+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22

Ämne: Koppa in nya räkor????

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White Pearl.

Mina snäckor

Äpplesnäckor Gula, Posthorn Röda, Rpsa, Blå och övrigt...

Koppa in nya räkor????

Hur fort/mycket koppar ni in era nya räkor? Är det olika på olika raser?
    Eller häller ni bara ner dem? Hur gör ni?????
    Körsbärsräkor, Amanoräkor och Gula Äpplesnäckor

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Gävleborgs Län

Mina räkor

Snowwhite / Golden

Mina snäckor

Blå Posthorn

Re: Koppa in nya räkor????

när jag fått hem mina påsar har jag lagt ner dom i akvariet för att tempen skall stabiliseras och de får vänja sig lite.
    sedan öppnar jag en liten bit a påsen och häller med en matsked ner akvarievatten 1 gång var 5-15:e minut under någon/några timmar.

sedan öppnar jag påsen helt och vänder den upp och ner om jag inte kan knuffa ut alla räkor då den ligger i vattnet.

Jag gör på samma sätt som när jag koppar in fisk. Dvs jag häller ut allt innehåll i påsen i en hink/skål och fyller sedan på med alltmer akvarievatten (lite och ofta) under ett par timmars tid. Är de nya djuren de första invånarna i akvariet så häller jag sedan i allt vatten från hinken i akvariet, men är det redan befolkat fiskar jag upp de nya djuren och flyttar dem till akvariet och slänger vattnet från hinken.

Jag har brukat köra varianten med matskedar men har hittat ett enklare sätt som är ännu mildare - droppacklimatisering.
    Jag tog en bild när jag droppacklimatiserade mina boraras. Jag har gjort ett hål med en nål i burken ovanpå så att vattnet sakta droppar ner till djuren. Innan jag gjorde hålet värmde jag burkens botten så att plasten mjuknade lite och "tryckte ut" botten en aning. Detta för att vattendropparna inte ska kunna smyga utefter undersidan på burken.
    Då och då får man fylla på med akvarievatten i burken och då och då får man ta ur vatten ur påsen så att det inte svämmar över. När man är säker på att det mesta av vattnet i påsen är akvarievatten så lyfter man över den till akvariet och låter den få samma temperatur innan man släpper ut djuren eftersom vattnet hinner kallna under "droppfasen".
    Hur lång tid acklimatiseringen tar beror på hur stort hål man gjort och hur stor mängd transportvatten man ska byta ut. Det tog mig ca 4 timmar att acklimatisera mina boraras.
    Mitt tips är att man börjar med ett mycket litet hål och gör det lite större om det tar börjar ta ohemult lång tid.
    Ett riktigt litet hål måste man kolla då och då - det blir mycket lätt stopp i det.[attachment=0:3q2vfgxy]fiskar.jpg[/attachment:3q2vfgxy]
    Bifogade bilder

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Putte
    Hur fort/mycket koppar ni in era nya räkor? Är det olika på olika raser?
    Eller häller ni bara ner dem? Hur gör ni?????
    Kolla in slutet på den här artikeln.
    Det är bättre att va försiktig och göra det i lugn och ro även om de flesta sorter är tåliga.

artiklar/att-skicka-raekor-i-sverige-t1873.html
    There be shrimp!

Ja man får ju lära sig att man låångsamt ska "vänja in dom" .Själv gör jag så här när jag får hem
    nya fiskar/räkor .Dom får stå i sina transport påsar i ett par timmar (i mörker)så att dom hinner lugna ner sig -sen plopp ner i akvariet utan daltande.....funkar fint på sss cr ,blåtiger,diverse neocaridina,och även diverse fisk som ska vara känsliga...

