+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med Turbosnigel

Problem med Turbosnigel

Hej allihopa

Jag har lite problem med mina celetaia perisculpta. Jag skaffade 8:a stycken för ca 1,5 månader sedan.
    Problemet är att senaste veckan har 2st dött för mig och jag misstänker att en tredje är på gång att gå vidare(inaktivitet i ca 1 dygn och locket verkar sitta löst)

Vad tror ni kan vara problemet?

Har ca 12st elefantsniglar som går i samma kar och dom mår bra(borde utesluta giftiga ämnen för sniglar)

Sitter och funderar om jag matar dom fel på något sätt. Kör flingfoder, lite algvåfflor och planktontabletter, dock av vad jag har sett är det bara elefantsniglarna som aktivt letar upp maten. Har aldrig sett turbosniglarna söka upp maten.

Ni som har turbosniglar, hur matar ni dom?

Lite om karet dom går i: 180L stort. ca 27C+-1C över dygnet, liten belastning i karet(ca 20 sniglar, 5 fiskar) med väl inkört filter(karet har gått med fisk i 7 månader).

Har tidigare doserat med PMDD och easycarbo men slutade för 2 veckor sedan efter ett vattenbyte(läste här att easycarbo inte var helt ok för sniglar)

Hoppas någon kan hjälpa mig

MvH
    Mikael
    MvH
    Mikael

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Re: Problem med Turbosnigel

What sort of bottom material is in the Aquarium ? I vaguely remember that they need a sandy ground and wood to climb on. Grus and stones they don't like. Do you have Spirulina powder ? "Dust" a corner on the floor in the aquarium with some of it and put the Snails right on top of it. Maybe they are really weak and cannot search for food themselves anymore. Or get some ärtor, peel them and mash them and give them some.

Jo jag har sand som bottensubstrat men också sten. Jag har inget spirulina pulver att mata med, tror du det går bra att krossa algwåfflor med spirulina i? Har testat med broccoli precis när jag fick dom men det verkar inte intressera dom heller.
    Jag får ta och testa lite olika grejer helt enkelt.

Tack för svaret
    MvH
    Mikael

Try the following:

- Mashed peas
    - Nesslor (pour hot water over them, let them stand for 10 min and then put them in the aquarium)
    - Crushed algwåfflor (until they are like powder)

If you have some flat stones, put them into a bucket with some växtnäring and then put the bucket out into the sun until the stones are full with algae. Dip the stones briefly into a bucket with fresh water and then put them into the aquarium and put the snails on top of them. That usually helps with weak Zebrasnails, might help here too.

Good luck !

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Körsbär med problem
    Av bjorsa i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 18:20
  2. Problem med artiklar
    Av d.akvariefantast i forum RedBee
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 07:03
  3. problem med odling