+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: RESTART !

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

RESTART !

Har ett 54 liters med div Cb & Cr och Sw,Goldens.Kör med soil,lite rötter,växter mm.Allt frid & fröjd.Det kom lite yngel här å där men inget märkvärdigt alls,inga större mängder som klarade sig,tiden trillar på som den brukar dvs alldeles för fort .

Märkte att produktiviteten/aktiviteten avstannade,efter ett tag.
    Så i eftermiddags tog jag mej själv i kragen och satte igång........

Har ett 18 liters med ngr.sulawesi-snäckor som fick flytta in hos mina Tigrar så länge,tömde det på vatten;körde en rejäl bottenstädning,fyllde det med vatten från 54:an,i med pumpen.Började plocka växter,rötter och teknik ur 54 litarn.

Kunde till slut flytta över ett 20 tal räkor av varierande graderingar.
    Sen började de roliga ! Sicken fart det blev på dem ! Räkrace direkt ! Antar som "Räkmackan" skrev i ett annat inlägg om om-möblering;att det blir nåt tjall med bottensubstratet,i detta fall soil.

Tror det finns ett namn för det oxå - "Old tank syndrome"- Det blir mättat av gammal avföring,matrester,förmultnande växtdelar,mulm helt enkelt !
    Luktar INTE hallon direkt.......

Planen som den ser ut just nu är :Skölja ur den gamla soilen och eventuellt blanda i lite ny,nytt upplägg med växter,rötter och ngn sten.

En så kallad nyberedning är nog nödvändig,eftersom jag bara har 18 liter av det gamla vattnet.Men det går nog ingen nöd på dem !

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Re: RESTART !

Skulle behöva göra det samma.
    Mitt crystalkar har avstannat i yngelaktivitet.
    Har ju semester, så tiden finns ju.

Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Amano..

Mina krabbor

Sätt igång ! Sitt inte här å slöa !Tror man har mycket att vinna å lite att förlora på en sån här operation,se bara till att få så mycket av det gamla vattnet med dig,så slipper du en massa problem med inkoppning.

Det är med inkoppning måste ju endå vara lite överdrivet från olika håll ?

Jag har CR CB WP och körsbär alla dessa räkor har jag "koppat" in på samma sätt som jag gjort med alla mina fiskar.. lägger påsen i akvariet låter den flytta en stund för att få samma temp som vattnet i akvariet öppnat påsen och hällt i dom ? aldrig har en räka avlidit?
    Eller kanske bara jag som gör så?
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Amano..

Mina krabbor

MMmmmm....tur att vi alla äro olika...Vad jag menade var att vid flyttning av räkor till annat kar;sparar man det "gamla" vattnet,till det nya karet kan man flytta över räkorna direkt.

Spar en del tid och minskar säkert en del stress för djuren.Hade inte belysningen på i karet heller........

Citat Ursprungligen postat av skreakalle
    MMmmmm....tur att vi alla äro olika...Vad jag menade var att vid flyttning av räkor till annat kar;sparar man det "gamla" vattnet,till det nya karet kan man flytta över räkorna direkt.

Spar en del tid och minskar säkert en del stress för djuren.Hade inte belysningen på i karet heller........

nej nej jag menade inget mot dig asså.. Självklart är det bättre o spara vattnet oså absolut..
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Amano..

Mina krabbor

Jo jo..men din inkoppningsmetod skulle iaf inte jag rekommendera ! Vet att det finns en massa åsikter om hur man ska eller inte ska göra.

Men tycker att räkor är betydligt mer känsligare än fisk.Själv brukar jag köra "Droppning";släck belysningen på karet,i med påsen en kvart (temperaturutjämning)öppna påsen,droppa i lite av ditt akvarievatten (brukar köra med en doserings spruta 5-10 ml åt gången) vänta en 5 min eller så,har jag köpt känsliga räkor (läs dyra !) brukar det ta en timme....

Vet oxå att en del bara häller i sina räkor med bra resultat,men inget jag praktiserar.
    Sen om den långa vägen innebär mer stress för djuren eller inte,det vet inte jag,men när jag gör på mitt sätt brukar de vara lugna tills jag släpper i dem.

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Gör också exakt som dig skreakalle. Brukar vara ännu försiktigare med räkor när jag kopplar in dem än med fisk. Kör också alltid med släckt lampa i karet när jag kopplar in både fisk och räkor, det blir som lugnare i påsen då.
    Skulle aldrig våga hälla i dem direkt! Nog för att de säkert skulle klara sig fint ändå
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag kör snabbinkoppning, ner med påsen i karet så att vattnet får samma temp i påsen, sen i med ungefär lika mycket vatten från karet i påsen, vänta 10 min och sen i med räkorna. Har jag köpt djur i zooaffären så så gör jag samma sak men häler över allt i en glassburk först, häller ur vattnet och sen i med djuren utan vattnet, man vet inte vad för skit det kan vara i burkarna i zooaffären och jag vill då inte ha in något oönskat i mina kar.
    Jag funderar på omstart av mitt Amanokar på 250 L men har ingen möjlighet att spara så mycket vatten av det gammla, men jag drar mej för jag vet att jag får ett gediget jobb att bara få upp ca 40 Amanon ur karet !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Amano..

Mina krabbor

Köp en trål....... Allvarligt,kör en rejäl "dammsugning" istället....byt lite vatten.

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Har ju en himla massa projekt ute i trädgårn oxå.
    Men ska ta mig tid så fort som möjligt, för jag tror nog oxå
    att det är värt det.
    Ska göra det samma i mitt kar med mina nya dyrgripar som jag köpte
    av Janne, men ska låta dom bo in sig ett tag innan man börjar greja med dom igen.
    Vill ju inte få en katastrof.

Skulle heller alldrig våga köra en snabb ikoppning med mina räkor.
    Men det är klart, har oftast varit av lite dyrare varianter.

Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Amano..

Mina krabbor

Hade en Cr som droppade av pga skalömsningsproblem,inte nån av de högre graderade men ändå.....De andra verkar må prima.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg