+ Svara på ämne
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 32

Ämne: Macrokonverter, hur använda?

Superräka
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Re: Macrokonverter, hur använda?

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Är jag dum om jag köper objektivet? Tänkte att det kostar ju inte så mycket och jag kan ju alltid sälja det om jag inte tycker det funkar att fota räkor med om dom nu skulle bli för stora på fotot så de inte får plats !!
    En liten tigerräka o jätteräkformat
    :-) Att räkan skulle bli för stor på bild kommer ju inte att ske snarare tvärtom men kör du den i macroconvertern så skulle den ju funka som macro skala 1:1 vid 50 mm .
    Och visst det går ju alltid att sälja ifall det inte lever upp till förväntningarna .

mvh/bjorsa

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Just det, jag säljer den om jag inte blir nöjd med bilderna och så har jag ju alltid macrokonverten och så kan jag se om jag kan ta det där 50mm på Tradera, då kan jag ju fota med båda och jämföra bilderna för att se vilken skilnad det blir. Jag kan ju inte något om detta så jag måste lära mej, det var därför jag köpte boken !
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Testade mitt Macroobjektiv som jag köpte och ser att jag får bättre bilder med Converten och mitt 28-80 objetiv hur kommer det sej ????
    Jag kan gå mycket närmare med dem 2 tillsammans än med macroobjektivet och det förstår jag inte alls, kan det bero på att jag inte ställt in macroobjektivet rätt, jag är ju gröngöling i detta område !!!!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Testade mitt Macroobjektiv som jag köpte och ser att jag får bättre bilder med Converten och mitt 28-80 objetiv hur kommer det sej ????
    Jag kan gå mycket närmare med dem 2 tillsammans än med macroobjektivet och det förstår jag inte alls, kan det bero på att jag inte ställt in macroobjektivet rätt, jag är ju gröngöling i detta område !!!!!!
    Antar att du menar att du köpt pentax a 35-105 mm med sk fuskmacro ? Att du inte kan gå närmre beror ju på närgränsen och vad den ligger på ser du på objektivet står nog i meter tex 0.95 m =95 cm och den har ju skala 1:4 vilket ger ett ursnitt på max 96 mm på bredden på bilden medans om du sätter 28-80 i macroconvertern och ställer objektivet på 50 mm och kör maximalt utdrag på mellanringen så får du skala 1:1 dvs du avbildar 24 mm på bredden tex tar du ett måttband och fotar med 35-105 så kommer du inte komma
    närmre än att du kan se ca 96 mm av måttbandet i bilden sen är det stopp medans med convertern och 50 mm så blir det 24 mm och om du tar ett 28 mm kommer du än nämre då avbildar du runt 15 mm på bredden .

Här finns lite att läsa http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Ta det nya macrot och sätt det i macroconvertern och ställ det på 50 mm och testa att fota du kommer nog behöva köra med den inbyggda blixten om du skall fota i akvariet ställ då kameran i det röda x läget då kommer du fota med 1/180 sec

Sen om bilden blir för ljus titta då efter vilket iso värde du har ju lägre desto mindre ljuskänsligt jag brukar köra med 100 eller 200 med blixt ställ även vitbalansen i blixläge eller auto .

Om nu bilden är mörk eller ljus så justera du det med bländarringen på objektivet som sitter närmast kameran lågt tal stor öppning dvs mkt ljus kommer in och kort skärpedjup högt tal liten öppning lite ljus in långt skärpedjup.

Om du har kontakter på din macroconverter dvs att den har bländaröverföring så ställer du istället objektivet i A läget med bländarringen man får då trycka på kanppen brevid för att få den att gå i A läget sen ställer du kameran i av läge och väljer bländare med hjulen som sitter på fram och baksidan av kameran .

Bara att testa på å skjuta bilder å ha manualen (kx) i pdf format så att du enkelt kan söka i den
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Lägsta ISO är 200 på min Pentax, men om jag använder blixt, slår inte den mot glaset då så att man får blixtreflexer på bilderna ?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Bilden jag la in i strängen är ju tagen med kamerans (k7) egna blixt utan att det blir blixtblänk och det funkar även med min k10d men har ju inte testat kx men borde nog fungera
    Du kan även utöka kx iso så att den går från iso 100-12800 enligt pentax
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hur gör jag då? Funderar på om det går att lämna tillbaks objektivet, eller tror du jag kan ha användning för det utomhus? Jag tycker inte jag har någon användning för det när jag fotar räkor i alla fall för 28-80 funkar ju mycket bättre med convertern och detta objektiv är tungt eftersom det är av metall och med convertern som också är av metall blir det väldigt tugnt att hålla, jag behöver ju knappast ha 2 objektiv att anväda på convertern. Är det inte bättre att köpa sej ett 50mm i stället, det måste ju vara enklare att ställa in?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Hur gör jag då? Funderar på om det går att lämna tillbaks objektivet, eller tror du jag kan ha användning för det utomhus? Jag tycker inte jag har någon användning för det när jag fotar räkor i alla fall för 28-80 funkar ju mycket bättre med convertern och detta objektiv är tungt eftersom det är av metall och med convertern som också är av metall blir det väldigt tugnt att hålla, jag behöver ju knappast ha 2 objektiv att anväda på convertern. Är det inte bättre att köpa sej ett 50mm i stället, det måste ju vara enklare att ställa in?
    Jag skrev tidigare i strängen att just ett billigt 50 mm är ju bra att ha i en macroteleconverter dels så blir inte objektivet så långt att det skymmer inbyggda blixten och sen är ett fast objektiv dvs ej zoom oftast skarpare .
    ser att det där pentax 50 mm jag länkade till på tradera är upp i 12 kr och 18 timmar kvar kanske ett fynd men kan ju vara skräp oxå med damm på linserna inuti men gillar man att skruva lite så kan man alltid rengöra dom eller köpa luft på burk på biltema å blåsa rent .

Eller varför inte träna lite med 28-80 i macroconvertern för att komma underfund med det hela om du sen skall lämna tillbaks 35-105 de får du avgöra själv du kan ju alltid säga att du trodde det var ett macro men att det inte gick att fota nära och att du är besviken el likn .

Tog å testade inatt att fota med 28-80 i min macroteleconverter vivitar och med objektivet på 50 mm och med kamerans inbyggda blixt
    Klickbar till 1024
    mvh/bjorsa
    Bifogade bilder

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

VILKEN LÄCKER RÄKA!!!!!! Är det en CB ??

Jag har fotat med blixt och det går bra, jag har bara lite problem med att ställa in allt så att inte bilderna blir för ljusa, men det kommer väl !!!
    Har snackat med killen i affären och jag lämnar tillbaks objektivet på tisdag när jag är ledig, tycker inte det var något att ha och jag sa just att jag måste ju använda macroconvertern till det och då har jag ingen användning för det då jag var ute efter ett riktigt macro och inte ett fuskmacro till, bra att det gick att lämna tillbaks !! Siktar in mej på 50mm objektivet på Tradera i stället, det har jag ju mera användning för, får se vad det slutar på, ligger på 12 kr nu !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Jag har fotat med blixt och det går bra, jag har bara lite problem med att ställa in allt så att inte bilderna blir för ljusa, men det kommer väl !!!
    Endera sänker du iso talet eller så ökar du på bländartalet dvs högre tal mindre ljus in och se till att du kör med 1/180 del dvs att den står i röda X läget .

Jo en crystal black är det
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av bjorsa

Endera sänker du iso talet eller så ökar du på bländartalet dvs högre tal mindre ljus in och se till att du kör med 1/180 del dvs att den står i röda X läget .

Jo en crystal black är det
    mvh/bjorsa
    Crystal black i lägre gradering, tycker faktiskt dom tilltalar mitt kostnärliga sinne mer än de höggraderade !!!!
    Röda X läget ????
    Jag hitar inget sådant, var skulle det vara någonstans ????
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Den är inte köpt som lägre grade i alla fall men spelar ingen roll

Jo du har ett hjul/ratt på vänster sida av kameran högst upp där du har en grön rektangel för helautomatik, och sen p, Sv, Tv, Av, Tav, M, b ,Rött X.
    Rött x är när man kör blixt dvs kameran skjuter med 1/180 del
    mvh/bjorsa

Superräka
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Tittade i k x manualen och du har tydligen ingen röd x sorry
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av bjorsa
    Tittade i k x manualen och du har tydligen ingen röd x sorry
    mvh/bjorsa
    Nä det var därför jag inte fattade vad du menade för rött X, men hur ställer jag in det då, för bilderna blir för mörka ?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

JAPP, där satt den tog 50mm objektivet för futtiga 73 kr + frakt !!!!
    Hoppas det nu är ett bra fungerande objektiv, såg att det fanns ett till men det hadde ränt i väg till straxt över 400 kr, men det är kanske inte riktigt samma objektiv?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 11:49
  2. Använda kosttillskott med spirulina?
    Av jeppman88 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 12:11

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen