+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 32

Ämne: Macrokonverter, hur använda?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Macrokonverter, hur använda?

Jag kom på att jag hadde köpt en macroconverter i vintras men hur ställer jag in objektiv och converter när jag ska fota räkorna i karen ????
    Jag har försökt men får endast helt svarta någon kan man i alla fall se att det är en räka fast bilden är väldigt mörk, testobjektet är en av mina Tigrar och den är bara 15mm men den blev jättestor på fotot !!!!
    Jag använde fuskmacrot till convertern är det ok eller ska jag använda något annat objektiv ????
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Re: Macrokonverter, hur använda?

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Jag kom på att jag hadde köpt en macroconverter i vintras men hur ställer jag in objektiv och converter när jag ska fota räkorna i karen ????
    Jag har försökt men får endast helt svarta någon kan man i alla fall se att det är en räka fast bilden är väldigt mörk, testobjektet är en av mina Tigrar och den är bara 15mm men den blev jättestor på fotot !!!!
    Jag använde fuskmacrot till convertern är det ok eller ska jag använda något annat objektiv ????
    Hej !
    Vad heter macroconvertern och är det steglös mellanring på den ? Ifall det är en
    med 2ggr och steglös mellanring på 50 mm så kan du använda ett 50 mm vanligt objektiv och får då ett 100 mm macro med skala 1:1 .

Här en telemacroconverter är det en sån du har ? http://www.alanwood.net/photography/mac ... rters.html

Eller är det en försättslins typ den där raynox dcr-250 som jag brukar köra med ? http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... cle=489172

Vad för objektiv sätter du i den ifall det är en macroteleconverter?
    Eller på vilket objektiv sätter du försättslinsen ?
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är en Panagor auto macrokonverter jag har, är på väg att titta på macroobjektiv nu, men om det går att använda detta så behöver jag ju inte köpa något macro. Hur ställer jag in instälningarna med konverten monterad?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Ok en pangor !
    Du sätter den ju i kameran före objektivet dels så fungerar den som en teleconverter dvs den ökar brännvidden med 2ggr och f talet med 2 ggr så tex ett 50 mm med f 1,8 blir i konvertern 100 mm f 3,6 .

Lämpligaste är ett 50 mm eller ett 28 mm oxå men med ett 50 mm i konvertern så får du ett 100 mm macro .
    Du måste dock ha manuell bländare på objektivet om nu den inte har bländaröverföring dvs små kontakter på macrokonvertern ?

Men har för mig du hade något 28-80 testa att monter i det och kör på tex 50 mm och vrid ut macroconverterns steglösa mellanring till max å sen testa att fota något ute tex en blomma eller likn .

Sen in å fota räkor och då kör du givetvis i m läget och och ställer den bländare du vil ha på objektivet (f-talet) sen om du kör utan blixt så trycker du på kamerans gröna knapp så mäter den tiden och då ser du ju om det blir för lång tid då sätter du endera upp iso talet eller ökar upp bländaröppning dvs ett lägre tal .

Du kan ju oxå testa att köra med kamerans egna blixt ifall du inte skaffat extern blixt jag köpte en pentax k 7 för ett tag sedan och har testat dess inbyggda blixt till foto i akvarium och den funkade väldigt bra och kx borde ju ha liknande blixt min blir högre å längre än min gamla k10d blixt .
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Är det här macrot något att ha
    Pentax-A zoom1:3.5 35~105mm eller räcker konverten?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Skulle nog strunta i zoom objektiv och deras sk macro brukar vara 1:4 dvs inte mkt till macro har du inget vanligt 50 mm dvs inget zoom för om du sätter ett sånt i konvertern så blir det dels inte så långt och då når blixten bättre fram testade nyss med ett 28-80 och med max utdrag på mellanringen och vid närgränsen på objektivet så skymde objektivet blixtljuset men med ett vanligt 50 mm funkar det ju fint sen vet jag inte kvaliten på pangor men med mitt vivitar macroteleconverter och ett gammmalt revuenon 50 mm 1:1,9 får jag hyggliga bilder trot jag betalade max 200 kr för det på tradera .

Här finns ett 50 mm 2.0 på tradera http://www.tradera.com/Pentax-SMC-M-50- ... _115146950

Eller varför inte ett riktigt macro på en gång http://www.tradera.com/Pentax-SMCD-FA-1 ... _114986835
    det är damma som jag har å betalade över 5000 kr å idag kostar det över 6000 http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... 100macrowr fast nu är det vädertätat oxå .
    mvh/bjorsa

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Tog å testade min macroteleconverter vivitar med ett billigt 50 mm 1:1.9 i monterat och körde kamerans egna inbyggda blixt och givetvis var det räkrace så ingen ville sitta still men fick några bilder körde med iso 200 och f 8 dvs blir ju f16 då f värdet bubbleras i macroteleconvertern .
    mvh/bjorsa
    Klickbar till 1024
    Bifogade bilder

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Har lagt bud på Pentax macroobjektivet men skjuter det i höjden för mycket i pris avstår jag, måste spara till flygbiljetten hem till Tobago också. Jag kan ju alltid lägga bud på 50mm objektivet, dom hadde en sådan också där för 450kr, blir kanske billigare på Tradera. Hur ställer jag in bländaren, men det kanske du redan skrivit ovanför. Macrot skulle dom ha 750kr för men det kommer jag inte närmare än med mitt fuskmacro då och det är ju ingen ide då. Jag simmade in ett mönster på min klänning och det blev storlek naturlig.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Har lagt bud på Pentax macroobjektivet men skjuter det i höjden för mycket i pris avstår jag, måste spara till flygbiljetten hem till Tobago också. Jag kan ju alltid lägga bud på 50mm objektivet, dom hadde en sådan också där för 450kr, blir kanske billigare på Tradera. Hur ställer jag in bländaren, men det kanske du redan skrivit ovanför. Macrot skulle dom ha 750kr för men det kommer jag inte närmare än med mitt fuskmacro då och det är ju ingen ide då. Jag simmade in ett mönster på min klänning och det blev storlek naturlig.
    Nu hänger jag inte med riktigt vem hade 50 mm för 450 kr och vilket macro kostade 750 kr ?
    Det 50 jag länkade till ligger ju bud på 2 kr och man får ju ett 50 mm för 200 kr max .
    Att ställa in bländaren det gör du på bländarringen som sitter innerst på objektivet vanligtvis på nyaare objektiv så har bländarrningen även en markering A i grönt och när man kör manuellt så vrider man bländarringen till den bländaren man vill ha .

Har du fotat med läge M och manuell bländarring ?
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är fotoafären jag var inne i och tittade, de skulle ha 750 kr för det där macroobjektivet jag skrev om här ovanför, det är ett begagnat analogt, tror jag det var och så hadde dom ett 50mm för 450 kr, tycker det var dyrt jag, så därför ska jag kolla det på Tradera för det borde gå för en mindre peng !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Ok då fattar jag :-)
    Här kan du läsa om den linsen http://www.pentaxforums.com/lensreviews ... -Lens.html och den är nog skarp å bra men förstoringsgraden är bara 1:4 dvs du kan avbilda en räka som är 4*24 mm=96 mm då täcker den hela bilden på bredden vid närgränsen å såna stora räkor har vi ju inte så det är ju bättre med skala 1:1 då en räka på 24 mm täcker hela bilden på bredden vid närgränsen.
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Den där verkar ju rätt bra faktiskt, eller, kan man inte stäla in den så att den tar 1:1 då ?? Någon tycker att den ger mycket bra färger på röda blommor och jag har märkt att de digitala kamerorna gärna ger en just neonröd färg på foto, vilket jag aldrig fattat varför, det gör ju aldrig en analog kamera. Är den värd sitt pris då på 750 kr ?

Jag har beställt en fotobok också, Kreativ fotografering av Bryan Peterson, den verkar vara lät att förstå !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Den där verkar ju rätt bra faktiskt, eller, kan man inte stäla in den så att den tar 1:1 då ?? Någon tycker att den ger mycket bra färger på röda blommor och jag har märkt att de digitala kamerorna gärna ger en just neonröd färg på foto, vilket jag aldrig fattat varför, det gör ju aldrig en analog kamera. Är den värd sitt pris då på 750 kr ?

Jag har beställt en fotobok också, Kreativ fotografering av Bryan Peterson, den verkar vara lät att förstå !!
    Jo det går att få den 1:1 genom att sätta den i macroconvertern och ställa objektivet på 50 mm och sedan vrida ut mellanringen maximalt då har du ju ett 50 mm i macroconvertern och då ger den 1:1 sen om den är värd 750 kr kan jag inte svara på men såg på http://www.l-foto.se/pentaxpk.html
    att han ville ha dessa priser Pentax SMC-A 35-105/3,5 macro (A) 3400:-/ (B+) 2900:-/ (B) 2450:-/ (B-) 1800:-
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Dom måste ju vara nyare än detta då med de priserna ??? Om domska ha 750 för samma objektiv, eller så vet dom inte vad det borde ligga på ???
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Är jag dum om jag köper objektivet? Tänkte att det kostar ju inte så mycket och jag kan ju alltid sälja det om jag inte tycker det funkar att fota räkor med om dom nu skulle bli för stora på fotot så de inte får plats !!
    En liten tigerräka o jätteräkformat
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 11:49
  2. Använda kosttillskott med spirulina?
    Av jeppman88 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 11:11

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen