+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Sänka temperaturen?

Sänka temperaturen?

Tänkte höra ifall det är ngn som har något bra tips på hur jag skall kunna sänka temperaturen i mitt kar... menar jag kan ju inte gärna byta vatten 2 ggr om dagen, då försvinner ju den bakterieflora jag har och fiskar och räkor kommer leva i kranvatten, har bra värden och räkorna överlever men skulle endå vilja sänka temperaturen avsevärt... temperaturen nu på sommaren svänger mellan 26 och 29 grader spikar på 30 grader ibland... vilket jag inte riktigt förstår för jag har ju inte dem temperaturerna inne, karet står inte i solen. och har ingen värmare i det enda som kanske skulle kunna generera lite värme i karet är väl pumpen men....

Finns det ngt typ doppvärmare fasst som kyler istället?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Re: Sänka temperaturen?

Hej och välkommen!

Finns inga doppvärmare som kyler.
    Det jag läst om på en del projektsajter är folk som gjort om gamla ac kompressorer som ett kylsystem där akvariumets vatten passerar med hjälp av en cirkulationspump, ett område som kyler ner vattnet. Detta är dock något som kostar en hel del pengar och tid att göra. Samt elräkningen för en kompressor som står och snurrar är nog inte att leka med.

Det man kan göra är att frysa ner vatten i en pet flaska och använda som kylmedium sen. Bara att byta ut den efter X timmar mot en ny och lägg in den gamla i frysen igen.
    Är väldigt mycket springande ang. det där men några bra effektiva dygnetrunt lösningar känner jag inte till

hade funderingen där på påse / flaska med kylt vatten men var orolig att vattnet runt påsen/flaskan skulle bli alldeles för kallt, fasst det e klart stannar dem kvar och fryser så får de la skylla sig själva.... får bli så. har dock ingen frys på jobbet men håller ca 5+ i ena kylen så det får la duga... e ju bara placera dem relativt nära termometern typ en dec ifrån eller ngt och sjunker tempen för mycket så bör man ju hinna rädda det då innan hela karet är kylt, är ju ett relativt litet kar jag har för tillfället.

Och tack för svaret

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Vad jag vet har Arek på forumet problem med värme.

Jag tror att han har kopplat på datafläktar mot ytan för att kyla...
    Finns ju säkert fler med detta problem men kom bara på Arek just nu.

Om han läser denna tråd kan han ju förklara..
    Har sett att han någon form av plastkåpa oxå för att rikta fläkten mot ytan...
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Logemann bröderna säljer färdiga fläcktar som man riktar mot ytan!
    http://www.garnelenhaus.de/38/aquarium- ... 57f920c6bf
    mvh clas

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Vad har du för belysning? Måste vara det som är orsaken för temperaturan blir inte högre än utanför annars, har du glödlampor så byt ut dem omgående till åtminstonet lågenergilampor eller ännu bättre ledlampor även om dom är dyra i inköp du sparar ändå in den kostnaden i längden.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Jag har löst det med fläktar och led lampor, och det funkar.
    slipper att springa med flaskorna.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Jag kör med datafläktar i vissa kar och de är supereffektiva. Dock dunstar vattnet sjukt snabbt. Jag får fylla på var 3dje dag om man inte skall ha den störiga "kanten" där uppe utan vatten.

Jag var på kjell och company i förrgår och handlade en bordfläkt. Den kyler hela rummet fint och sänkte mitt ena kar från 27 till 24 grader på 2 dagar. De kostar bara 99 kr nu. Som hittat
    There be shrimp!

Räka smokins avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Jämtland

denna var inte så dyr på ebay.
    inte för att jag vet hur man ska koppla för att få den att snurra,men det är säkert lätt för den som kan.

http://cgi.ebay.com/DC-Cooling-Fan-9...item2a07075b34

tja inkopplingen för att få den att snurra e ju inte så svårt, har ju en del labaggregat stående här, kan man ju ställa farten på dem med.... belysningen så har jag ett lysrör dock så är ju karet nästan tätförslutet. har sånt däringa med plastlock och ljusarmatur i. kanske skulle plasta om det och göra 3 socklar för ledlampor istället? eller så kanske det hjälper om man öppnar fodringsluckorna, men ser ju så illa ut då.... hmm

Räka smokins avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Jämtland

Citat Ursprungligen postat av Loogy
    tja inkopplingen för att få den att snurra e ju inte så svårt, har ju en del labaggregat stående här, kan man ju ställa farten på dem med.... belysningen så har jag ett lysrör dock så är ju karet nästan tätförslutet. har sånt däringa med plastlock och ljusarmatur i. kanske skulle plasta om det och göra 3 socklar för ledlampor istället? eller så kanske det hjälper om man öppnar fodringsluckorna, men ser ju så illa ut då.... hmm

här var det en ännu billigare.
    ca 24 för fläkten dock frakt på denna..inte den tidigare jag såg

http://cgi.ebay.com/DC-Cooling-Fan-7...item2a05fbf16c

här var en liten för ca 15 kronor ingen frakt
    http://cgi.ebay.com/3Pin-60mm-Black-...item5ada0f33d4

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

He, he,jag sa ju det även om mina är av den lite högre modellen, men det ända jag fick höra var att den bara vispade runt luften och inte kylde ner den, dom funkar faktiskt lika bra som de där datorfläktarna !!! Bra att du också testar denna variant för när det blir varmt i hemmet vill man ju själv också ha svalare eller hur :wink: !!
    Konstigt nog så lyssnade ingen på när jag tog upp golvfläkten som lika gärna kan vara en bordsfläkt !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av smokin
    denna var inte så dyr på ebay.
    inte för att jag vet hur man ska koppla för att få den att snurra,men det är säkert lätt för den som kan.

http://cgi.ebay.com/DC-Cooling-Fan-9...item2a07075b34
    Hej
    Jag skulle inte snåla på att köpa fläktar, det är bara en gånga man köper dom
    jag har 6st som jag kör med.
    Tänk på att ju mindre fläkt du köper desto bullrigare kommer den att låta
    Så att 80x80 är det minsta jag skulle rekommendera.
    Kolla på hur mycket dom låter när du ska köpa ett fläkt
    Det här är dom som är väldigt tysta och så går det reglera hastigheter på dom, jag kör med dom.
    Ljudnivå(normal/L.N.A/U.L.N.A): 17/10/7 dB(A)
    http://www.netonnet.se/art/dator/datork ... 1436.4046/

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Sänka ph?
    Av Adaw i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 18:48
  2. sänka pH-värde
    Av matjoh i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 18:58
  3. försöker sänka ph