+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 25

Ämne: Amanolarver

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Amanolarver

Första gänget larver klarade sej inte, de dog ganska snabbt, men nu har jag ett 100-tal larver och håller koll på dem bättre, alla kommer väl inte att utvecklas till räkor men blir det några som klarar sej så blir jag väldigt glad !!
    För att se larverna bättre så kom jag på att det blir mycket lättare att se dem om man i mörker lyser med en liten lampa på karet och om man flyttar lampan så följer larverna efter, ser rätt kul ut faktiskt, dom kommer efter i ett stimm !! Vet inte om det är någon som testat förut, men om inte så rekommenderar jag det, larverna syns klart och tydligt i den lilla lampans sken, jag satt en lång stund och studerade larverna som faktiskt snabbt följer ljuset från lampan !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Re: Amanolarver

Jepp, de följer ljuset, de är fototaktiska (dras till ljus). Var dock försiktig med det, ljuset stressar dem troligen och de lägger energi på att förflytta sig dit där de tror det finns mat. Finns det då inte mat är "resan" lönlös.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Hur ser deras naturliga miljö ut då ?
    Vad är det med ljuset som sammakopplas med mat??
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Neocoridina heteropoda, Caridina cf. cantonensis, Caridina multidentata.

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Det mesta små plankton dras mot ljus, phytoplankton, "svävalger" behöver ljuset, och de utgör direkt eller indirekt föda för zooplankton, som till exempel amanolarver.

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Ljus är dock ett bra trick för att fånga upp larverna från kläckningskaret. Sätter man en nattlampa på kläckningskaret så dras larverna dit och är enkla att suga upp med pipett.

Hilsen,

/P

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det var så jag gjorde fast jag använde en bit luftslang i avsaknad av pipett det fungerar också men pipett är nog bättre, ska skaffa en sådan !!
    Tittade till mina larver i dag och de ser ut att vara pigga och må bra, har använt jäst som Patrik gjorde och så är det ganska mycket alger på glaset.
    Funderar på om det skulle gå att använda sej av toffeldjur som foder till larverna, är det någon som har provat ?? De är ju lätta att odla i en glasburk med gräs, tror det går att använda banandkal också om jag inte minns helt fel !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Att ha ljus mitt över akvariet dygnet runt är en klassisk metod vid uppfödning av planktoniska larver för att de inte ska slå i sidorutorna hela tiden, vilket många planktoniska larver annars dör av.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det står i fönstret i sovrummet och jag klarar inte av att sova med ens den minsta lampa tänd, i så fall måste allt täckas med något tjockt svart tyg eller annat som inte släpper igenom ljuset.
    Hur var det med infusorier som toffeldjur, skulle de gå att utfodra larverna med?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Mina snäckor

Jag har inte odlat amanos, jag har inte läst om någon som provat toffeldjur, problemet är väl att de lär dö rätt snabbt och sjunka till botten, men du kan ju prova.

Jag skulle rekommendera att flytta akvariet, eller täcka över det, och läsa den här artikeln:
    http://caridina.japonica.online.fr/English/Elevage.htm

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ok, jag har bara ett fönster som är ljust nog och det är sovrummet, båda de andra är mörkare pg.a. mina balkonger och för att få en bra algväxt i karet så står det i fönstret. Tänkte inte på saltvattnet när det gäldenär toffeldjur, men finns det inget annat som går att odla i saltvatten och sedan fodra larverna med?
    Jag har aldrig sysslat med saltvatten, men det borde finnas något förutom artemia?
    Ska läsa länken !
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Jepp, man kan odla grönvatten och rotifiers (har inte det svenska ordet i huvudet). Har för mig att folk som provat med artemia har dåliga erfarenheter av dem, en del överlever och blir vuxna. Tror inte det är någon fara med mörker till Amanolarver annars, de verkar ha rätt bra koll på när de är nära något. Vore skoj att testa igen och se om resultatet blir bättre med konstant belysning.

I länken i Eriks inlägg skriver han om konstant ljus, men när jag odlade dem körde jag med ljuset av på natten. Verkar fö smidigt med grönvatten, bara ned med larverna och vänta... *s*

Hilsen,

/P

Problemet med infusorier är att det finns rov-infusorier som kan överrumpla dom pyttesmå räklarverna. Skulle nog inte använda sådana före andra levnadsveckan eller kanske tom ännu senare. Ett annat problem är nämligen att få tag på en renkultur av toffeldjur! Att ta en drös från regnvattentunnan kan vara riskabelt. Jag fick in björndjur en gång, dom är alldeles för vanliga. Dom är rätt glupska själva Brustmanns starter för infusorier är inte riskfri, rekommenderar hellre köp av levande starterkulturer. Fanns en dansk eller norsk firma på nätet nånstans, med foderdjur av olika slag. Dom hade sådant. Annars är grönvatten helt ok eller också flytande yngelfoder eller äggstamp. Prova gärna specialfoder för koraller! Grädde kanske fungerar också. Det hade jag i när jag hade väldigt små fisklarver en gång (nån betta) - på köpet fick jag långt därefter sedan se några extra amanosar som spankulerade omkring. Ingen aning hur de klarat sig! Hade bara i litet salt.

Lycka till med småttingarna!!! Kul när de myllrar omkring. Jag har sett det flera gånger hos mig men det blir mest inget utav det hela.

MvH
    Christina G

EDIT:
    Hittade siten! Dom hade både toffeldjur i renkultur och chlorellaalger som kan passa!
    http://www.springhalen.dk/

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Vill man ha toffeldjur är det bara att lägga hö i vatten något dygn! sedan om det är fritt från björndjur vet jag inte!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tack för alla råd, det där med grönvatten låter intressant, hur får man till det?
    Av mina larver lever ungefär hälften nu, men ännu vet jag inte hur många eller om det kommer att bli några räkor, men om inte så försöker jag om och om igen tills jag lyckas, jag är jäkligt envis !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Her er en bra link angående dyrking av phytoplankton (grøntvann).
    http://www.advancedaquarist.com/issu...02/breeder.htm
    Mvh
    Jan Ove

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg