+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19

Ämne: Ljusskygga kardinaler?

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Ljusskygga kardinaler?

Hej!

Kardinaler är en rätt skygg räka det verkar alla vara överens om.

Jag har haft mina några månader nu med ett ljusrör över som ger rätt mycket ljus.

De går gärna och gömmer sig av hastiga rörelser och hastiga förändringar av ljus.

De verkar ha bra syn och tycks se en och är på hugget/vaksamma när någon är nära karet (precis som Patrik beskrev i artbeskrivningen)

Mina är framme rätt mycket fast jag har ganska ljust i karet.

Hur upplever ni som har kardinaler detta?

Till saken är att under en kortare period på eftermiddagen har jag ett stråk med direkt solsken ner i burken. Om jag inte rusar fram ser jag på lite håll hur de lugnt och självsäkert promenerar runt i detta väldigt skarpa ljus.

Jag börjar tvivla på att akvariet måste vara väldigt mörkt för att de ska trivas men däremot är mycket "trafik" utanför burken ej bra. Jag kan ha fel och har inte haft dessa i flera år men tvivlar som sagt på detta.

Skulle vara kul att höra andras erfarenheter angående detta...

Halv taskig film på hur några tycks vara helt obesvärade av direkt solsken.

http://www.youtube.com/watch?v=mzNTbeJyUnA

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Ljusskygga kardinaler?

Mina bor i ett 60L kar med 2 lågenergikronljuslampor som belysning och dom lyser ju inte jättestarkt + att de tänds sakta upp och släcks sakta ner så de får lite liknande gryning och skymning. Jag har kattsand på botten och kolstenar, inga ljusa stenar och en mopanirot med sötvattenstång som de gillar att promenera omkring på. Mina Kardinaler verkar vänja sej vid att jag finns och att jag ser på dem när jag sitter vid datorn och jag kan gå iväg utan att de gömmer sej, men det är klart, om jag reser mej hastigt så gömmer de sej för en stund men kommer alltid fram igen ! Soljus tror jag inte de reagerar på för det är ju inte sol överallt i ditt kar, men skulle det vara så ljust i hela karet alltid så tror jag nog att de skulle reagera !
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Tipset med solfilm på en plexiglasskiva framför framrutan tror jag stenhårt på. Någon som orkar testa?

Då har räkorna ingen koll alls på allt som händer runt om i rummet och jag tror de blir betydligt mindre skygga.
    There be shrimp!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja det är ju en idé men då får man ju svårt att se in i karet då man måste titta under filmen så jag tror inte jag tänker testa det, dom är ju nästan alltid framme ändå och så hoppas jag på fler i flocken framöver !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Just det, det var det JenL tipsade om har jag för mig. Kanske blir nåt försök längre fram...

Peckolita: Han menar en sådan film man ser igenom från ena hållet men ej andra.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Men dina kardinaler verkar ju också vara framme mycket Nää det blir ändå mörkare att se in i karet med den filmen på, jag avstår nog i alla fall tills vidare, jag ser dem ju nästan alltid ändå även om det inte är alla 6 på en gång !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Med det siktdjupet som finns i Matanosjön så borde de egentligen inte vara ljuskänsliga. Det jag skrev i artbeskrivningen är definitivt ingen sanning hugget i sten, bara hur jag upplevt dem. Hade normalt ljus i första burken de hamnade i, och där upplevde jag dem som extremt skygga. När de kom ned i burkar utan direkt belysning blev det bättre. Erfarenheterna av denna räka går ju rätt så isär, så inreder man på rätt sätt och har ett gäng är de kanske inte alls skygga pga ljuset.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det kan väl bero på att de möjligen håller sej mer bland stenarna där det är lite mörkare, de är ju trots allt bytasdjur i naturen och fullt exponerade syns dom ju jäkligt bra för diverse fiskar och andra rovdjur i sjön
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Om kardinaler ska spridas ordentligt får vi hoppas att de går att hålla dem i upplysta akvarier

Det största joxet med att de ska bli vanliga i handeln verkar vara transportkänsligheten.

Tror ni det kan ändras om de odlas i ett antal generationer i lite olika vatten?

De är ju så jäkla fina och diggar att de är lite mer "medvetna" än många räkor.

Jag skulle vara intresserad av att se biotop bilder från Matano (de övriga Sulawesi sjöarna också). Har sett de få som planetinverts har men vill gärna se mer.

Någon som kan tipsa?

Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Det kan väl bero på att de möjligen håller sej mer bland stenarna där det är lite mörkare, de är ju trots allt bytasdjur i naturen och fullt exponerade syns dom ju jäkligt bra för diverse fiskar och andra rovdjur i sjön
    Du kan ha en poäng där. Samtidigt kan ju rätt många fiskar osv "lära" sig att det inte är nån fara och bli mindre skygga...

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Att de är så uppmärksamma på omgivningen tyder på att något jagar dem i deras naturliga biotop, är vad jag tänker spontant. Kring ljuskänslighet så anser jag ändå att de inte borde vara känsliga för det, trots att jag kör mina egna på annat sätt. Med det siktdjup som sjön har så torde ljuset även på fem meter vara rätt mycket bättre än vi kan uppnå med artificiell belysning. Således egentligen okänsliga för ljuset - men att de blir skygga vid skuggning och sådant, tyder på rovdjur. Men jag VET inte, vara spånar.

Om det går att ändra dem genetiskt för denna skygghet, säger jag pass på. Själva egenskapen (att bli mindre skygg) är rätt svår att odla vidare på. Samtidigt kommer akvariestammarna att utvecklas på något håll, kanske mot mindre skygghet (mer troligt något annat, som te x annorlunda färg). I vilket fall, ju fler akvarieodlade det kommer fram, desto tåligare kommer den att bli. Där är jag rätt säker.

Men att verkligen avla på olika egenskaper i relation till denna lilla räka som många ens har svårt att få att överleva... det tror jag faktiskt inte riktigt på. Personligen tror jag arten landar i något för relativt avancerade akvarister som vill ha något udda. Jämför utvecklingen med Galaxy-rasboran. Otroligt poppis när den kom. Ruggig efterfrågan. Lurig att hålla (dvs. funkar inte så bra i sällskapskar), men ger man den rätt förutsättningar så är den busenkel att både hålla och odla. Vad händer efter denna insikt på ett bredare plan? Efterfrågan sjunker.

Gah, jag vet inte. Spånar nu. Men jag tror på ungefär den utvecklingen jag skissat ovan. Sulawesiräkorna kommer att landa hos rätt intresserade akvarister och stanna där. Ungefär så.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag tror inte heller att skyggheten går att avla bort då den är genetisk nedärvd och om det skulle gå så tar det jäkligt många år att göra det, man kan inte ändra på en genetisk faktor bara på några generationer, troligen inte på 100 generationer heller.
    Där emot tror jag att de räkor man har skulle kunna vänja sej till en viss gräns vid att man rör sej i rummet precis som fiskar !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Just utvecklingen på galaxy danio (fd galaxy) håller jag helt med om. Sambon håller sakta på att avveckla lite större fiskar för att kunna ha dessa och pygmégurami i sitt sällskapskar. Hon har fått lite lek på pygmé gurami i ett rätt stökigt sällskapskar vilket inte borde vara det lättaste.

Jag har sett folk som odlar galaxyn och om jag inte missminner mig var hans äldre fiskar en bra bit större än vad som brukar stå i artbeskrivningar på tex zoopet (2 cm), säkert dubbla den storlek som anges. Detta tyder ju på att folk inte klarar att hålla den så den blir gammal.

Okidoki. Glad midsommar på er alla i förskott!

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Jag har haft problem med mina ända tills jag kom på att de inte kunde ta fodret då de har små munnar! matar nu enbart med babyfoder

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag ger mina söndermald fiskmat bl.a. räkoellets upptäckte jag snabbt att de inte tar och det tar inte mina Snöflingor heller, det är lätt att finfördela fiskmat i en mortel. Kardinalerna går ju och plockar mycket små particklar på inredningen i karet.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. I väntan på kardinaler
    Av Daniel Brodin i forum DIY - Projekt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 22:38
  2. Första bilderna på mina kardinaler
    Av icefudge i forum Bild & Film
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 07:47
  3. Mina Kardinaler
    Av Peckoltia i forum Bild & Film