+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Odling i hemmet

Odling i hemmet

Här hittade jag en roligt sidan, jag fastnade för kardinalernas akvarium den är rätt läcker.
    Och kolla hans utrustning för att driva dessa akvarier, rätt fascinerad
    http://garnelenstube.de.ki/

Arek

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Re: Odling i hemmet

Asså jag vet inte om jag skulle vilja bo där, men jag högaktar folk som brinner för sina hobbies!
    Lämnar mycket övrigt att önska
    Mvh Fredrik

Lite coolt är det allt..
    Undra om sambon skulle tillåta något dylikt..

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag gillade inte inredningen, tycker faktiskt att vi har häftigare inredning här bland våra medlemar som har Kardinaler !!!
    Inredningen i hans kar ser inte naturlig ut alls, den ser mycket stel och konstlad ut, så jag håller defentivt inte med, skulle inte vilja vara kardinalräka i det karet !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka Caenas avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

min partner sade blankt nej, tyckte det var lite otrevligt av honom att inte ens fundera på saken.. =(

kanske inte lika mycket men iaf ett par stycken till..
    Han säger max 5 tillsammans..
    vet inte vad jag ska göra..
    Jag har 2 nu och han 1.. han vill ha ett stort till och då e de ju bara ett till....

Dagens i-landsproblem...

Jag lider med dig, jag har ännu värre jag är ensam med min hobby,
    snacka att jag måste ha bra övertalningsförmåga varje gång jag ska ha nåt nytt

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Öh, hmm... Det såg inte särskilt trevligt ut att bo där men ja, jag håller med dig om att högakta folk som brinner för sina intressen...! Undrar om det där var hans akvarie-rum eller om hela lägenheten är så?
    Har han mer än ett badrum för badkaret verkar ju vara upptaget med akvarieteknik, var ska man duscha och bada, osv...?
    Han måste leva ensam, det skulle aldrig fungera annars att leva på det sättet, snacka om att grotta in sig i sin hobby s att säga...

Jag har som tur är (?) "bara" mina barn att ta hänsyn till men de är bara för akvariehobbyn.
    Jag köpte ett fint begagnat svart alu 365 L (?) akvarium i somras och fick in det i mitt vardagsrum där jag jag också sover efter en rejäl ommöbilering... Det står fortfarande tomt, dels för att jag inte riktigt vet om jag behöver "silikona-om" det och bävar för OM jag måste göra det (rätt så skraj måste jag erkänna), och dels för att jag har en del chiliplantor i det för tillfället och så delvis för att jag inte har kunnat besluta mig än för om jag ska behålla det (det blev ju rätt så trångt här) och om jag ska behålla det, vad jag ska ha i det när jag väl kör igång det....
    Jag började att tänka på att sälja det faktiskt bara för att kunna bättre utnyttja utrymmet i vardagsrummet (där det står) bättre men då protesterade mina barn för de vill absolut att jag ska behålla det och starta upp det med fiskar, fast förslagen på vad för fiskar är lite olika där...
    Så nu är det lite dödläge tills jag har lyckats komma fram till ett beslut...

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Hans vattenrening gör mig lyrisk!!! Kan nog bli en variant av detta för att få fart på min odling... Rent vatten är ju ett måste.

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Öh, hmm... Det såg inte särskilt trevligt ut att bo där men ja, jag håller med dig om att högakta folk som brinner för sina intressen...! Undrar om det där var hans akvarie-rum eller om hela lägenheten är så?
    Har han mer än ett badrum för badkaret verkar ju vara upptaget med akvarieteknik, var ska man duscha och bada, osv...?
    Han måste leva ensam, det skulle aldrig fungera annars att leva på det sättet, snacka om att grotta in sig i sin hobby s att säga...

Jag har som tur är (?) "bara" mina barn att ta hänsyn till men de är bara för akvariehobbyn.
    Jag köpte ett fint begagnat svart alu 365 L (?) akvarium i somras och fick in det i mitt vardagsrum där jag jag också sover efter en rejäl ommöbilering... Det står fortfarande tomt, dels för att jag inte riktigt vet om jag behöver "silikona-om" det och bävar för OM jag måste göra det (rätt så skraj måste jag erkänna), och dels för att jag har en del chiliplantor i det för tillfället och så delvis för att jag inte har kunnat besluta mig än för om jag ska behålla det (det blev ju rätt så trångt här) och om jag ska behålla det, vad jag ska ha i det när jag väl kör igång det....
    Jag började att tänka på att sälja det faktiskt bara för att kunna bättre utnyttja utrymmet i vardagsrummet (där det står) bättre men då protesterade mina barn för de vill absolut att jag ska behålla det och starta upp det med fiskar, fast förslagen på vad för fiskar är lite olika där...
    Så nu är det lite dödläge tills jag har lyckats komma fram till ett beslut...
    Ja det är bara att släppa dom i ett zoo afärr så väljer dom fisk åt dig

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Jag vet inte e lite kluven där, va ju jättehäftigt me alla karen, nu hade ja valt en helt annan inredning men men, fast samtidigt så kanske de va lite väl o ta i. Men de e nog som ni säger, han e singel. Och kanske just därför oxå. Hade min boyfriend velat haft så otroligt många kar så hade han nog fått inreda källaren.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Ja det är lite overkill

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

inte ens JAG skulle sätta nåt sånt i duschen men seriös odling i lägenheten
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Arek Visa inlägg
    Ja det är bara att släppa dom i ett zoo afärr så väljer dom fisk åt dig
    Haha, de skulle ha hur kul som helst då!!
    Problemet är att alla fiskar osv går ju inte så bra ihop med varandra och kan behöva lite olika ph och temperatur osv...
    Sonen vill ha väderålar, de är hans absoluta favoriter och han flippade ut totalt på Hornbach sist när han upptäckte att de hade väderålar och jag nekade honom att köpa några... Eller en enda...
    Vi köpte en förra året den dog av okänd anledning under vårterminen. Efter att jag har läst på om dem och lärde mig att de kan bli 30 cm långa insåg jag att det inte var särskilt smart att ha den i barnens akvarium (54 L), dessutom bör de få mjuk sandbotten då de gillar att gräva ner sig...
    Så nu tycker sonen att vi ska ha väderålar i det stora tomma akvariet när (om) vi startar upp det men jag vet inte riktigt vad för fiskar man kan ha ihop med dem (sen när de har vuxit till sig ordentligt) och räkor var inte att rekommendera tillsammans med dem enligt killen på Hornbach...
    Jag har varit lite inne på Amazonas med kardinaltetror m m, sonen röstar på stora guldfiskar och väderål (jag misstänker att guldfiskarna behöver svalare vatten än väderålen) och flickan, tja jag minns inte riktigt men hon är nog öppen för det mesta bara det blir snygga fiskar eller annat kul att titta på...
    Vi tänkte ha karet till en liten grupp Bolivianska fjärilsciklider i början, vi hade impulsköpt 2 st mycket små söta såna krabater som blygt gömde sig i bottnen på mitt Akwa-rynkar hexagonal-kar men när jag läste på om den insåg jag att de blir mycket större än den vanliga fjärilscikliden så därför köpte vi det där stora karet (ska vara 365 L). Sen dog bolivianerna när jag var bortrest en helg och barnens pappa kom hit och lyckades med att mata fiskarna vid ett enda tillfälle så att vattnet blev helt förstört och en massa fisk dog...
    Nu efter att ha sett hur vanliga fjärilar kan bli hemska mot varandra är jag lite rädd att 365 L är för litet för en liten grupp bolivianer...

Ja många viler finns det hor er, hoppas ni kan lösa detta utan att blir osams

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Arek Visa inlägg
    Ja många viler finns det hor er, hoppas ni kan lösa detta utan att blir osams
    Tack det löser sig, jag tror att barnen först protesterar lite men sen finner sig i det om jag säljer karet eller på egen hand bestämmer vad som ska finnas i det...

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. C. Japonica Odling.
    Av junros i forum Odling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 22:02
  2. problem med odling
    Av no ak i forum Odling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 12:44
  3. starta upp odling?
    Av jocks i forum Odling