 50 cm tvärs över när jag beslutade att ta bort dem då de växt sej väl omfångsrika !! Jag har sparat småplantor av dem som jag jag förmodar kommer att bli lika omfångsrika, jag har även svärdsplantor, anubias och Kolplantor "Windellöv" dom växer också mycket bra, jag använder ingen gödning !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Kulorna funkar även till Vallisneria, men är bäst till växter med kraftigare rotsystem. Gillar PMDD mer, eftersom om man gör något misstag med gödning i vattenkolumnen så byter man vatten, och problemet är borta/klart minskat. Med gödning i botten kan det bli svårkontrollerat om man gör något med botten. Man har inte en susning om hur mycket som läcker eller vilket ämne som orsakar problemen.

Halv dos kör jag i många kar, räcker oftast fint i kar utan CO2. I kar med enbart långsamväxare (mossa/ormbunkar) ligger jag ännu lägre, kanske 1/4-dels dos. Man kan tycka att "så lite" inte gör skillnad, men det gör det med regelbunden tillsättning plus 20-40 procent vattenbyte i veckan. Det man kan variera med PMDD är vilken mikrogödning man använder. Klart bäst, men dyr, är Tropicas Plant Nutrition (av det jag testat hittills). Otrolig gödning. Efter det ligger Mikro Plus. Den oxiderar dock om den får stå länge i rumstemp. Förvarar den i kylskåp, vilket funkar bra. Aldrig testat Seras gödning, eftersom jag är otroligt nöjd med de två ovanstående. Däremot testat lite andra mikrogödningar i torrmix, och de funkar inte alls lika bra enligt mig (om man inte har mjukt, surt vatten, då funkar allt - men där är det viktigt att halvera dosen, eftersom gödningen funkar mycket effektivare i sådant vatten).

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Superräka
    Reg.datum
    Apr 2010

Mina räkor

Mina snäckor

Okej, jag testar väl att köra på med låg dos pmdd då.
    Tack för alla råden!
    Svenska GuppySällskapet
    www.guppys.se

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. JBL ph 6,0-7,6 mät resultat
    Av Vitt Vin Och Reekor i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-04, 09:23
  2. JBL NO2 test för nitrit
    Av Peckoltia i forum Odling