+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Räkor kippar efter luft samt dör, efter ny pump o filter

Guldräka Marcuss avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Blekinge

Räkor kippar efter luft samt dör, efter ny pump o filter

Hej

Skaffade mig ett nytt ytterfilter mini eden 501 och stoppade ner i mitt 60liters akvarium igår kväll 19.00, och idag runt 16.00 så låg några räkor döda på botten och alla kvarvarande räkor låg vid ytan och nästan kippade efter luft.

Vad kan det bero på?
    Nu har jag stoppat tillbaka mitt gamla innerfilter samt en syresten och dem som överlevde ser glada ut igen.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Gula, Amano och Mountain Rock :)

Mina snäckor

Sandsnäckor och Kanelbullar ;)

Re: Räkor kippar efter luft samt dör, efter ny pump o filter

Kör dem samtidigt!
    Alltså båda filtren på samma gång, så körs det nya in samtidigt som nytto-bakterierna i det gamla finns kvar i karet.
    Låt dem gå parallellt en vecka eller så, det borde räcka!

Så gör jag iaf

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Troligtvis så är det kombination av att du tagit bort innerfiltret(goda bakterierna) och satt på ett ej inkört filter så det var väl en kombination av nitrit och syrebrist.
    Kan tilläga att syresten inte tillför något syre i vattnet utan endast hjälper till att röra runt ytvattnet och syresätta det.

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Som Emill säger, kör med båda filtren parallellt ett tag.
    Ju längre desto säkrare.
    Utan det gamla filtret blir det som ett nystartat akvarium
    och nitritspiken kommer som ett brev på posten.

Om jag uppfattar det du skrivit rätt så hade du inte syrestenen i vattnet när du körde med ytterfiltret?

I sådana fall kan det absolut va syrebrist..
    Beroende på hur högt du har insprutet från ytterfiltret. För har du inte det "ovanför" vattenytan så blir där ingen syretillsättning om du inte kör med luft pump och syrestenen.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Som Exelon skrev så tillför inte en syresten nåt syre utan
    hjäper bara till att få mer rörelse i vattnet.
    Som i sin tur gör att ytvattnet tar upp mer syre.
    Utblåset från ytterfiltret behöver inte sitta ovanför ytan.
    Bara du har cirkulation på ytan så får det tillräckligt med syre.

Det gör dom ju dock ... Helt beroende på hur "grova" stora bubblorna är..
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Kanske tar det upp syre om du använder en syre"sten" av citronträd, annars tar det inte upp ett jota, Samma sak med co2 du vill ha sönder bubblorna och helst hålla dom under ytan/vattnet så dom hinner lösas upp, vad tar den för en luft bubbla ca en halv sekund sen är den på ytan. Så du kan i princip skvalpa vatten ytan med fingret så har det större effekt än en syresten.

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Är det stor skillnad på att köra endast slangen på en luftpump eller med syresten och små fina bubblor.
    Är det mängden som skapar en större ström och skapar på så sätt mer syre eller bättre att satsa på stora bubblor som sakta går mot ytan.

Jag tycker att mina räkor blivit piggare med större bubblor som skapar oreda på ytan..
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Neocoridina heteropoda, Caridina cf. cantonensis, Caridina multidentata.

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Använder man en normal syresten och en medelkraftig luftpump sker uppskattningsvis 10-90% av syreupptaget i själva bubblorna på väg upp, för den som tvivlar är det bara att ta en bild på bubblet, räkna och mäta bublorna för att räkna ut deras totala area och jämföra det med vattenytans area. Sen kan man komma ihåg att gasutbytet på vattenytan är bara lika effektivt per area som på bubblorna precis just där bubblorna kommer upp, bara några centimeter därifrån är gasutbytet per ytenhet bara en bråkdel så effektivt som det är mellan en stigande bubba och vattnet.

Använder man ingen syresten bildar bubblorna lätt en "snabbström" som inte river med sig lika mycket vatten. Dessutom får bubblorna mycket mindre area och de är i vattnet mycket kortare tid, så gasutbytet direkt i bubblorna blir väldigt mycket mindre.

För att återgå till den verkliga kärnan i tråden så tycker jag att det är svårt att säga säkert vad som varit den exakta orsaken, men som emill skrev redan i första svaret i tråden så ska man inte byta filter när man skaffar ett nytt, man bör köra dom paralellt.

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Citat Ursprungligen postat av Erik...
    Använder man en normal syresten och en medelkraftig luftpump sker uppskattningsvis 10-90% av syreupptaget i själva bubblorna på väg upp, för den som tvivlar är det bara att ta en bild på bubblet, räkna och mäta bublorna för att räkna ut deras totala area och jämföra det med vattenytans area. Sen kan man komma ihåg att gasutbytet på vattenytan är bara lika effektivt per area som på bubblorna precis just där bubblorna kommer upp, bara några centimeter därifrån är gasutbytet per ytenhet bara en bråkdel så effektivt som det är mellan en stigande bubba och vattnet.

