+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kalk??

Kalk??

Jag bor i Trtelleborg nu o vi har kalk rikt vatten
    Vad ska jag göra för att sänka det
    Vill ju hålla på med räkorna
    Men verkar som om dom inte klarar det

Lite hjälp tack
    Vet inte kalk halten

Handla billigt
    www.petoutlet.se

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Neocoridina heteropoda, Caridina cf. cantonensis, Caridina multidentata.

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Re: Kalk??

Grattis till kalkrikt vatten!

Kommunen har uppgifter om kranvattnet om det är kommunalt vatten, om du har egen brunn så får du ta reda på det själv, skicka på analys, det bör du isf göra oavsett så att du vet att vattnet inte är farligt för dig. En bra analysrapport kan vara bar att ha av andra orsaker än att veta kalkhalten när man har akvarier.

Om du är riktigt seriös kan du skaffa ett omvänt osmosfilter, det kostar från drygt 1000:- för ett bra, det tar bort i princip allt som vattnet innehåller, det vattnet får du sedan späda med kranvatten.

pH som jag upplevt är den största stötestenen med iaf CR och liknade kan du sänka på många sätt, ett är att tillsätta Co2, det gillar växterna också, torv eller torvextrakt är en annan variant.

Kalk binds i akvarier med tiden, så den enklaste varianten är att helt enkelt låta halten sjunka av sig självt, och bara byta väldigt lite vatten och ganska sällan, den metoden kräver i princip att du har gott om växter som växer bra för att metoden ska vara riktigt bra, växterna både renar vattnet från avfallsprodukter från räkorna och binder en del kalk.

Har du riktigt bra ljus kan växter som kan ta upp karbonater som kolkälla sänka karbonathårdheten (bland annat kalket, eller en del av det beroende på vad man menar) förbluffande snabbt, varpå pH kan sjunka, vilket är i princip vad du är ute efter. Mina Hydrilla verticillata och Najas guadalupenis är ofta täckta av en vitgrå hinna av allt kalk de tagit upp ur vattnet. Räkorna är inte direkt otacksamma över sittplatserna och det fantastiskt rena vatten man kan få på köpet.

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Neocoridina heteropoda, Caridina cf. cantonensis, Caridina multidentata.

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Re: Kalk??

Jag får väl göra ett tillägg, om du har kommunalt kranvatten i Trelleborg kan du hitta dina värden här: http://www.trelleborg.se/bygga-bo/va/dr ... nkvalitet/ till höger på sidan finns länkar till data för de olika vattenområdena, och de ligger på en median totalhårdhet på 6,8 till 8-nånting, inte mycket att hänga upp sig på vid räkodling i mitt tycke, klarar räkorna inte av att trivs på grund av det värdena på kranvattnet är för höga är de inte mycket att hålla på med. KH och pH kommer ju som sagt att sjunka i akvarierna med tiden, särskilt om du har KH-sänkande växter som till exempel de jag nämnde.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Ömsar äppelsniglar skal? ph,kalk frågor
    Av Shangalia i forum Snäckor
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 09:46
  2. Kalk och räkor
    Av Marie_hbg i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 13:13

Taggar för det här ämnet

Bokmärken