+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Räkors cyklar

Räkors cyklar

Hej!

Sedan jag skaffade fler räkor (har nu 8 vuxna) och några räklingar, så har jag sett två räkrace på de senaste två veckorna, båda en eller några dagar efter VB, och har också två nya räkhonor som går med rom nu.

Det jag undrar lite är om räkor har någon slags "menscykel" eller liknande? Hur ofta ömsar de skal, och hur fort efter att de släppt sin rom kan de bli med rom igen?

Det lät lite tossigt det här nu, men jag hoppas ni förstår hur jag menar

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Re: Räkors cyklar

Mm, greppar vad du menar, tror jag. Har inte sett några uppgifter alls kring detta, mer än "rykten" på Internet. Jag tror personligen att det är olika mellan olika burkar, beroende på hur man sköter dem. Att säga att de ömsar "si och så ofta", eller kör sina race "si och så ofta" tror jag blir fel. Det går inte att förutsäga det med regelbundna tidsintervaller, av det jag vet nu. Jag är dock ingen räkexpert, det finns kanske folk som har riktigt bra svar på detta.

För egen del så har jag enbart noterat den positiva effekt vattenbyten kan ha. Då brukar det hända grejer. De flesta räkor vi pysslar med är ju tropiska eller subtropiska, så att de reagerar på vattenbyte (=regnperiod och fortplantning) är logiskt. Spontant tycker jag ändå att det borde finnas en eller två perioder på året då de är extra fortplantningsvilliga, om vi ska dra paralleller till fisk som finns i liknande områden. Om räkor verkligen landat i denna utveckling eller struntar stort stycke i den, vet jag inte. För att vända på rubbet igen så tror jag personligen att räkorna inte bryr sig. Erfarenheterna visar att de fortplantar sig hela tiden, om de har schyssta förhållanden. Men - jag VET inte.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Halloj!

Räkorna ömsar ju skal jätteofta när de är unga och mera sällan när de är fullvuxna. Då ställer de om sig från förflyttningsmode (byter skal ofta pga vandringar, flytt och andra omgivningar) och tillväxtmode (dom växer ju) till fortplantning. Fortplantning kostar energi. Beroende på viket släkte de tillhör (Caridina mera sällan, Neocaridina oftare) så byter de skal bara några gånger per år efter att de blivit vuxna. Det är nog bar ai undantagsfall som samma räkmadam byter skal och parar sig och får yngel oftare än varannan månad som det beskrivs på olika ställen. Jag tror att 3-4 ggr/år är närmare sanningen för många släkten. I varje fall för dom som får färdiga stora larver. Bamburäkan (den gröna) eller bees eller humlor (dina lever än, Patrik) får mera sällan än tex körsbärsräkor.

Som sagt, det går ju bara att para sig när skalet är mjukt och hannen kan lyfta på honans huvudsköld (dom parar sig i huvudet ha ha).

Jag tror inte på någon "menscykel", det utlöses helt enkelt av naturliga omgivningsstimuli som vattenbyten och hormoner. Börjar en hona och skall till att byta skal, börjar hon några dagar innan att utsöndra hormoner. Hannarna börjar samla sig och honor i samma burk börjar också ömsa skal. Sen så börjar jakten. Även andra arters hannar försöker para sig med honorna, men det funkar ju inte.

MvH
    Christina G

Aah, tack för den informationen! Då klarnar det lite i alla fall

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Mina räkors favorit
    Av AMDAdesign i forum Odling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:30

Taggar för det här ämnet

Bokmärken