Använder man ingen syresten bildar bubblorna lätt en "snabbström" som inte river med sig lika mycket vatten. Dessutom får bubblorna mycket mindre area och de är i vattnet mycket kortare tid, så gasutbytet direkt i bubblorna blir väldigt mycket mindre.

För att återgå till den verkliga kärnan i tråden så tycker jag att det är svårt att säga säkert vad som varit den exakta orsaken, men som emill skrev redan i första svaret i tråden så ska man inte byta filter när man skaffar ett nytt, man bör köra dom paralellt.
    bra skrivet! har liknande tankar själv men då jag inte gillar luftpumpar så tycker jag att man ska ha en pump med diffusor dvs utflödet drar med sig luft och skapar på så sätt en massa små bubblor som far runt i karet!
    mvh clas

Guldräka Marcuss avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Blekinge

Tack för alla svar

Jag håller på att köra in den nya pumpen i mitt "stora" 160Liters akvarium som jag har fiskar o snäckor i..Köra in det i några veckor innan jag testar i räkkaret igen. Tur att bara ett fåtal räkor hann dö innan man upptäckte det.. idag trivs räkorna bra med sitt gamla filter o syre-sten igen

Om du vill få igång ditt nya Eden filter lite snabbare, kan du krama ur ett äldre filter vid insuget. Då får filtret en lite kick med bra bakterier! Kul att räkorna trivs bättre
    //
    Steven Liu

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Har en god vän som är fysiker, och han sa förut att det spelar mer roll hur långt bubblan färdas och tiden det är i vattnet än storleken, så då borde det vara effektivt i ett 50-60cm högt kar än medans ett på 30cm är hälften så effektivt. Sen har väl tyngdlagen med syresättningen att göra så effektivast är väl att pumpa syrefattigt vatten från botten och att röra runt på ytvattnet så syresätts det dåliga botten vattnet. För atmosfären gör ju att du trycker i syre i vattnet för att få jämnbalans.
    Så att du får effektivitet på 90% tror jag inte på, för om din teori stämmer måste du ju veta hur mycket luft som når vattenytan och sen räkna volymen som du har får början och då ser du hur effektiv den är . Och vid 90% så ska det knappt bubbla på ytan.

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Neocoridina heteropoda, Caridina cf. cantonensis, Caridina multidentata.

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Exelon, hela anledningen till att man behöver skapa cirkulation för att ersätta förbrukat syre i vattnet är för att upplöst syre "vandrar" genom vatten väldigt långsamt, det följer med strömmen men transporteras väldigt långsamt i övrigt.

Så, vattnet som är i kontakt med luften måste hela tiden bytas ut, för att man ska uppnå effektiv syresättning, i ett akvarium med luftpump+syresten som cirkulation är det bara den del av vattenytan precis där bubblorna kommer upp och några millimeter därifrån som syreupptagningen är riktigt affektiv, några centimeter därifrån går syreupptaget löjligt långsamt i jämförelse, eftersom vattnet som har den absoluta direkta kontakten med vattnet byts ut så långsamt.

Din fysiker-vän har naturligtvis helt rätt i att ytan och tiden på luften är av större betydelse än mängden luft, och ju mindre bubblor desto långsammare stiger de, och desto större yta har de per total luftmängd. Men det finns en trade-off, för finporig sten och den får kort livslängd, pumpen orkar trycka mindre luft och även pumpen får kortare livslängd. Samma sak är det med ditt antagande, självfallet blir syreupptaget större ju högre akvarium det är, men ju djupare det är desto mindre luft orkar pumpen pumpa. Men visst är det i normalfallet mycket mer effektivt att ha syrestenen på botten i ett 50cm djupt akvarium än att sätta den på 30cm djup.

Sen behöver jag inte alls veta hur mycket luft som når ytan för att min teori ska stämma, det är oväsentligt, det var antagligen i princip poängen med vad din fysiker-vän försökte förklara för dig. Man behöver veta den genomsnittliga totala arean på bubblorna som stiger genom vattnet i första hand om man vill veta exakt hur stort syreupptaget är. Man behöver inte veta nånting för att teorin ska stämma i verkligheten.

Om du vill debattera detta vidare, så skicka ett pm eller starta en egen tråd om det, situationen tråden handlade om har löst sig.
    Bifogade bilder

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Fiska efter kusten
    Av smokin i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 11:31
  2. Skicka efter från Garnelio
    Av Peckoltia i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 18:32
  3. Röda samt gula räkor köpes!