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag kör bara inkoppning på Kardinaler och andra extremt känsliga räkor fiskar,allt annat låter jag flyta i påsen i karet tills det är samma temp på vattnet i karet och i påsen och häller ner dem, inget daltande här heller !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

9. Like a.eriksson gillade inlägget.

Om gav mig i kast med kardinaler så skulle jag också göra så,samt undvika svarta
    katter och stegar...och kanske anlita en legitemerad räkpsykolog utav bara farten
    dom verkar ju vara luriga dom småliven.

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

??? Det verkar vara 2 olika skolor på detta... Snabbt utan krussiduller eller väääääldigt försiktigt..
    Man får väl prova båda metoderna. Men inte på samma räkor...
    Tack för alla tips!!!

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Har provat båda metoderna med kardinaler.
    Och trot eller ej, men den snabba metoden gick bäst.
    men jag hade även nersläckt i både kar och i rummet
    och lät dom va tills dan efter.
    Stressen verkar vara deras värsta fiende.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Bjarne
    Om gav mig i kast med kardinaler så skulle jag också göra så,samt undvika svarta
    katter och stegar...och kanske anlita en legitemerad räkpsykolog utav bara farten
    dom verkar ju vara luriga dom småliven.
    du e rolig du Bjarne !!! Ja dom är extremt känsliga dessa små raringar, då är ju mina Snöflingor ingen match och domär ju också knepiga, räkpsykolog, svarta kattr och stegar !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Charlie_73
    Har provat båda metoderna med kardinaler.
    Och trot eller ej, men den snabba metoden gick bäst.
    men jag hade även nersläckt i både kar och i rummet
    och lät dom va tills dan efter.
    Stressen verkar vara deras värsta fiende.
    Men då ser du till att det är samma temperatur i både påsen och karet innan? Eller bara rätt ner i karet utan temperaturutjämning?

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Nej! Dom fick flyta i påsen tills samma temp var uppnådd.
    Sen hällde jag i akvarievatten i påsen i två snabba och stora omgångar.

Håller med Charlie om att stressen nog är värst. Mörker och ro är en bra förutsättning för att lyckas med inkoppningen. /RW

Guldräka Rickard Asplunds avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Cr, Blue dream,Körsbär(sakura,vanliga), sunkist

Mina snäckor

Posthorn(rosa,blå och bruna),Elefantsnäckor(gula)

Hej,fick 14 blåa tigrar idag från Norge idag dom hade legat i paketet 4 dagar.Säkert hade dom blivit nedkylda av och till under transporten som nog inte är negativt för dom då dom går ner på låg ämnesomsättning.När jag hämtade dom från posten utlämningsställe och öppnade paketet i min lokal var tempen uppe i normal nivå och dom var riktigt pigga.Jag lade dom i en bytta och hällde i lite akvarievatten två gånger med en halvtimmes mellanrum och sen lade dom i akvariet. Vad jag märkte var att dom var lika pigga och orädda hela tiden så jag hade kunnat hälla i dom direkt i akvariet från påsen.Jag mätte ph i packvattnet och det var neutralt vilket gjorde mig lugn efter som det visar att dom inte har utsöndrat speciellt med ammonium som kan innebära att dom dör av förgiftning om dom hamnar i basiskt vatten när man koppar.MEN vi som gillar dessa små djur måste ju se om dom mår dåligt av stress pga vår hantering.kolla hur dom beter sig helt enkelt.Verkar dom må dåligt så är min erfarenhet att det bästa är att släppa i dom direkt förutsatt att temperatur är någorlunda detsamma.Men på Sulawesiräkor är det krångligt annorlunda pga annolunda levnadsbetingelser.Vart överlycklig över dom blå tigrarna dom har oranga ögon också.
    Maila mig på rickard@asplundsfisk.se så skickar jag en lista på vad jag har att sälja.Kolla in www.asplundsfisk.se

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Nya armaturen.
    Av linkie1986 i forum DIY - Projekt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 08:41
  2. Nya räkor...
    Av Mathilda i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 13:33
  3. Räkor gillar nya mossor
    Av Johnny Wong i forum Bild & Film