+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 33

Ämne: Shrimpsoil och kattsand. Akut så jag kan startaupp akvariet

Shrimpsoil och kattsand. Akut så jag kan startaupp akvariet

Tjena tänkte se det blir inget aquael shrimp set denna månaden utan jag slog till stort och ska ta hem ETT TILL 150 liters kar och köra ren räkodling på cristals i det.

Så tänkte jag Om jag kör coop kattsand i ena sidan och shrimpsoil i andra sidan.. Hur blir vattnet i värdena då? Tänkte mer på ph hallt osv?

Eller coop har motsata effekt till shrimp?

Shrimp håller ph på en bra nivå och coop gör vad? Om jag kör med coop i ena halvan så behöver jag inte ha "kalk" stenar och dylikt i? så vattnet blir kalk rikt samtidigt som ph nivån är på en stadig nivå hela tiden? eller jag har fel?

Ska hämta det nu kl 5 så bilder kommer självklart ikväll
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Re: Shrimpsoil och kattsand.

Så då har man hämtat hem det. så här ser det ut än så länge.

[attachment=1:118obs30]DSC00061.jpg[/attachment:118obs30]

Där e en ovandel som hör till också med ljusrör o perfekta ställen för kylfläktar.

Halva delen med shrimp soil andra halvan förblir tomm tills vidare.. "tills jag fått svar på om det är bra eller dåligt att blanda katt o soil"

När jag köpte akvariet idag så köpte jag också ett ytterfilter av honom.
    Som va helt nytt bara det att han hade inte slaangarna utan det va bara ytterfiltret och det inre..
    [attachment=0:118obs30]DSC00062.jpg[/attachment:118obs30]

Någon här som har slangar osv till tetratec ex700

sakerna till insuget och utsläppet

det som "sitter i akvariet"
    Bifogade bilder

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Re: Shrimpsoil och kattsand. Akut så jag kan startaupp akvariet

Förstår inte riktigt varför du blandar soil och sand? Det kommer inte se bra ut när det har gått en stund och du har flyttat runt växter osv för är inte kattsanden typ ljusbrun när den är blöt?
    Och sen förstår jag inte vitsen med att "offra" dyr soil. Den är väl till för att den inte ska innehålla massa ämnen eller höja/sänka ph. Medans kattsanden har ju massa näring som är bra för växterna. Ph mässigt tror jag inte det spelar någon roll. Hade jag varit du hade jag kört med kattsand och sparat soilen till något annat kar eller kört enbart med soil. När du kommer upp i större volymer så får du inte samma problem med ph variationer som i ett litet. Byter kanske 25% en gång varannan månad i 170l räkburken fyller mest på det som dunstar. Har bara räkor och massa växter så då svänger det inte i ph så mycket. Så vanligt kran vatten duger för att få rätt ph. Om du inte använder sten/grus med kalk i eller om du kör med kilovis med rötter som surar ner vattnet.

Soilen kör jag med för att den är snygg..
    Min tanke är att ha 2 olika landskap i samma kar.. Så jag kommer ju i vilket fall som helst ha 2 olika sorters botten"grus"

Så kom jag och tänka på kattsanen iomed att den är kalk rik för att jag absolut INTE vill ha någon ful kalksten i akvariet.. Så hade det ju varit bra och köra med den iomed alla äppelsnäckor.

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Just det kom ihåg att du inte hade slangar. Det finns enklast att få tag i på nätet. Det finns som metervara. Enda du behöver veta är väl grovleken på slangen, mät bredden på in/utlopp.
    Pwss har in och utlopps saker till tetratec
    http://www.pwss.se/product.php?producti ... 920&page=1
    http://www.pwss.se/product.php?producti ... 920&page=1

Hade jag varit du hade jag satt in en slimline bakgrund det blir riktigt snyggt i hörnkar. Sen kan man göra en filter kammare och dölja all teknik i hörnet längstbak.

Aa jag kollade lite på dessa slimline .. Det blir nog sådana

A jag tänkte köra en filterkammare i "ryggraden" längst bak på akvariet..
    Några tips på var jag kan hitta hur jag gör en sådan? fäster bygger den osv osv?
    hade varit otroligt snällt

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Citat Ursprungligen postat av Majki01
    Soilen kör jag med för att den är snygg..
    Min tanke är att ha 2 olika landskap i samma kar.. Så jag kommer ju i vilket fall som helst ha 2 olika sorters botten"grus"

Så kom jag och tänka på kattsanen iomed att den är kalk rik för att jag absolut INTE vill ha någon ful kalksten i akvariet.. Så hade det ju varit bra och köra med den iomed alla äppelsnäckor.
    Okej då är jag med. Hade gjort en "vägg" med sten och haft en högre nivå i nån av sand sorterna och haft någon sorts lågväxande växt på den lägre sidan som en öppen glänta med bara låga växter. Hade jag haft mina bilder kvar på mitt hörnkar när jag körde med nivå skillnaden det är lite svårt att förklara. Har ett innan iaf då ser du bakgrunden i samma kar.[attachment=0:3bxxtske]IMG_0254.JPG[/attachment:3bxxtske]
    Bifogade bilder

Du har ingen tips på var jag kan hitta information om att bygga ihop en filter kammare ?

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Att sätt i slimbakgrund är riktigt lätt. Mätt vilken höjd du har på karet och välj lite olika bitar så du får en "naturligt" utseende köp till en extra av den längsta sorten och en liten. eller om du kapar av någon av dom andra. Köp en stor extra iaf. Kapa dom är enkelt då det är rutmönster på baksidan så en mattkniv duger gott. Sen köp 2 tuber silicon för akvariebruk. jag köpte tre men så har jag 325 liter i det hörnkaret. Sen är det bara att göra rent väggarna med t-röd och göra ett kors på varje "modul" och trycka fast den på väggen. Prova först hur du vill ha dom.
    Hörnet gör man enklast att man "genar" alltså drar rätt över hörnet. visar med en paint bild. Så köp en drossel eller hur det stavas. Finns på bakgrundtillbehör.
    Dom är räksäkra iaf för stora individer. Sen borrar man bara ett hål för den och ett mindre för utblåset.[attachment=0:1gnqpf6s]ttt.png[/attachment:1gnqpf6s]
    Bifogade bilder

Ska ju köra stort ytterfilter. Så jag tänkte ha insuget till ytterfiltret i "filterkammaren" bara så då behöver jag inte köra några håll o dylikt? utan bara filtermatrial som en "vägg" och så sticker jag ner insuget till ytterfiltret bakom bara?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Med ett ytterfilter och sedan filtermaterial bak så blir det som kaka på kaka, skiten kommer att fastna på filtermaterialet i karet och då gör inte ytterfiltret någon nytta mer än att det fungerar som ett pumphuvud.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Med ett ytterfilter och sedan filtermaterial bak så blir det som kaka på kaka, skiten kommer att fastna på filtermaterialet i karet och då gör inte ytterfiltret någon nytta mer än att det fungerar som ett pumphuvud.

Jo men endå snyggare än att bara sticka ner ytterfiltrets slang och ha en ful nylonstrumpa för att skydda räklingar.. då har jag hellre en kammare med finfördelad filtermatta

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du kan ju dölja insuget med ett par stenar eller en mopanirot, eller så kan du göra en mossvägg och sätta upp den så att den döljer insuget, ett annat alternativ är att plantera några valisinerior längst bak framför insuget.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Det är rätt som Peckoltia skriver, det blir lite kaka på kaka men du får ju alltid lite skit ner i ytterfiltret men så har du en stor ful blå bit mitt i karet inge vidare snyggt. Det jag menar är att du sätter en bit av bakgrunden(bakgrunden är grön på bilden ovan och det svart är glaset/karet) som filter kammare och sätter in en Raster(skrev totalt fel förra gången). I den biten då syns bara den och ingen doppvärmare eller in/utsug och så borrar du ett hål för utsuget uppe vid ytan för ytrörelsen.

raster: http://www.pwss.se/home.php?cat=669

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Ja och innan du siliconar fast rastern kan ta lite silicon på rastern´s struktur och strö samma sand/grus som du har i karet och volá så syns den inte mer.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Saltvatten akut
    Av Peckoltia i forum Odling
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 22:32
  2. Vilka räkor kan jag ha tillsammans?
    Av johanlidman i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 09:09
  3. AKUT HJÄLP!
    Av JojjeN i forum Allmänt