+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kalksten?

Kalksten?

Har läst många inlägg här från snäckodlarna att de har olika kalksaker i sina akvarium för att få bättre skal på sina snäckor, men jag vet samtidigt att kalk höjer PH:t.

Min fråga är om jag stoppar ner en kalksten för att snäckorna ska få bättre skal i t.ex. ett 20liters akvarium med Shrimp Soil och CR-räkor, hur mycket kommer det påverka PH:t och vad är reaktionen på räkorna med detta? Är det bäst att undvika t.ex. vit hålsten i räkakvarium, eller blir PH-höjningen väldigt liten?

Hoppas ni förstod min fråga!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Kalksten?

Jag vet inte hur det är med shrimpsoil men kattsanden innehåller kalcium vilket är bra för snäckorna men det höjer inte Ph och Gh något nämnvärt, det är obetydligt i så fall och vad jag tror behöver även räkor kalcium till sitt skal. Menar du kalksköldpaddor när du snackar om kalksten eller är det de där kalkstenarna med hål i i zooafären?, dessa är slaggbildningar från cementindustrin, inga naturliga stenar alltså, så vem vet vad som kan finnas i dem när det gäller känsliga räkor.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Jag vet inte hur det är med shrimpsoil men kattsanden innehåller kalcium vilket är bra för snäckorna men det höjer inte Ph och Gh något nämnvärt, det är obetydligt i så fall och vad jag tror behöver även räkor kalcium till sitt skal. Menar du kalksköldpaddor när du snackar om kalksten eller är det de där kalkstenarna med hål i i zooafären?, dessa är slaggbildningar från cementindustrin, inga naturliga stenar alltså, så vem vet vad som kan finnas i dem när det gäller känsliga räkor.
    Det är vit hålsten, Seiryu sten och liknande som tillexempel finns på Guldfisken som jag funderar över. Mycket av deras dekorationssten innehåller kalk och därför jag frågar, eftersom det snart är dags för nästa uppstart.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Har kollat och det är just dessa som är slaggprodukter från cementindustrin, de säljs i zooaffärer och är väldigt dekorativa, men jag skulle nog inte stoppa dem i ett räkkar, jag hadde sådana stenar i mitt Tanganyikakar en gång, men fiskar och räkor är olika känsliga.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

allt som innehåller kalk går ju bort till CR/CB då det höjer pH vilket inte är önskvärt!! med tex ett kg seiru stone i ett 30 literskar finns det nog inte en chans i värden att sänka pH med soil! snäckor och räkor har inte samma uppbygnad av deras skal

mvh clas

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av clas
    allt som innehåller kalk går ju bort till CR/CB då det höjer pH vilket inte är önskvärt!! med tex ett kg seiru stone i ett 30 literskar finns det nog inte en chans i värden att sänka pH med soil! snäckor och räkor har inte samma uppbygnad av deras skal

mvh clas
    Så räkor behöver alltså ingen kalk alls då?,det verkar väldigt konstigt tycker jag. Vad använder de för att bygga upp skalet med då, kan du förklara det?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Jag har några sådana stenar hemma Seiryu sten
    Jag tycker dom är fula men måste användas för kalken..
    Så i mina 30 liters kar tog jag en av mina stora Seiryu sten som hade lite håll o lite utstickande osv.. så tog jag en skruvmejsel och högg av en bit sten av denna. och så har jag gjort till alla mina 20-30 liters kar.. Och där e då inga räkor som dör av det och inget ph som är kört. Däremot så lever mina snäckor mycket bra med räkorna. Då båda individer får vad dom behöver
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Gävleborgs Län

Mina räkor

Snowwhite / Golden

Mina snäckor

Blå Posthorn

Citat Ursprungligen postat av clas

mvh clas
    Det beror väl ändå på ditt nuvarande vatten och dess värden huruvida en liten pH-höjning är önskvärt eller inte?
    Men ja, jag förstår ändå hur du tycker/tänker.

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Stenlund om det är gh värdet du vill ha upp så kan man ju använda kalciumklorid och magnesiumklorid här finns ett recept fast då med magnesiumsulfat http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=1584 och det finns att köpa här http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php/cPath/27_28
    Och kalciumkloriden och magnesiumkloriden höjer inte ph värdet i alla fall inte dom mängderna det behövs för att höja gh värdet jag höjde mitt från i princip 0 till 6 med med lite laborerande i små mängder till ett 112 l jag körde peeter hacks ratio på kalcium och magnesiumklorid och sen testade jag mig fram försiktigt tills jag hittade rätt .(att jag inte använde magnesiumsulfat var enbart för att jag beställde fel :-)
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag skrev fel, det är calaium i kattsanden då den är gjord på dolomitlera
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

När jag frågade tillverkaren av eldorado kattsand och coop extra kattströ vad eldorado kattsand var gjord av fick jag detta svaret
    "Eldorado Kattsand is made of calcined moler. Moler is a unique naturally occurring mineral from Denmark and consist of approximately 70-80% diatomites and 20-30% clay – mainly bentonite. Diatomites are highly porous fossil remains of a hard-shelled algae. Calcination is a manufacturing process, where the mineral is heated to a maximum of 800 °C"

Dolomit är ju en kalciummagnesium karbonat vart hittar man att kattströ skulle innehålla "Dolomitlera" ?
    Att dolomit skulle innehålla kalium verkar ju lite konstigt för ofta äter man ju dolomitkalk för att få i sig kalk och magnesium och visst man behöver ju kalium oxå men den finns inte angiven som ämne i dolomitkalk
    mvh/bjorsa

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

öh bentonit lera ska det nog vara!

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Om man har möjligheter så kan man åka till en kalk automat som finns lite varstans i svenska skogar. Där brukar det bildas "kalk"sten Den brukar lösas upp efter ett par år eller vid mycket ätande på stenen. Väldigt bra för att få upp ph. Eller om du känner någon med surtvatten och som har ett filter med kalk för att få upp ph, det ser ut som 0,4 cm makaroner och dom löses även upp i vattnet efter en stund. Det fungerar har det i ett kar med Cr och med rötter så det håller ett ph på runt 6-7. Och det är rena godiset för snäckor och deras skal blir kanon fina.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg