+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 21

Ämne: Electric Blue Fjärilsciklid

Räka Alornas avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Red Cherry
    Yellow Fire
    Orange
    Crystal Black
    Amano

Mina snäckor

Blå posthorn
    Rosa posthorn
    Leopard posthorn
    Leopard blå posthorn

Electric Blue Fjärilsciklid

I förra veckan köpte vi ett par supersnygga Electric Blue och nu har honan lagt rom Dom vaktar rommen som sjutton och attackerade till och med min sambos hand när ha skulle plantera en växt
    Vad jag har förstått av den lilla info jag har hittat om dessa så ska det tydligen vara svårt att få dom att yngla av sig, dvs från lek till överlevande yngel.

Någon som har någon erfarenhet av dessa?
    Och någon som vet hur man könsbestämmer dom?

Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Re: Electric Blue Fjärilsciklid

Mjo, fjärilsciklider är generellt ingen lätt fisk. Säljs ofta som "nybörjarciklid", men hör inte alls till den kategorin enligt mig.

Att få dem att leka brukar vara enkelt, rommen läggs och de vaktar. Rommen försvinner trist nog ofta innan den kläcks. Kläcks den brukar ett problem vara att paret inte håller sams. Då brukar kullen försvinna fullständigt. Jag vill inte göra dig missmodig, men detta är normalt beteende. Får du fram en svärm yngel är det bara att gratulera. De tar nykläckt artemia på studs. Lycka till!!

Könsbestämning på fjärilar är generellt enkelt, men jag har inte själv haft Electric blue. Hanen brukar iaf vara större, samt med längre fenstrålar på ryggfena och bukfenor. Honan har en rödskimrande buk och ser mer kompakt ut.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Räka Alornas avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Red Cherry
    Yellow Fire
    Orange
    Crystal Black
    Amano

Mina snäckor

Blå posthorn
    Rosa posthorn
    Leopard posthorn
    Leopard blå posthorn

Okej! Tack för svaret. Förväntar mig ingenting utan tycker det är trevligt med bara dom 2 som vi har. Är ju bara ett plus att dom verkar trivas så bra att dom leker :-)
    Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete

vaf jag har hört har dom bara släppt hanar inga honor
    tyskarna är smart vet du

Handla billigt
    www.petoutlet.se

Citat Ursprungligen postat av Kristensen
    vaf jag har hört har dom bara släppt hanar inga honor
    tyskarna är smart vet du
    Det är bara ännu en skröna. De är dessutom så pass mycket svårare att könsbestämma än vanlig fjäril. Jag har lite film på dessa krabater. Mina lekte också direkt de kom ner i karet. Två par dessutom...

5 minuter efter utsläpp:
    [youtube:2z9aoiob]http://www.youtube.com/watch?v=EPdAqDn0UO8[/youtube:2z9aoiob]

Här har de redan lekt och försvarar rommen:
    [youtube:2z9aoiob]http://www.youtube.com/watch?v=TXdtxnnd4RQ[/youtube:2z9aoiob]

Och här är de tagna på bar gärning med att göra DET :
    [youtube:2z9aoiob]http://www.youtube.com/watch?v=Dq7QChPzLOo[/youtube:2z9aoiob]

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Mm, har det blivit rom lär det finnas honor... *s*
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Har sett sådana i butik, men tycker de är för dyra...

Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011
    Län
    västra götaland

Hjälp!

Hej! jag köpte två av dom att börja med, allt gick bra tills jag märkte att ingen av dom åt av maten. En av dom spottar ut den och den andra blir rätt för den, jag mattar med vanlig flingfoder märket VITA. Så nu efter någon vecka börjar den blåa färgen försvinna Hjälp! någon som vett vad problemet är eller vad matar ni era electric blou med? har ca 150l akvarium och inga andra fiskar i.

Guldräka noobs avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skaraborg

Mina räkor

Crystal Red S-SS,Golden, Körsbär->Sakura, Bluepearl, Grön räka, Tiger, Sunkissed orange sakura, Rilli

Mina snäckor

Gulaäpplen, Anetome Helena, Röda, Blå och Rosa Posthorn

Mina krabbor

Macrocheira kaempferi
    har du provat med annat foder de fjärilar jag haft har inte heller varit så intresserade av flingfoder prova med mygglarver
    Om man inte utger sig för att kunna något kan man inte heller bli skyldig när man har fel.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Finns bättre alternativ, köp fryst Artemia, men vita mygglarver är bra dock inte den röda som lever i skitiga miljöer, fiskarna gillar dem men kan få rejäla förstoppningar och dö av dem pluss att de är starkt allergiframkallande för oss på grund av att de är så förorenade.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

12. Like peedu gillade inlägget.
    Dock är det väl så att dom röda är dom mest aptitliga med vad jag förstått. Men instämmer helt med det peckolita säger om allergi mm. För matvägrande är dom oslagbara dock.
    Som socker för oss människor.
    MvH
    Mikael

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Finns bättre alternativ, köp fryst Artemia, men vita mygglarver är bra dock inte den röda som lever i skitiga miljöer, fiskarna gillar dem men kan få rejäla förstoppningar och dö av dem pluss att de är starkt allergiframkallande för oss på grund av att de är så förorenade.
    Föroreningarna har inget att göra med allergin det är den röda mygglarvens hemoglobin som skiljer sig mot vårat. De odlas i näringsrika botten sediment som tex hönsgödsel, det gödslar vi ju även våran egen mat med och har inget med allergin att göra. Men att de bevisat är mycket allergena, och kan ge upphov till allergier hos tidigare allergifriska personer borde vara en anledning som räcker mycket långt.

Att fiskar skulle få förstoppning och dö av det mjaaa då är det man själv som gör fel fiskar som är herbivora dvs äter växter, alger osv kan få problem men som sagt då har man ju gett dem felaktig kost det går inte skylla på mygglarverna.

Det är bra att ge råd men är de felaktiga kan de göra mer skada än nytta. Här rör det sig om rena faktafel och korkade fördomar.
    MVH /// Frasse

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det dör fiskar som fått förstoppning av de här skitiga röda mygglarverna, som jag sa lever de i skitiga miljöer närmare bestämt där skitigt vatten från oss människor släpps ut, sen att fiskarna gillar de är en sak, men hos oss som har råkat ut för fiskar som fått förstoppning av detta foder är det totalt ratat, alrig att jag skulle köpa det där eländet en gång till, men om andra vill ge sina fiskar de där röda mygglarverna så får dom göra det, men jag har varnat, dom är direkt olämpliga för både fiskar och människor som hanterar detta skitiga foder!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Det dör fiskar som fått förstoppning av de här skitiga röda mygglarverna, som jag sa lever de i skitiga miljöer närmare bestämt där skitigt vatten från oss människor släpps ut, sen att fiskarna gillar de är en sak, men hos oss som har råkat ut för fiskar som fått förstoppning av detta foder är det totalt ratat, alrig att jag skulle köpa det där eländet en gång till, men om andra vill ge sina fiskar de där röda mygglarverna så får dom göra det, men jag har varnat, dom är direkt olämpliga för både fiskar och människor som hanterar detta skitiga foder!
    Återigen har absolut inget med skiten att göra. Att du har gett dina fiskar en felaktig kost kan du inte skylla på fodret. Det är enbart dit eget fel. Det är personer som du som gör att fördomar och dåliga myter lever vidare.
    MVH /// Frasse

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Röda mygglarver odlas inte i skitiga sunkiga hålor längre, utan de föds upp komersiellt som så många andra levande och frysfoder. Att de från början kommer från dessa diken är sant, men inte numera. Jag har pratat om just detta med två importörer av frysfoder till Sverige, både Åleds och Fina fisken och de säger samma sak.
    Sedan att det är den röda färgen (hemiglobin) som orsakar allergi är sant, inte att mygglarverna i sig är skitiga.
    Jag undviker att mata med röda mygg pga av de inte innehåller så mycket näring, men de är ypperliga att få igång fisk som matvägrar!

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Light Blue Tiger, Blue Tiger, Deep Blue Tiger
    Av mallefar i forum Bild & Film
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 18:58
  2. Blue Pearl och Blue Tiger
    Av forint i forum Djur köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 12:44

Taggar för det här ämnet

Bokmärken