+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Räkor som klättrar

Räkor som klättrar

Genom en snabb sökning på forumet har jag läst att en del räkor har en tendens att klättra ur sina bostäder. Det är väl framförallt Amanoräkan som jag läst till mig? Det jag funderar över är hur vanligt detta är och vad det kan bero på?

Jag har ett Juwel kar på 112 L med ett standard lock på av plast. Detta lock har ju två hål på baksidan för att man ska kunna dra ut sladdar i och ur akvariet. Hur stor är sannolikheten att, om jag köper några amano, de klättrar ur genom hålen?

Mycket tack för svar
    //
    Steven Liu

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Räkor som klättrar

Mina bor i ett Juwelkar 250L och de har aldrig klättrat ur, så jag tror att risken är minimal, du kan sova lugnt !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Skönt att höra! Då blir det nog till att investera i några Amanosar redan nu till juwel karet
    //
    Steven Liu

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja det tycker jag du ska göra, för även om dom är lite grå som små så blir det mer färg ju äldre de blir !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Blir det? Trodde de höll sig grå livet ut
    //
    Steven Liu

Räka smokins avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Jämtland

jag hade 4 st amano i ett litet akvariun för ett tag sedan tillsammans med lite snäckor och så..det akvariumet hade täckglas och ett litet hörn öppet för slangar och dyligt,de korkskallarna till amanos hade bildat kö och klättrat ur akvariumet alla 4:a..de låg så fint torkade på golvet där akvariumet stod....

Jag har aldrig haft Amanos som tagit sig ur större kar. Men tycker de "pölen" är för liten så vill de flytta. (kan vara dåliga vattenvärden med)
    Det är inte som de är korkade utan det är ett urbeteende och enligt mig ett smart beteende.

Jag har mitt 180L helt öppet, och mina har aldrig provat att ta sig ur.

Honorna blir glasbruna med en guldrand på ryggen när de blir äldre, hanarna är glas grönaktiga och får en gräddfärgad rand på ryggen. Och sen så får de ju en trevlig storlek med.
    Riktigt snygga!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja just det, mina äldre ser precis så ut nu, dom är faktiskt jättesnygga och så gillar jag lite större räkor !!Det är bra synd att de inte finns några bilder på vuxna räkor, bara på ungdjur på nätet.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Instämmer med Anette. De gånger Amanos har klättrat ut ur mina burkar så har burken varit liten. I större burkar har de inte klättrat ut (100 liter och uppåt). Man får vara lite vaksam efter vattenbyte bara, ändringar i vattenvärdena brukar sätta rätt bra fart på dem. Kan vara så att det triggar någon instinkt att flytta till annat vattendrag.

Ingen annan räka jag haft har i vart fall klättrat. Enstaka dödsfall har inträffat med småräkor, men där lutar min slutsats åt att de blivit skrämda och dragit till med ett stjärtslag och då hoppat ur burken. Räkor med klätterpotential bör i vart fall vara sådana med kraftiga ben, t ex Atya. Där hade jag använt täckglas i förebyggande syfte.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Tack så mycket för inputen! Bara jag lyckas hålla någorlunda vattenkvalitet så borde det inte vara någon fara
    //
    Steven Liu

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Det är bra synd att de inte finns några bilder på vuxna räkor, bara på ungdjur på nätet.
    Inga superbilder och inte mina bäst utfärgade Amanos. (den dominanta honan blir ännu brunare)

Hane:

Hona:

Efter skalömsning:

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

solfjädersräkor är den ända räka jag vet som kan ha en tendens att rymma!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Honan blev ju absolut läcker Trodde inte alls att de kunde få så mycket färg.
    //
    Steven Liu

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Jag är osäker, men det verkar finnas lite olika varianter på Amanos. Mina första (inköpta i Tyskland i slutet av 90-talet) hade mycket mer färg än de jag ser idag. Någon enstaka kan bli fin, men inte som jag minns de jag hade. Kanske skulle köpa några och odla på, om jag hittar en bra stam... *s*

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Aha, jag har tänkte Amano som Amano. Jag tycker väl att de är coola även genomskinliga, färg vore väl mer en bonus!
    //
    Steven Liu

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Butiker som säljer räkor
    Av Johnny Wong i forum Allmänt
    Svar: 89
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 19:46
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 10:07
  3. Räkor som går ihop
    Av LenoreH i forum Allmänt