+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 36

Ämne: Upprop kring lagstiftning och remisser

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Upprop kring lagstiftning och remisser

Vår hobby är på gång att förändras, med lagstiftningen som verktyg. Intryck kommer från andra länder, t ex England (där i princip alla fiskmediciner är förbjudna) och Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk). Håller vi akvarister koll och tycker till om vad som är på gång i Sverige? Ja, några gör det, och det med den äran. Vi behöver dock vara fler!! Frågorna är viktiga och det är lätt hänt att vi blir överkörda - och sedan sitter vi kanske med en märklig lagstiftning som är svår att göra något åt.

Ett brainstormmöte för hur vi akvarister kan agera kommer att ske i Varberg, den 4-5 september.

På dagordningen:
    En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

Diskussion kring:
    Hur organiserar vi oss?
    Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
    Nästa steg?

Det finns redan flera goda tips och erfarenheter från personer som är/har varit engagerade i dessa frågor. Det ska vi givetvis ta vara på!! Kan du inte komma personligen men sitter inne på något så skicka gärna ett mail. Uppmuntran och goda tillrop tas också emot med varm hand!!

Anmälan sker till patrik.rosen@bolina.hsb.se

Välkomna!!

/Patrik Rosén, Malmö

Plats meddelas vid anmälan. Boende kan ordnas. Alla betalar för sig. Samåkning arrangeras av deltagarna själva.
    Nothing happens until something moves (Einstein).

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Upprop kring lagstiftning och remisser

Vilka förändringar i akvariehållning vill dom göra här då, det är intressant att veta också??
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Det är det vi ska ta reda på mer sammanhållet i Varberg. Jag har inte särdeles stor koll, men fick nyligen reda på att antisnäckmedel numera är förbjudna att sälja. Just det kanske iof var en välgärning, men tyckte någon akvarist till om det?

Vad jag vet just nu är det mest kemikalieinspektionen som agerar. Det finns folk som har bra mycket större koll än jag på detta området, och en del av dem kommer till Varberg. Vad jag vill åt är att det blir ett bra gäng akvarister som håller koll på när det kommer nya saker som kan påverka vår hobby.

Hilsen,

/P

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ok, det där antisnäckmedlen har varit borta sen förra året någon gång på marknaden och där kan man ju i stället använda sej av biologisk bekämpning med Helenorna, så det är ju ingen förlust. Intressant är vad dom mer har tänkt att förbjuda och om det är fiskmediciner så undrar man ju vad dom har för alternativa behandlingsmetoder, man kan ju få in sjukdomar i karen även om man är försiktig !!
    Jag måste kolla om jag är ledig den helgen, har min ena moster i Varberg så jag skulle nog kunna slagga över där, men hon vill nog umgås endel med mej skulle jag tro !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Som sagt, jag vet inte mycket om vad som är på gång men vi bör hålla bättre koll.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Som du vet Patrik, ett mycket vettigt initiativ!!
    Finns någon form av organisation så är det betydligt lättare att påverka myndigheterna.
    Vem vet en vacker dag får de för sig att förbjuda räkorna i akvarier.
    There be shrimp!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja man vet ju aldrig vad dom kan hitta på när en jordgubbe inte är en jordgubbe om den inte håller deras mått !!!!

Fan också, det är den helgen jag jobbar av alla helger !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Jag hade varit rätt sugen på att åka upp där.. Om här e någon som ska köra och har plats ledig vill säga... Då man saknar körkort sen 6 månader tillbax
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Ja, vi får se vart det landar. Har redan kommit ytterligare bra idéer, om t ex samarbete mellan olika hobbyinriktningar. För egen del har jag en svag förhoppning om att kunna luckra upp lagstiftningen när det gäller kräftor. Cherax-arterna är såvitt jag vet helt tropiska och det borde inte vara någon risk för vår fauna att hålla dessa i akvarierna.

Angående samåkning så får vi se hur många vi blir från Skåne. Vi får avvakta lite med att bestämma något där.

Hilsen,

/P

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Medaljer

Jag röstar Ja för kräftor som är tropiska och inte kan föröka sig om de släpps ut i svenska vatten.
    There be shrimp!

Som det låter från olika håll och om man ser på olika lagförslag i andra länder så får man nog vara glad om man får hålla fiskar i akvarium. Att rikta in sig på att få en viss kräft sort tillåten när det kommer till att förändra lagstiftningen känns tämligen menings löst.
    MVH /// Frasse

En tråd på zoopet om senaste påhittet i USA.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141259

Cites listning av ej hotade arter.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141251

Finns mycket att läsa för den som är intresserad sedan finns det mycket annat bla dammbyggen som hotar torrläggning av viktiga vattendrag i brasilien bla.
    MVH /// Frasse

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Frasse
    Som det låter från olika håll och om man ser på olika lagförslag i andra länder så får man nog vara glad om man får hålla fiskar i akvarium. Att rikta in sig på att få en viss kräft sort tillåten när det kommer till att förändra lagstiftningen känns tämligen menings löst.

Mmmm tyvärr är det väl i den riktningen det går.
    There be shrimp!

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Sant, det finns mycket som är på gång. Men hur vill vi ha det i Sverige och vem för någon talan där? Ska vi bara sitta passiva och se på när hobbyn raseras av ovetenskapliga anledningar? Att säga direkt att det är lönlöst (jo, jag tror kräftor är verkligt svårt att få till - men drömmar är gratis) är ju att lägga sig platt. Men visst, det är också ett alternativ, att sätta sig ned och låta myndigheterna ha fritt spelrum. Men styrs de av vetenskapliga argument eller populism?

Det rör sig överallt, och jag är rätt oroad över att det kommer att fattas en del onödiga beslut framöver. Kunde vi påverka vattendammarna i Brasilien vore det bra, det har gjorts lite försök även från svensk sida. Svensk lagstiftning kring vår hobby är dock något annat. En hyfsad början att göra något mer. Kunde jag så gjorde jag mer, men jag vet inte än vad jag kan i detta.

Välkomna och väl mött i Varberg!!

Hilsen,

/P

Det var inget illa menat mot Patrik. Det största problemet är väll att motivera och aktivera folk. Och det svåra är väll att få till någon viss specifik uppgift som man kan dela ut till folk. Det har ju diskuterats hit och dit mycket nu det svåra är väll att omsätta det till handling.
    MVH /// Frasse

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 06:48

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg