+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22

Ämne: Metamorfos av Amano yngel dag 18

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Metamorfos av Amano yngel dag 18

Jag tror att 2-3 av mina amano yngel har fullbordat sin metamorfos till vuxna Amanos. Igår kväll när jag med ficklampan observerade karet såg man små grå pilar som flög genom karet. Lite senare så såg jag en räka som hade spröt precis så som fullvuxna har. Det är också stor skilland på färg, transparenta och inte röda, och de kan simmar som vanliga amanos och inte som ynglena på huvudet.

Frågan är ju om jag ska försöka fånga in rackarna och börja föra över dem till sötvatten. Enligt de flesta rapporter borde inte metamorfosen ske förens tidigast dag 25 eller enligt logeman först efter dag 44.

Någon som har efarenhet? Borde jag vänta lite? Eller börja jaga de små supersnabba småttingarna?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Metamorfos av Amano yngel dag 18

Kan dom verkligen vara klara efter 18 dagar , det är inte så att dom ser färdiga ut fast dom kanske inte är det ????

Jag har precis flyttat en jäkla massa larver till saltvattenskaret och du milde nått så smått, dom är ju inte större än nykläckt artemia och hoppar fram i vattnet som just artemia !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Kan dom verkligen vara klara efter 18 dagar , det är inte så att dom ser färdiga ut fast dom kanske inte är det ????
    Jo det är ju det som gör mig tveksam men läser man bland annat

Citat Ursprungligen postat av [url=http://caridina.japonica.online.fr/English/Elevage_4.htm
    Den franska uppfödnings sidan[/url]]Metamorphosis brings some obvious changes on those few points : a metamorphosed juvenile is nothing less than a miniature adult, able to walk, swim forwards in a straight line (and fast), and it is no longer able to float still in the water. The coloration changes too : the larvae are of an orange/reddish color, while the juveniles are greyish and transparent just like adults, though the red/orange coloration can sometimes take a couple days after metamorphosis to completely disappear.
    De flyter inte utan simmar som små silverpilar och är definitivt transparenta som de vuxna.

Jag ska prova att fånga in en ikväll och föra över den till sötvatten och se om den överlever. Gör den det så är det ju bara att jaga efter de andra.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Skulle dom flyta omkring som larver jag tycker mina rör sej någonting liknande nykläckt artemia, dom liksom hoppar fram ???
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Tja artemia simmar ju runt på rätt köl, tycker mina rör sig ibland lite mera ryckigt vissa kan simma i spiraler. Men de flesta liksom flyter/svävar fram. När de är större kan man tydligt se att de simmar med sina ben. De som har morfat flyter inte utan sjunker om de inte simmar frammåt tror det är största skillanden.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nä, dom simmar inte vågrätt, dom simmar lodrätt på något vis, mina var i en yngelkasse, såg att honan inte hadde någon rom kvar i går kväll och i dag flyttade jag dem till deras iordninggjorda kar i fönstret. Jag hadde lite problem med hur jag skulle få över dem till det karet men jag flyttade dem i yngelkassen till en plastbalja där jag sköljde ur dem i vatten från karet de var kläckta i och sen ner i saltvattenskaret. Det bara myllrade yttepytte små amanolarver !!!
    Ska bli intressant att se om de kommer att utvecklas till färdiga räkor i alla fall, men jag kommer att låta dem gå kvar i saltvattenskaret, kommer bara att byta ut vattnet suksesivt till sötvatten och när de kommit upp i en storlek mellan 5 - 10 mm så flyttar jag dem till mitt stora kar där Amanona går !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Oki jag har minst tre olika kullar så vissa har ju hunnit mycket längre än de andra så att byta vatten i hela karet kan bli lite svårt för mig.

Yngelkassen var den i nät? Jag försökte också med en yngel kasse honan kläckte alla sina ägg men jag såg inte ett enda yngel, kanske jag hade för stora maskor.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag hadde den där i nät men om det finns fler med störe maskor vet jag inte, men denna är väldigt tät, finns inte en sjans att de ska ta sej ignom maskorna. För att stänga inne honan trädde jag en nylonstrumpa över och knöt en knut in mot karet, på det viset blev den ännu tätare, så om de skulle ta sej igenom de där ytterst fina maskorna så skulle det ändå bli stopp, men nu var strumpan till för honan !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Om de simmar som pilar och har antenner så är den sista metamorfosen klar. Om du har från flera olika kullar så har säkerligen en del "stuckit i förväg". Vad jag vet brukar det ta ca en månad från kläckning till sista metamorfosen, det stämde in rätt bra när jag odlade dem. En del gick dock längre tid, vet inte vad som styr det hela. Tempen påverkar säkerligen något, likaså fodret.

Innan sista metamorfosen tyckte jag de var rätt lätta att se (brunbegie, ca 3-4 mm långa och rörde sig långsamt, liksom "svävande"). När de väl blivit räkor var mina glasklara och mycket svårare att se i burken, ffa som det var lite lätt disigt i vattnet.

När mina blev verkliga räkor så gjorde jag som du tänker göra, testade med några till sötvatten. Inget problem, inte ett enda dödsfall.

Kul att du lyckats!! Vad har du matat småttingarna med?
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Om de simmar som pilar och har antenner så är den sista metamorfosen klar. Om du har från flera olika kullar så har säkerligen en del "stuckit i förväg". Vad jag vet brukar det ta ca en månad från kläckning till sista metamorfosen, det stämde in rätt bra när jag odlade dem. En del gick dock längre tid, vet inte vad som styr det hela. Tempen påverkar säkerligen något, likaså fodret.

Innan sista metamorfosen tyckte jag de var rätt lätta att se (brunbegie, ca 3-4 mm långa och rörde sig långsamt, liksom "svävande"). När de väl blivit räkor var mina glasklara och mycket svårare att se i burken, ffa som det var lite lätt disigt i vattnet.

När mina blev verkliga räkor så gjorde jag som du tänker göra, testade med några till sötvatten. Inget problem, inte ett enda dödsfall.

Har du något tipps på mat förutom algsoppan Patrik?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo

Hur stora var din som var färdiga? Den jag fångade igår var så extreeemt liten, såg större yngel som inte blivit räkor ännu nu imorse. Hur som den fick 50% sötvatten igår och 75% i morse sen försökte jag håva upp den och stoppa i ett av mina räkkar. Jag tror jag lyckades men såg aldrig den lilla simma iväg... Hoppas den inte är kvar i håven...

Jag har matat med alger som vuxit på akvariets väggar, lite grönalger, någon brunare. Sedan Hobby liquizell, spirulina pulver utblandat i vatten med lite aminovita pro.

Har 4 hononor med ägg igen nu i kläckningskaret...

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mat till småttingarna: jag gav mina jäst utblandat i lite vatten. Tillförde så att vattnet blev lite lätt disigt. Rörde även runt lite i botten med en pinne för att virvla upp smågrejer därifrån. Hade jag odlat dem idag hade jag även kört med spirulinapulver, Seras "Micron", Golden pearls minsta storlekar, JBL:s Novofluid plus lite annat experimenterande.

Som färdiga upplevde jag dem också som lite mindre än innan metamorfosen, det ÄR inga stora grejer vi pratar om. Lite större än CR-yngel, men iom att de är glasklara är storleken svårbedömd. Om jag kommer ihåg rätt flyttade jag dem till sött när de blivit en knapp cm. Med tanke på att larverna klarar att dumpas rakt ned i saltvatten så testade jag tvärtom med småräkorna. Inga problem.

Hilsen,

/P

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Så du lät dem vara kvar i saltvatten tills de blivit lite större även efter metamorfosen?

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Tja, lät dem och lät dem... jag hade spanat och trodde inte det var något levande kvar i burken. Bytte vatten för ett nytt försök, och då exploderade karet med liv och rörelse. Fick fram ca 350-400 st.

Hilsen,

/P

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Nu är jag tillbaka efter en tids semester och håller på att göra ett vattenbyte i saltkaret. Jag har nu "silat" ut säkert minst 30 st småttingar som satt på svarta silikon kanterna. Har även sett att de jag håvad ur tidigare har växt till sig lite. Dock missade jag "ägglossningen" av några av honorna medans jag var borta men några yngel lyckades jag fånga upp. Så det går frammåt!

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. CR CB yngel... Jippie
    Av Frank i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 18:50
  2. yngel
    Av hogge70 i forum Odling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 12:59
  3. Överlevnadsprocent av Cb/Cr yngel ?
    Av skreakalle i forum Odling