+ Svara på ämne
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 31 till 32 av 32

Ämne: Macrokonverter, hur använda?

Superräka
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Re: Macrokonverter, hur använda?

Har du tittat på din macroconverter om det finns kontakter om den har bländaröverföring ?

Och har ditt 28-80 kontakter med bländaröverföring om inte så blir det att köra i manuellt läge
    Här finns manualen i pdf format så den är enkel att söka i om man vet vad man vill söka efter http://www.pentax.se/se/DownloadManuals.html

På sidan 68 i pdf numreringen sid 67 i manualen så finns "använda den inbyggda blixten"
    Där står
    • När den inbyggda blixten används ska motljusskyddet tas av före
    fotografering.
    • Den inbyggda blixten avfyras med full styrka för objektiv där det saknas
    möjlighet att ställa bländarringen på A (Auto).

Så om ditt objektiv saknar A läge eller att macroconvertern saknar el kontakter för bländaröverföring så kommer blixten att skjuta maximalt .

Ställ kameran i M -läget på ratten sen så får du styr ljus/mörker i bilden endera med att höja sänka isotalet eller att höja sänka bländartalet du kan köra i m läget med tiden 1/180 .

Bländaren ställer du med bländarringen med det vet du ju redan litet hål dvs stort tal lite ljus in långt skärpedjup
    Stort hål dvs mkt ljus in lite tal och kort skärpedjup .

mvh/bjorsa

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Macrokonverter, hur använda?

Macroconverten har inga kontakter men det har 28 -80 objektivet. Tack för länken, ska ha manualen någon stanns men hittar den inte för tillfället, fattar inte var jag stoppat den . Har sparat sidan så att jag vet var jag har den i alla fall !!!
    Eftersom min gammla Pentax hadde Automatik så kan jag köra de objektiven jag hadde till den gammla kameran även på den nya med automatic, men jag tycker bäst om att köra den manuellt faktiskt !!
    Jag lyckades ta några bilder som det gi alla fall gick att se vad det var på med höggt ISO-antal, men nu får jag inte till det igen för jag kommer inte ihåg vad jag ställt kameran på för värden Med blixt fick jag några bilder som var inte så bra + att blixten speglar sej i räkans skal vilket jag inte alls gillar, för det gör att den ser blank ut
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 11:49
  2. Använda kosttillskott med spirulina?
    Av jeppman88 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 12:11

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen