Jag har endlers i ena räkkaret (inte fullvuxna)
Jag har tidigare sett en Wp och en Cb med rom men nu har de inte rom längre men jag hittar inga räklingar...
Är de så små i början att man inte upptäcker dem?
Eller har fiskarna tagit dem?
Har gömställen och mossor i karet men det kanske inte räckt?
Borde jag ta ur fiskarna för att försäkra mig om räklingar???
Mina edlers tar då inte räklingar av körsbär och CR. De brukar vara ganska små i början de små räklingarna, men efter ett tag bör du se några bebbarKör annars med mycket mossor och täta växter i karet så ska du se att några räklingar överlever OM nu fiskarna skulle vara sugen på att äta dem!
Med vänliga hälsningar
Tomba
Odlar snäckor, räkor och fiskar.
Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något
Äter inte honorna upp ynglen? De är ju rätt stora. Jag hade några vanliga guppyyngel i karet med mina körsbärsräkor, och de hann inte bli särskilt stora (ungefär som endler hanar) innan de började jaga körsbärsynglen.
Körsbärsräkor, Amanoräkor och Gula Äpplesnäckor
Jag tror nog att guppyna kan gå kvar, det är flera som har små fisk och även guppy i karen, endlets guppy är ju ganska småväxta mina vildguppy är större!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Kan man inte ha bara hannar av endler guppy? De är mycket snyggare än honorna :-)
Kanske helt enkelt är så små så jag inte ser dem än då...
Är ju dumt att ha bara hanarna.. har ingenstans att göra av honorna utan att blanda dem med andra och det är ju en särskild stam så det är dumt att blanda dem!
Håller fullständigt med dej mollsan och stackars guppykillar som måste leva sitt liv utan honor, ska dom behöva leva klosterliv som munkar ellerUrsprungligen postat av mollsan
![]()
!!!!
2 växter som är kanon tycker jag är sötvattenstången och Pellian, dom ger ett gott skydd åt räklingar![]()
!!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Snäckor:
Jag gjorde ett test i höstas, det låter säkert jättegrymt. Tre små körsbärsräkor kom av misstag med över i ett kar där det går både praktbotia och guppy och pansarmalar. Jag trodde det skulle vara kört för dem och hade det varit en räksort som jag inte har den mängden av hade jag sett till att rädda dem men nu tänkte jag att ok, jag undersöker saken. Idag är det iaf 200-300 räkor där i och inte gömmer de sig heller. Nog för att jag tror fiskarna har tagit sig många räkor men annars får de vara väldigt mycket ifred.
Dock så rekommenderar jag det inte och vi kommer inom snar framtid försöka ta ur fisken ur det karet![]()
De är ju väldigt små som nyfödda... Har nyss fått min första tillökning av Körsbärsräkor. Fantastiskt små och söta :-) Och jag tänkte om man köpte några endlerhanar från butiken. Då får jag ju inget problem med nya honorUrsprungligen postat av mollsan
![]()
Det var ett intressant och lyckat experiment du gjorde Champis_Sanna. Då behöver man kanske inte vara mer än nödvändigt orolig... Kanske skulle se om det funkar bland mina Platy.....?
Det är ju bara att prova och se om du har några räkor som du kan offra, de kan ju slinka ner i en hungrig Platymage![]()
Jag kan ju ta de som inte blir så rödaUrsprungligen postat av Champis_Sanna
Funderade på vad jag skulle göra av dem när jag ska försöka odla mot rödare räkor
![]()
![]()
![]()
Platy är ju större än guppy så jag tror nog det är större risk att räklingar blir käk med sådana i karet!!!
Räkor:
Fiskar:
Snäckor:
Kan nog vara så....Men jag får prova när de har blivit tillräckligt många.... :wink:Ursprungligen postat av Peckoltia
Är det inte enklare att testa det i ett kar där det går Platy, då är det ju bara att flytta över ett bestämt antal räklingar och sen se hur många som är kvar efter någon dag!
Räkor:
Fiskar:
Snäckor:
Jag skulle aldrig våga prova med platy... Har några som yngelätare i stora "skräp" karet där jag har guppys jag inte odlar på...
Fast måste erkänna att det börjar bli endel yngel däri numera...![]()
Bokmärken