+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Annorlunda akv. mått

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2008
    Län
    Östergötland

Jag står i kast med att måttbeställa ett akvarium från jobbet,
    110 långt men endast 20 cm bredd och 30 cm högt, alltså ungefär 88 liter.
    Invånarna kommer till att börja med bli någon form av Boraras (troligtvis B. merah) och vad det lider några olika räksorter.
    Några frågetecken har jag dock att räta ut..
    1. Lyset: Ett eller två 30W-rör? Med tanke på värmen de alstrar är jag tveksam om räkorna tål om graderna går uppåt 28C..? Det kanske räcker med ett lysrör, både för värmen och för växternas skull? Det landar ju ändå på 0,34 W/L..
    2. Filter: Funderingar kring low-tech utan filter och enbart snabbväxande växter och täta vattenbyten, men lite fart på vattnet kan ju vara trevligt.
    Skulle ett svampfilter med luftpump vara tillräcklig? Har kollat lite på våra små AquaClears med tillhörande filterpatron men de tar sån hiskelig plats..
    Ett Elite svampfilter med en eller två filterpatron kanske räcker?
    3. Bottenmaterial: För att både växter och varelser ska få lysa i all sin prakt planerar jag att ha 1-2 mm svart grus (Imazos Haley) och blanda i rådasand i samma storlek för lite "naturligare look".
    4. Växtgödning: I mitt 450L använder jag PMDD, det jag kunnat läsa mig till tål endast körsbärsräkor den sortens gödning. Skulle TMG (Tropica Master Grow) funka bättre, eller innehåller den koppar?

Fler frågor kommer säkerligen dyka upp, men det tar vi då.
    Tacksam för svar! // Anna

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

kanske ett bottenfiltar vore lösningen
    mvh janne

Superräka
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red
    Crystal Black

Håller med janne, bottenfilter är räksäkert. tror inte att ett luftfilter kan sätta sprätt på hela vattenytan eftersom karet är avlångt.
    Kolla den japanska bloggen under länkar, där kanske du får lite tips.

vilket häftigt kar det kommer att bli!

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2008
    Län
    Östergötland

Intressant blogg, även om texten var lite för avancerad för min del.
    Ska undersöka möjligheterna, det snor ju ändå några cm mer än ett "vanligt" filter..
    Vad var det tredje lagret för något, mellan filtervadden och sanden? små små lekakulor?
    är det en variant av keramikbluttar man har i ytterfilter månne?
    Och dilemmat med lysrören håller mig fortfarande vaken.. ett eller två? Växtmässigt måste det vara bättre med två, för att stimulera algtillväxt också. Men värmemässigt?

tack för hjälpen!
    bidrar med bilder när jag har nåt att redovisa!

Jag använder TMG i alla mina kar med och utan räkor och räkorna har inga problem med det.
    Trevliga mått på karet, det ska bli kul att se bilder längre fram. Boraras är också bra val, dom är så små med små munnar, vackra och lagom livliga också.
    Island é coolt

Superräka
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red
    Crystal Black

Visst får man bygga upp lite sand för filtrets skull, men den är lättskött så länge du inte låter dem gegga igen genom att mata för mycket !

Om du får plats på bredden så är det bara att köpa en ramp med 2 lysrör, med seperata brytare, på så sätt slipper du ju doppvärmare, vilket skulle sno decimetrar
    Exempelvis kan du ha igång ena lysröret och tänder den andra under någon timme på kvällen, bara att testa sig fram.

Bra jobb om man kan måttbeställa akvarie på arbetstid

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2008
    Län
    Östergötland

ja när man jobbar i djurbutik och kan beställa direkt från Imazo så blir allting genast mycket lättare

Det jag tänkte på denna gång var fördelar/nackdelar med botten- respektive flytande näring.
    Vad jag har förstått tål inte räkor koppar i någon större utsträckning, och det är lite svårt som nybörjare i räksvängen att hålla koll på alla märken och tillverkare.
    Ingen innehållsförteckning på förpackningarna gör det dessutom ännu svårare.
    Det jag får tag i (utan att behöva gå till en konkurrent) är Tetras hela sortiment med InitialSticks, PlantaMin och Crypto. Tropicas AquaCare-sortiment och TMG såklart. Dessutom JBLs serie med Kugeln (lerkulorna), Florapol och bottennäringen AquaBasis plus.
    Det sistnämnda har jag använt mig av förut, och utan erfarenhet grummlar det vattnet endel.
    Någon annan som har erfarenhet av de andra artiklarna?

Appråpå filtermedia slutar det nog ändå med ett Elite Biofoam svampfilter med en rejäl luftpump kopplad till. Då blir det förhoppningsvis fart på vattnet den metern.
    Tänkte dessutom ha en utbytes-filterpatron liggandes i det stora karet för att hela tiden ha levande biokultur i den för att minimera riskerna vid rengöring.
    Låter ganska genomtänkt va? ;P

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Annorlunda akv. mått
    Av minihus i forum Odling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 1970-01-01, 01:00

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar