+ Svara p mne
Resultat 1 till 8 av 8

mne: Krsbr och Crystal red ter de yngel?

Krsbr och Crystal red ter de yngel?

Har ett 63 liters yngelakvarium med sm bottenlevande yngel frn snckskalslekare. Jag har hllt ett par dr och nu nr honan tog dd p hanen fr hon vakta ynglen sjlv. Det gr vl ocks att jag sneglar p ngon ny invnare till akvariet och jag skulle grna vilja prova rkor, som krsbr eller Crystal red d jag har ett frhllandevis lgt ph fr att odla Tanganyika. Ynglen r nu cirka 10 dagar och kommer vara minst 14 dagar gamla innan jag slpper ner rkor.

Vad tror ni? Blir jag av med min sista kull yngel? Eller kommer den vaktande honan stressa rkorna eller fr hon de att hllla sig till den andra delen av akvariet dr inte reviret strcker sig? Eller finns det andra rkor som passar bttre?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Re: Krsbr och Crystal red ter de yngel?

Inga rkor tar yngel, men dr emot s kan dina fiskar jaga rkorna nr de har yngel d honan vaktar ynglena. Kanske du skulle satsa p Amanorkor som r tuffare n Crystalrkan och tl mer tuffa tag !!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Rkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Blekinge
    Inlgg
    1 337

Mina rkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula rkor.

Mina snckor

Bl Posthorn
    Rosa Posthorn.

Jag tror det hade funkat med Cherry...nr jag hade sncklekare s hade de endast ett revir som strckte sig runte deras 5 snckskal. Jag hade provat att kanske flytta dem till en hrna och kanske skrmat av akvariet med lite strre stenar i mitten..Och d p den andra sidan satt vxter.
    D cherry frkar sig ganska ltt s tror jag inte att du hade frlorat s mnga yngel eller utsatt dem fr ondig stress...
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utkar mina kar med Galaxy....

Tack fr svar!

Trodde inte heller att rkor t yngel, d jag hittade en forumtrd dr Amanorka hade tit bottenlevande yngel. Annars tycker jag Amanorkor verkar hftiga.

Lnkar till trden:
    http://www.zoopet.com/forum/showthread. ... agenumber=

Fast i den trden rrde det sig troligen om en macrobrachium-rka som r vldigt lik amano.
    Macro r enligt artbeskrivning en aggressiv rka som rovar p sm fiskar och andra invnare.

Har sjlv tre amanos med diverse CR-yngel och aldrig sett dom ta ett endaste av dom. Enda jag sett r att dom har tit p halvdda eller dda rkor/fiskar men det gr ju CR och cherry med.
    Sen om nu just hans amanos i trden du lnkar till nu ter levande yngel s gr det skerligen 1000 amanos som inte gr det. Rkor har ju ocks olika personligheter liksom.
    MvH
    Mikael

Citat Ursprungligen postat av grottbert
    Fast i den trden rrde det sig troligen om en macrobrachium-rka som r vldigt lik amano.
    Macro r enligt artbeskrivning en aggressiv rka som rovar p sm fiskar och andra invnare.

Har sjlv tre amanos med diverse CR-yngel och aldrig sett dom ta ett endaste av dom. Enda jag sett r att dom har tit p halvdda eller dda rkor/fiskar men det gr ju CR och cherry med.
    Sen om nu just hans amanos i trden du lnkar till nu ter levande yngel s gr det skerligen 1000 amanos som inte gr det. Rkor har ju ocks olika personligheter liksom.
    Aha, visste inte om macrobrachium-rkan...
    Okej, ska fundera lite till innan jag slr till.

Det knns lite farligt med rkor, verkar lite beroende framkallande...... :wink:

Guldrka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ln
    stergtland
    Inlgg
    854

Mina rkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Tro mig, det R beroende framkallande.

Rkorna kan nog ta dende eller mycket frsvagade yngel nr de fr chansen, det har jag sett en amano hos mig gra en gng. Men frn det till att aktivt jaga (dessutom just munruvares) yngel tror jag inte riktigt p. Snarare s r det litet riskabelt fr rkorna. Jag tror att deras smttingar r finfin lyxmat t firrarna! Srskilt tetror som har sylvassa tnder r glupska p rkor och kan decimera ett bestnd rtt fort. Mina krsbrsrkor ts av galaxyrasboror tex!

MvH
    Christina G

+ Svara p mne

Liknande mnen

1. Crystal red och rainbow tokbilligt! 10kr st!
    Av jeppman88 i forum Djur sljes
    Svar: 79
    Senaste inlgg: 2010-11-16, 12:04
  2. Crystal red, yellow och white pearl
    Av Elin i forum Allmnt
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2009-09-08, 17:42
  3. Crystal red och Black crystal
    Av Sonja i forum Bild & Film
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2008-09-03, 12:00

Taggar fr det hr mnet