+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 16 till 18 av 18

Ämne: Snabbväxande Kermit

Administratör
    Reg.datum
    sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Ifall de verkligen är snabbväxande så skulle jag vilja köpa hem ett dussin eller nåt. Allt jag läst om de vanliga var att de växer extrem långsamt. Sedan har man ju sett de gröna i affärer, de brukar oftast inte se speciellt gröna ut.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

7 veckor har jag haft dem. Såg att jag lagt in om mitt nyförvärv här den 6/2. Så på 7 veckor (nu tar jag för givet att de största ynglen är från honan som blev med rom dagen efter inkoppningen) har det gått från nybefruktat romkorn till 1cm räkor. Låter rätt skumt. Men det var inga småräkor med de gröna bara en orange som jag nu är rätt säker på är en körsbär och sedan 3 hanar som var aningens lite mindre. Men inga yngel.

Honorna verkar gå med rom nästan hela tiden. Innan den hinner kläckas har hon redan fullt under skölden för en ny omgång. Så snabba är de allt.
    Räkinnehav: Körsbär, Blå, Humlor, Blue Pearl, Gröna, White Pearl

Det verkar inte som om det är så väldigt många av ynglen som överlever dock... Lite svårt att säga säkert eftersom något smarthuvud inrett med en gigantisk rot som en bergvägg i karet....hm.. Trevligt för räkorna men inte lika trevligt för observatören som nästan aldrig kan se alla räkor på en gång. De älskar att krypa runt i håligheterna i roten.
    Så jag vet inte om ungarna är där eller om de är få... Ny kläckta och storlekarna strax däröver kryllar det av. De är så många så...simmar runt fritt, kryper på botten, hänger i flyt växterna... men i storleken 1cm och uppåt är de ganska få.
    Så man undrar om det är en sådan sort som kläcker stora kullar men det är svårt att hela kullen når vuxen ålder?
    En tanke bara... KAN ju som sagt vara att de är någon annanstans bara. Men tycker att man borde se fler vid matning i alla fall. Eftersom de är så orädda som nykläckta och sedan som vuxna....
    Räkinnehav: Körsbär, Blå, Humlor, Blue Pearl, Gröna, White Pearl

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg