+ Svara på ämne
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Behöver lite hjälp

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Behöver lite hjälp

Hej jag skall nu starta ett 61L akvarium där jag vill ha räkor och snäckor i.
    Förr var det till sälskap så det är vanligt runt grus i det, kan jag ha det till räkor och sniglar eller vill de ha sand?

Jag har även en pump och funderar om jag kan ha den men att säkra den för räkorna. Men hur säkrar man den? AHA nylånstrumpa såg jag ju nu ja det har man ju.

Skall man ha en doppvärmare i så att man vet att temperaturen inte svänger?

Skall man ha fiskar ihop med räkorna? Om man skall eller kan ha det vilka rekomenderar ni då? Jag vill väldigt gjärna ha en mal men inte en anticrus då jag har det i mitt andra har ni något förslag på en vacker mal?

Och så har jag ett akvarium som är sälskap på 190L och i det har jag praktbotia (har jag för mig en orange och svart fisk/mal) Kan man ha äppelsnäckor tillsammans med dem eller äter de upp dem? Ja som ni märker så är jag nybörjare på detta med akvarium

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Rickard Asplunds avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Cr, Blue dream,Körsbär(sakura,vanliga), sunkist

Mina snäckor

Posthorn(rosa,blå och bruna),Elefantsnäckor(gula)

Re: Behöver lite hjälp

halloj..
    vad har du tänkt för räkor, det är nog det som är mer rätt att tänka... de vanligaste räkorna kan du ha med vilket underlag du vill grus eller sand, och vad har du tänkt för sniglar? men tror det funkar bra där med. här funkar de till och med utan sand bara glas botten för både posthorn och äppelsniglar..

pump kan jag inte hjälpa med hur du skall göra, men nylånstrumpa kanske funkar, men koka den först så du inte får ut färgning av den i akvariet vet ej om det är nyttigt, men vet att endel räkor orkar inte simma/springa i strömen av dem om de är för starka, vanlig luft pump funkar också bra.

med doppvärmare är nog vad man tycker själv, vi har bara det till våra räkor och fiskar som behöver värme, vanliga räkor exmpel cr,cb körsbär, gula mm vill inte ha för varmt. andra som kardinal exempel vill helst ha varmt.

klart du kan ha mindre fiskar i om du vill, men skall du behålla ungarna som kommer så är det nog inte en bra ide, mal tips mindre corydoras exempel panda fin mindre mal.

japp den orange svarta fisk du har är en snäck ätande praktbotia, tror inte det är en bra ide att stoppa ner äppelsnäckor med den.

så till det sista nu hur du än gör med räkor och sniglar så tror jag att det fixar sig.

och lycka till
    Maila mig på rickard@asplundsfisk.se så skickar jag en lista på vad jag har att sälja.Kolla in www.asplundsfisk.se

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Ja har stora äppelsnäckor tillsammans me 4 praktbotior o det funkar väldigt bra, botiorna har "smakat" lite på skalet på nån snäcka, man ser en liten repa, men annars bryr de sig inte om äpplena, karet e på 220 l dock o äpplena e stora som typ golfbollar. Mina praktbotior ska dock snart få flytta till ett större kar, men just nu e dem inte megastora botior.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Glömmde o skriva såklart, små äpplen skulle ja inte rekommendera dig att stoppa ner till praktbotior, då smaskar dem nog i sig dem små äpplena.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

ja då är det ju bra att jag startar ett akvarium till så att jag inte har dem med mina botior även om de inte är så stora änn.

Jag får ge mig in och titta på bilderna på era räkor tror jag och sedan välja ut med andra ord. Fast nu tror jag det lutar mot Cherry räkor. Hade två andra för ett tag sedan i mitt stora akvarium dock vet jag inte vilken sort de två var men dem gillade jag jätte mycket. De var genomskinliga och ganska stora och så hade de en svag rand med pytte lite färg och den ena var en stor hona.

För det borde väl inte varit praktbotierna som åt dem? De var i akvariet i ett år tillsammans och plötsligt så bara försvann räkorna och jag hittade dem alldrig. Och i den vevan blev det 30 grader i vattnet pga av värmen i sommras vårat hus blir som en ugn på sommaren.

Tack Anki då skall jag hålla dem långt isär medans de är små =)

Guldräka Rickard Asplunds avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Cr, Blue dream,Körsbär(sakura,vanliga), sunkist

Mina snäckor

Posthorn(rosa,blå och bruna),Elefantsnäckor(gula)

tror tyvärr att dina praktbotior också växer, haft sånna och de var en grupp på 6st som vart jättestora.i så fall om du vill ha dem ihop så kanske kan du ha tur att hitta fullvuxna äppelsnäckor.

kanske sätta in en på köpes här, kan ju finnas någon som vill bli av med fullvuxna alltid värt att pröva.

lycka till...
    Maila mig på rickard@asplundsfisk.se så skickar jag en lista på vad jag har att sälja.Kolla in www.asplundsfisk.se

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Jag köpte i princip fullvuxna blå äpplen av Pia på detta forum.
    Och mycket bra köp, packat perfekt och klockrena skal..
    Kan kanske vara något?
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Behöver jag en annan pump änn den jag har? jag har en fluvital 2 plus.

Vad har ni för pumpar? Och vad är det för skilnad på de som sitter inne i en pump och dem där det bara är ett filter?? Sitter själva pumpen utanför akvariet då? har försökt se det på bilderna men inte lyckats komma underfund hur det fungerar

Fluval 2 plus räcker säkerligen bra. Kan vara en bra idé att "räksäkra" filtret så att inte några räkyngel sugs in av misstag Detta görs enkelt genom att trä en nylonstrumpa eller liknande iför insuget.

Hänger inte ritkigt med på andra frågan, men Johnny och Patrik har skrivit två jättebra artiklar om olika filteralternativ.
    Johnnys artikel: artiklar/filter-till-raekakvarium-t1064.html
    Patriks artikel: artiklar/filtreringens-abc-t1289.html

Väldigt läsvärt och jag är säker på att det reder ut en del frågetecken
    //
    Steven Liu

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Tack Steven nu förstår jag bättre =)
    Och oj det kan man behöva läsa mera än en gång för det var mycket info på en gång =)
    Nu fattar jag i alla fall hur min pump i mitt stora kar fungerar och hur kolet jobbar i det =)
    Då blir det till att säkra min pump och nu har jag lagt i sanden som jag köppte och en gör snygg rot så nu börjar karet att arta sig och ångrar inte att jag tog bort gruset jag redan hade i =)
    (syns bara på mitt skolarbete att jag pysslar med något mera än att plugga

Jo, jag har själv läst de några gånger. Men en bra förståelse för filtrets roll i akvariet är viktigt Tycker själv att patriks JBF filter verkar vara väldigt intressant och är något jag skulle vilja testa.
    //
    Steven Liu

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Brun ancistrushane behöver flytta!
    Av Rockdoll i forum Bytes/Skänkes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 14:42
  2. Behöver lite hjälp =)
    Av AMDAdesign i forum Off topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 08:55