+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Strömavbrott

Strömavbrott

Drabbades av strömavbrott i natt. Tog ut pumpen från karet, efter 1½ timma lyckades vi få ström i ett rum så jag satte igång pumpen där i en hink med vatten. Nu är strömmen tillbaka i hela huset, men vågar jag sätta ner pumpen utan att rengöra filtret? Är lite extra nojjig nu när jag upptäckt rom på tonåringen.

Hur lång tid tar det innan bakterierna i filtret dör?
    54 l - pansarmalar, Black Crystal, äppelsnäckor
    260 l - Trachemys Scripta

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Strömavbrott

Du behöver inte ta ur pumpen ur karet vid strömavbrott den går ju igång igen när strömen återvänder, kan vara bra att veta. Du kan lugnt sätta tillbaks pumpen igen det händer inget !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Hur länge det tar för bakterierna att dö är an sådan där typisk "det beror på"-fråga. Det beror på hur öppet filtret var och hur smutsigt osv, men jag hör ofta siffror som att bakterierna dör efter typ ett par timmar. Personligen tror jag inte att 1,5 h skulle vara någon fara, men man kan ju skölja ut filtret innan man sätter tillbaka det, bara för säkerhets skull.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Hej!

Du har ett innerfilter antar jag?

Då borde du inte vara orolig men å andra sidan tar det ju bara en minut att krama ut svampen lite...

Om man har stor filtermassa kontra akvariestorlek, som med ett rejält ytterfilter, kan det vara nödvändigt att rengöra om bakteriefloran har dött. Hur lång tid det tar vet jag inte exakt men efter ett par timmar är det nog nödvändigt.
    Det rekommenderas att nyttja en nollspänningsutlösnings makapär just för att filtret inte ska hoppa igång vid elavbrott och man ej är hemma (ytterfilter) finns att köpa på typ kjell & company.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Kanske ska döpa den här tråden till KATTER

Fina katter ni har...

1,5 timma ska inte vara några problem men för att vara på säkra sidan, som tidigare sagt, kanske bara snabbkrama filtret i lite akvarievatten. Ifall om att

Man kanske skulle göra som på gamla goda tiden när man enbart satt vid datorn och nörda.
    Jag hade UPS'er för ca 3 timmar drift av 2 servrar samt min laptop. Visst, är ju sällan man har
    strömavbrott inne i stan såhär men iallafall :-) Det var bara sånt där man la pengar på :/

Hehe, kattråden. Broddan - det är nog dags att uppdatera karet till katten. Enligt L102 ska katter ha minst 6 m2.

Ja, jag har ett innerfilter i det minsta laget (rekommenderas till 30-60 l, karet är 54 l). Jag kramade ut det i lite akvarievatten och har satt tillbaks det. Än verkar inte blötdjuren klaga iaf
    54 l - pansarmalar, Black Crystal, äppelsnäckor
    260 l - Trachemys Scripta

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg