+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 26

Ämne: Räkor äter alger?

Räkor äter alger?

Hej!

Ber om ursäkt om detta redan frågats, men jag hittade ingen sökfunktion, så om det finns får någon väldigt gärna upplysa mig!

Jag hade fått för mig att alla räkor äter alger, men detta kanske inte riktigt stämmer? Verkar som om amanoräkan äter en del alger, men räcker de som algätare? Kan man blanda körsbärs-/CRräkor i samma akvarium?

//
    Steven
    //
    Steven Liu

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Gävleborgs Län

Mina snäckor

Anetome Helena
    Röda Posthorn

Re: Räkor äter alger?

Längst upp på sidan (under den fantastiskt fina bannern) finns det SÖK mellan FORUM och MEDLEMMAR.

Mer information om räksorterna och korsningsrisken finner du under RÄKSORTER och Korsningstabellen där.

Men ett snabbt svar är att Nej, Körsbärs- och Crystal Red-räkor inte korsar sig.
    100L - Ancistrus, Rundstjärts Guppymix (Tack Rickard!) och inkommande CR/CB i nystarten av detta kar

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Amanoräkorna triv bäst ensamma som sort och dom är jäkligt bra på att käka alger, jag hadde alger av olika sorter men mest tråalger, men sen jag stoppade ner 30 Amano så har dom käkat upp varendaste liten alg !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, Blue Jelly, WP, Caridina sf. babaulti var. Malaya, Purple Zebra, SW, Golden, Panda Blue shaded, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Boraras naevus, Boraras uropthalmoides, Galaxy, Glasblodsfentetra, P. gertrudae,
    Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neulamprologus lelupii, Neolamprologus multifaciatus, Julioducromus dickfeldi.
    Snäckor:
    Stenomelania sp, Tylomelania perfecta chocolate, rosa och blå posthorn, sandsnäckor svart, brun och begegrå.

Ang Amanos och alger, så Ja, de är ruskigt duktiga på att ta alger. (framförallt trådalger)
    Alla räkor äter väl mer eller mindre alger i brist på annan föda, men det är nog bara Amanos som verkligen gör sitt jobb. (finns ju en algräka med, men denna har jag ingen erfarenhet av) Stoppar man ner ett tjugotal Amanos i ett 200L så behöver man inga andra algätande djur.

Sen att de är ruskigt kaxiga med (så kaxiga så att de stjäler mina botiers bottenmat mitt framför näsan på dom) är ju bara nått positivt.

[Hier] | Anette J.T | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]
    <<<<<<|A.J.T ™ Go Hard or Go Home |>>>>>>

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja de är tuffa mot andra akvarieinvånare, men de gillar inte att det är några andra räkor än dem i karet för då håller dom sej på en och samma plats hela tiden då de känner sej störda !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, Blue Jelly, WP, Caridina sf. babaulti var. Malaya, Purple Zebra, SW, Golden, Panda Blue shaded, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Boraras naevus, Boraras uropthalmoides, Galaxy, Glasblodsfentetra, P. gertrudae,
    Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neulamprologus lelupii, Neolamprologus multifaciatus, Julioducromus dickfeldi.
    Snäckor:
    Stenomelania sp, Tylomelania perfecta chocolate, rosa och blå posthorn, sandsnäckor svart, brun och begegrå.

Ja, där var ju sökfunktionen!

Men om nu räkor i regel inte tar alger och amonosar blir tillbakadragna i ett kar med andra räkor, vad ska man då ha för algätare???
    //
    Steven Liu

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du kan ha Äppelsnäckor och Posthornssnäckor, men det finns inget så efektivt som Amanoräkor dom är boss på alger !!!!
    Räkor:

Fiskar:
    Snäckor:

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

nerita (brukar heta zebrasnäck i affären)

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Dom tycker jag är halvdana på alger, jag har sådana i ett par kar + att de inte förökar sej i sötvatten och så är det egentligen är en åtminstonet bräckvattens snäcka även om de klarar att leva i sötvatten. Sen en annan sak med dem är att de lägger ägg överallt som är jäkligt svåra att få bort, så vill maninte skrubba knogarna "blodiga" för att få bort dessa ägg från rötter stenar och även andra snäckor så bör man nog undvika dem !!! Dom lägger inte sina ägg i en klump utan klistrar fast dem 1 och 1 mot underlaget, jag har fortfarande sånna ägg på stenarna som jag inte fått bort, hjälper inte om man så kokar stenarna, de sitter fast ändå !!!!
    Räkor:

Fiskar:
    Snäckor:

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Ja de är tuffa mot andra akvarieinvånare, men de gillar inte att det är några andra räkor än dem i karet för då håller dom sej på en och samma plats hela tiden då de känner sej störda !!!!
    Jag har red crystal i samma kar som amanos de verkar trivs tillsammans och Amano håller sig inte på samma plats utan är aktiva som amnos och simmar runt och är aktiva.

Citat Ursprungligen postat av Haggan
    Jag har red crystal i samma kar som amanos de verkar trivs tillsammans och Amano håller sig inte på samma plats utan är aktiva som amnos och simmar runt och är aktiva.
    Jag har samma erfarenhet som du, men jag har mina i 180L med både BP och andra fiskar. Mina Amanos är inte alls skygga och sitter mestadels i en stor rot täckt av Taiwanmossa ihop med mina BP.

Men de var ganska så skygga när de var nya i karet, nu har de ju gått här i två år och känner sig väl ganska så hemtama.

[Hier] | Anette J.T | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]
    <<<<<<|A.J.T ™ Go Hard or Go Home |>>>>>>

Jag har lite svårt för snäckor faktiskt.. tror nog jag hellre sliter bort algerna själv än installerar några säckor ;P

Men det låter ju som om att man onekligen kan få det att fungera med både amano och andra räkor! Kanske blir bra om man låter amonosarna gå själva i akvariet först för att sedan introducera nästa räkart?
    //
    Steven Liu

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Tja jag hade inge problem med att släppa i dem direkt med andra räkor och fiskar. Jag har även flyttat runt amanos så att har fått beta av alla alger i alla mina kar.

Mina är nästan handtama stoppar man ner handen och ska rota med växter så brukar de komma fram och plocka rent fingrar osv. Har man en bit mat med sig så går det att handmata utan problem

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Gula räkor, Crystal Red, Crystal Black,

Mina snäckor

Blå Posthorn

Personligen så tyckte jag inte så bra om snäckor tills man fick upp ögonen för blå posthorn som jag verkligen gillar och har nu.

Så får du för dig att skaffa några sådana är det bara att hojta till så går det nog lösa ganska billigt
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag hadde 30 Cr i karet från början med mina Amanos, men de troppade av 1 efter 1 så nu är det bara Amanos i det 250L karet, jag har inte själv haft problem med att de känner sej trängda utan det är andra här som har det. När de sedan flyttade Amanon till eget kar blev de plötsligt aktiva och är det än skulle jag tippa.

Som städpersonal är faktiskt snäckor bra för de äter upp all överbliven mat och sandsnäckorna som är mycket nere i sanden och bökar runt tar hand om all mat som sjunker ner där, så jag skulle inte vilja vara utan alla mina snäckor, för de hjälper mej otroligt mycket med renhållningen av karen !!!
    Räkor:

Fiskar:
    Snäckor:

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. alger är
    Av smokin i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 17:22
  2. Räkor cr och alger
    Av abarth i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 23:19
  3. Vad äter gula räkor
    Av berraåsnobben i forum Allmänt