+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Vilken räka skulle passa mig?

Vilken räka skulle passa mig?

Har ett 200 l med platy, fjärilsciklid, otocinclus, kardinaltetra och ev dvärggurami. Göder med PMDD ("normaldos"). Vattengrad 25 men nu på sommaren upp till 27 (hoppas inte högre...). Mycket växter men också liter rötter och stenparti (grottor och gömställen). PH: 8, KH 8.

Vill jättegärna ha räkor och har försökt läsa mig till vilka som skulle passa men blir lite förvirrad - tänkte att ni som experter kanske kan hjälpa mig. Jag vill ha färggranna räkor och har kollat in Crystal Red men de mår tydligen inget vidare av PMDD? Kardinalräkan var också jättefin.

Så vilka skulle passa mig tror ni?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Re: Vilken räka skulle passa mig?

Vet att de har problem med PMDD men vissa har använt det och lyckats.
    Kan vara att Cherry som räknas som en "lätt" räka är tåligare och kan klara det.
    Men du kommer troligtvis inte se dem eftersom de gömmer sig och blir stressade av dina fiskar.
    CR har definitivt problem med din höga temp och kommer inte klara 27/ 28 grader.
    PH ligger oxå lite i överkant av vad man säger är bra för räkorna..hellre ner mot 7 eller helst ännu lägre...

Kardinal är jättefina....men där pratar vi burk helt anpassad endast för dessa med kanske någon form av snäcka.

Mitt tips...
    Köp ett par tre små kar och börja med räkor där i anpassade kar....
    Eller töm ditt 200 på fiskar och dela detta i tre eller kör hela för snäckor och räkor....
    Du kommer fastna i träsket på detta vis om du börjar i rätt ände i stället för att köpa räkor till ditt kar nu och kanske misslyckas....
    /CatsW
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Tack för svar.
    Vad gäller PMDD så har jag förstått det som att det är nitratet som är problem för CR? Min nitrat verkar ligga ganska konstant på 12,5, är det för högt?

Jag vill inte ha så hög temp men det har kommit upp i detta nu när det varit som varmast (har fläkt på och tar bort täckande rampen)- vill hålla en temp på 25 vilket jag hoppas att det är för det mesta.

Tack för tipset, men jag vill så gärna ha ett enkelt sällskapskar. Kanske är bäst att hoppa över räkorna då, men det känns tråkigt. Får fundera vidare.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

En annan räka som är mera tålig är Amanoräkan, den är vackert tecknad även om den inte är färgsprakande, de blir också upp till 5 cm stora. Kardinaler håller jag med om att du kan glömma direkt, de är oerhört känsliga. Crystal red ska hellst inte ha en högre temp en runt 24 grader då de inte tål höga temperaturer. Körsbär tycker jag också låter som en bra förstagångsräka, men med ala dessa fiskar lär du inte få särskilt många räklingar som uppnår vuxen ålder tyvärr !
    Vad har du för nitritvärde på vattnet?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    En annan räka som är mera tålig är Amanoräkan, den är vackert tecknad även om den inte är färgsprakande, de blir också upp till 5 cm stora. Kardinaler håller jag med om att du kan glömma direkt, de är oerhört känsliga. Crystal red ska hellst inte ha en högre temp en runt 24 grader då de inte tål höga temperaturer. Körsbär tycker jag också låter som en bra förstagångsräka, men med ala dessa fiskar lär du inte få särskilt många räklingar som uppnår vuxen ålder tyvärr !
    Vad har du för nitritvärde på vattnet?
    Är den vacker Amanon? På de bilder jag sett är den typ grå.

Nitritvärdet försöker jag hålla nere, har hittills haft <0,01.

Jo jag förstår att räklingarna precis som de yngel som kommer ligger i farozonen. Det kanske inte är vidare juste att ha med det i kalkylen egentligen.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag tycker de är vackra, men det är som baken, smaken är delad !!!
    Dom är lite tråkiga som små, men dom blir vackra när de blir större !!

[attachment=0:82o0gmhw]IMGP0224.16.JPG[/attachment:82o0gmhw]
    Bifogade bilder
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Jag tycker de är vackra, men det är som baken, smaken är delad !!!
    Dom är lite tråkiga som små, men dom blir vackra när de blir större !!

[attachment=0:2aaj80n3]IMGP0224.16.JPG[/attachment:2aaj80n3]
    Wow! Den är hemskt vacker.

Jag velar fram och tillbaka. Meningen är ju att räkorna ska trivas också, inte att jag bara ska ha dem för att jag VILL det och det verkar ju vara svårt för dem att må bra i mitt kar. Får fortsätta lura på det här. Tack för svar, då har jag två alternativ om det blir så till slut i alla fall.

Kör på Amano!

Stor och fin och tålig! Har överlevt det mesta i mina kar.
    Tycker den är lite "tuffare än de andra" , kommer ut även om det är mycket fisk runt om.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Amanon blir vackrare ju större den blir, det är som liten den ser mer färglös ut och den är väldigt tålig !
    Ja dom struntar fullständigt i fiskarna och om du har Ancitrus i karet så flyttar de knappt på sej för dem heller. De älskar gröna ärtor men tar i stort sett allt och säjer inte nej till algwaffers, men bryt sönder dem i småbitar för de vill gärna ta maten med sej och äta i lugn och ro för de andra invånarna i karet, en stor algwaffers får de inte med sej !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Vilka amanofans det verkar finnas. :-)

Ja jag funderar vidare, kanske är amano jag ska prova ändå.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tycker det är en bra och tålig nybörjarräka och den passar förträffligt till oss andra också, jag vill då rakt inte vara utan dem !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Vill bra uppdatera och tacka för att ni tipsade om amanoräkor som jag inte var så sugen på innan. Sedan tre veckor tillbaka har jag fem st och de är helt underbara. Det har hänt en del i karet sedan juli och jag har nu inga fjärilsciklider men däremot kuhliiålar och mosaikgurami. Har kollat runt både här och på zoopet och vissa har sagt att det funkar utmärkt medan andra sagt att jag inte kommer se nån skymt av räkorna med dessa fiskar. Bestämde mig ändå att prova när en kille på Djurmagazinet sa att det inte skulle vara några problem. Första veckan såg jag inte många skymtar av dem och jag tänkte att jag gjort fel som provat. Men efter det är minst en av dem framme hela tiden. Så här på kvällskvisten ser man hela tiden minst några stycken. Jag har sett dem puffa bort kuhliisarna från algtabletter och sitta och hänga precis bredvid och det är inga problem alls. De är så fina och så fantastiskt roliga. En av honorna bär på rom och även om jag vet att det inte kommer bli räklingar av det till slut så är det ändå roligt att se henne med allt detta extra på mage. Den honan är också lite extra "tam" och tar jättivrigt små algvåffelbitar direkt från växttången ivrigt viftandes som "men ge hit då, skynda då, jag är HUNGRIG, men sluta slöa, kom igeeeeeeeen nuuu då". Så roliga invånare och botten är fantastiskt städad.

Så ett stort tack!

Har några frågor om amano när jag ändå är på g:

- hur pass känsliga för nitrat är de? Går det bra med dubbeldos PMDD?
    - vilka typer av alger äter de?
    - matar extra med lite broccoli och lite algtablett nån gång ibland men är ju inte säker på att de alla får något varje gång. Finns det någon risk att de inte får i sig det de behöver (trots ständigt plockande överallt)?
    - något annat jag ska tänka på?

Superräka Daniel_89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Citat Ursprungligen postat av vickson Visa inlägg
    Vill bra uppdatera och tacka för att ni tipsade om amanoräkor som jag inte var så sugen på innan. Sedan tre veckor tillbaka har jag fem st och de är helt underbara. Det har hänt en del i karet sedan juli och jag har nu inga fjärilsciklider men däremot kuhliiålar och mosaikgurami. Har kollat runt både här och på zoopet och vissa har sagt att det funkar utmärkt medan andra sagt att jag inte kommer se nån skymt av räkorna med dessa fiskar. Bestämde mig ändå att prova när en kille på Djurmagazinet sa att det inte skulle vara några problem. Första veckan såg jag inte många skymtar av dem och jag tänkte att jag gjort fel som provat. Men efter det är minst en av dem framme hela tiden. Så här på kvällskvisten ser man hela tiden minst några stycken. Jag har sett dem puffa bort kuhliisarna från algtabletter och sitta och hänga precis bredvid och det är inga problem alls. De är så fina och så fantastiskt roliga. En av honorna bär på rom och även om jag vet att det inte kommer bli räklingar av det till slut så är det ändå roligt att se henne med allt detta extra på mage. Den honan är också lite extra "tam" och tar jättivrigt små algvåffelbitar direkt från växttången ivrigt viftandes som "men ge hit då, skynda då, jag är HUNGRIG, men sluta slöa, kom igeeeeeeeen nuuu då". Så roliga invånare och botten är fantastiskt städad.

Så ett stort tack!

Har några frågor om amano när jag ändå är på g:

- vilka typer av alger äter de?
    - matar extra med lite broccoli och lite algtablett nån gång ibland men är ju inte säker på att de alla får något varje gång. Finns det någon risk att de inte får i sig det de behöver (trots ständigt plockande överallt)?

Rätt val av räka! Inte bland dom vackraste dock bland dom roligaste i mitt tycke! Mat behöver du inte oroa dig för dom äter alger om dom inte får tag på mat varje gång=). Tyvär kan jag ej svara på med PMDD då det ej är min starka sida.
    Det finns inga problem! Bara lösningar!

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

går emot några andras kommentarer här nu... mina cr gick i sommras i 27-29 grader varmt vatten och inte bara överlevde utan ynglade av sig tom. dock överlevde bara ca 50% av alla yngel... men at dina räkor inte får i sig mat behöver du knappast oroa dig för hur mycke pmdd du vågar ha i vågar jag dock inte svara på...
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Citat Ursprungligen postat av vickson Visa inlägg
    roliga invånare och botten är fantastiskt städad.
    Inte alls skulle jag vilja säga. Har Amanos och BP med nitratdosering på nästan 20 ppm/V. Nu käkar ju mina växter en del (och det är ju viktigt med) men om man doserar PMDD flera gånger i veckan som jag gör så är det bara att dundra på med PMDD. (kräver ju givetvis EI metoden åxå)
    En dubbeldos PMDD är ca 10 ppm KNO3.

Jag skulle vilja säga att ju mer tveksam man är till PMDD och räkor ju fler gånger per vecka bör man fördela dosen.
    En veckodos på 1 dosering kan alltså vara dödlig om räkorna är känsliga, men om du istället doserar varje dag så hinner växterna käka upp nitratet direkt och överbliven ppm stannar alltså inte kvar i vattnet som buffert.

Skaffa fler!

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. skulle behöva hjälp med krabba
    Av icefudge i forum Krabbor
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 12:52
  2. Vilka skulle ni ha ihop?
    Av Daniel Brodin i forum Odling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 18:29