+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Räksäkra innerfilter.

Räksäkra innerfilter.

Behöver 2st innerfilter till mina kar, 30liter och 60liter.

Vad är det jag ska ha?
    Och var kan jag köpa dem?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Re: Räksäkra innerfilter.

Luftpumpar som man kopplar till filter är ju räksäkra! Sen är ju nylonstrumpan en räkodlares bästa vän... 8)
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Men vad är det för typ av luftpumpar som jag ska ha?

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

finns ju en sort som heter billie filter. aldrig testat dom själv men vet många här på forumet kör med såna... själv kör jag med ytterfilter och innerfilter med nylonstrumpa över insugen :wink:
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Jo har modifierat om en av mina pumpar med nylonstrumpa men en av filtrerna är inte bra (skitpump ) och den ena har lagt av helt nu. Har varit på sista versen länge så nu har ett av karen en alldeles för stor pump men det får duga än så länge.

Men om någon har någon bra sida att länka där de finns att köpas skulle det uppskattas.

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Ja aquael uni är bra filter till rimligt pris, har bara lyckats haft sönder ett(malawi som tycker om att gräva bredvid insug) Så rekommenderar dom men inte deras vanliga runda pumpar då dom låter illa och vibrerar och är allmänt kassa. Sen är det bara att avrätta valfri strumpbyxa och dra över. http://www.pwss.se/home.php?cat=618
    Kom ihåg en sak, du får aldrig för stor pump, låt den skita igen lite så har du en bättre pump än en som är precis till karet. Brukar alltid ta en storlek större pump eller annan teknik som jag har i karen som doppvärmare ljus osv.

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Gävleborgs Län

Mina räkor

Snowwhite / Golden

Mina snäckor

Blå Posthorn

Om du kan få tag på ett bioCrystal 360 så har du ett kanonfilter där.

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Exelon
    Ja aquael uni är bra filter till rimligt pris, har bara lyckats haft sönder ett(malawi som tycker om att gräva bredvid insug) Så rekommenderar dom men inte deras vanliga runda pumpar då dom låter illa och vibrerar och är allmänt kassa. Sen är det bara att avrätta valfri strumpbyxa och dra över. http://www.pwss.se/home.php?cat=618
    Kom ihåg en sak, du får aldrig för stor pump, låt den skita igen lite så har du en bättre pump än en som är precis till karet. Brukar alltid ta en storlek större pump eller annan teknik som jag har i karen som doppvärmare ljus osv.
    just Doppvärmare skulle jag rekommendera att underdimenskonera! en 75watts räcker gott och väl för å värma upp till 200L iaf. har själv ett 200L med en 75watts i på 25grader. och ett 150L med 75watts på 28grader. och risken för skenande doppvärmare med kokt fisk som resultat minimeras :wink:

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Skulle tro att en 25w kokar karet med(har själv varit med om det i ett 170l)! :wink: Varför man kör med större är för att den slipper jobba lika ofta och länge och således borde göra att ekonomi och livslängd ökar.

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Skulle tro att en 25w kokar karet med(har själv varit med om det i ett 170l)! :wink: Varför man kör med större är för att den slipper jobba lika ofta och länge och således borde göra att ekonomi och livslängd ökar.
    njae, en 25wattare som lyckas få upp så bra temp i 170L att allt i karet dör!? det undrar jag verkligen.... hade du 30grader varmt inne då eller???

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Sjäälv kör jag alltid med doppvärmare som har 25 w mer än de som rekommenderas! (tex. har jag ett 100 liter kör jag med doppvärmare för 150 liters kar).
    Men då bor jag också i norra norrland och där är det ju lite kylig tpå vintrarna!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Citat Ursprungligen postat av icefudge
    njae, en 25wattare som lyckas få upp så bra temp i 170L att allt i karet dör!? det undrar jag verkligen.... hade du 30grader varmt inne då eller???
    *Host* ja sommarhalvåret så ligger den på fina 27-30 när solen tittar in, ligger väl runt 25 på vintern. Så ja ballar den ur så är det kört. Var på vårsidan så jag hade inte hunnit dragit ur doppvärmaren.

I det karet som jag inte har AquaEls medföljande räksäkra innerfilter kör jag med Aquael Fan mini+ som jag tar bort det skyddade höljet på så filtermaterialet får vara fritt. Fungerar klockrent.

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av icefudge
    *Host* ja sommarhalvåret så ligger den på fina 27-30 när solen tittar in, ligger väl runt 25 på vintern. Så ja ballar den ur så är det kört. Var på vårsidan så jag hade inte hunnit dragit ur doppvärmaren.
    ja då kan jag tro på dig

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. räksäkra filtret ?
    Av petter hjalmarsson i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 16:05
  2. Elite Mini Innerfilter -Räk/Yngelsäkert?
    Av emill i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 22:59
  3. Aquabox innerfilter L bortskänkes
    Av Stenlund i forum Bytes/Skänkes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 19:01
  4. Innerfilter
    Av luddeg i forum Övrigt köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 22:13
  5. räksäkra filtret ?