+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20

Ämne: Filter och bottensubstratsfråga

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Filter och bottensubstratsfråga

Hello! Nu har jag funderat och funderat och bestämt mig så på söndag hämtar jag tio körsbärsräkor Det är så att jag har ett 35 l kar där det går dvärgrasboror och ett endlersguppy-par, i detta kar har jag engelsk-sjösten, nån mm i diammeter. är detta ett bra bottensubstrat för räkor eller måste jag köpa nytt och byta?
    Sen funderar jag på det är med att räk-säkra filtret. hur gör man detta? det filtet jag har suger åt sig ganska bra så då kommer ju alla yngel försvinna..

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Re: Filter och bottensubstratsfråga

En nära vän till mig odlar körsbärsräkor med exakt samma bottensub som du skriver om här ovan så det går absolut.. Självklart är det svårare att se räkorna Men det skadar dom inte att ha det bottensubstratet

Du kan om du inte vill ordna ett räksäkertfilter från början sätta över en bit "strumbyxa" över filter insuget.

Enda nackdelen med det är att man får tvätta det ofta.. då det lätt blir stopp.. Men det är nog enda chansen till att räksäkra ett innerfilter som inte redan är räksäkert..
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Finns olika lösningar på filter, många använder då kallade Billyfilter och luftpump och andra använder innerfilter. Jag kör AquaEl Fan Mini i mina kar och det fungerar bra bara man tar bort ytterhylsan på filtret, skumpatro en sitter kvar ändå, på så vis får man maximal insugningsyta och räklingarna sugs inte in i filtret.
    Angående bottenmaterial så använder många soil eller kattsand som bottenmaterial, andra använder fin sand till akvarium eller blästersand, Biltema har billig och bra blästersand. Om din engelska sand är för grovkornig riskerar det att räklingarna kör fast i sanden och dör.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Tack för svaret! Då får jag hoppas att räkorna kommer att gilla att hänga på roten som finns i akvariet så att man kan se dem då
    Vad brukar annars vara ett bra bottensubstrat för räkor då? Har ju planer på att skaffa fler kar om jag bara kan övertala min svårövertalade sambo :wink:

Aha så enkelt som strumpbyxor! då får jag rota i byrålådan om jag hittar några som kan unvaras i detta ädla syfte att göra filtret räksäkert!

hade jag kunnat ge karma(hittar fortfarande ingen +knapp att klicka på för att ge) hade jag gett till dig Majki01 för alla bra svar jag fått ang detta och kampfiskar

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Peckoltia tack för bra svar om olika sorters filter. om jag får igenom att skaffa fler kar ska jag tänka kolla på dessa, men eftersom jag redan har ett bra och fungerande filter i karet som kan räksäkras med strumpbyxor kör jag på detta nu.
    man kan alltså ha kattsand i akvarium..det visste jag inte!då blir det till att kolla på några av dina förslag på bottensubsrat om/när nytt kar inhanldas

jag har ganska finkorning sand så det ska nog inte vara någon fara då.

Den knappen står här bredvid min text under mitt namn hehe..

Men glöm EJ att koka strumpbyxan först ett bra tag så att eventuella färg"ämnen" försvinner

I odlingskaren till lite känsligare räkor rekommenderar jag shrimpsoil finns att köpa hos

http://www.ebishop.se

Annars bara vanligt finkorning akvariesand!

Jag kan dock ej rek kattsand, då hos mig har den helt och hållet förstört ph värderna i vattnet!
    MEN det är ju hos mig .. Här är många på forumet som har haft det bra med kattsanden!

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

hehe jo jag vet att den ska finnas där men jag kan verkligen inte se någon knapp, där står ditt namn överst, sen dina djur, sen din karma och sist står det upp som gör att man kommer upp till första inlägget, där står inget mer..

bra tips att koka strumpan! jag hade nog bara sköjlt av den innan jag satt på den på filtret.

Shrimpsoil ska kollas upp för blivande kar(det måste bli fler!! :wink: )

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

nu minsann efter att jag skickat senaste inlägget dök + knappen upp, jag har inte varit blind, den har faktiskt inte funnits där innan!

Jag märkte det Och jag tackar för karman

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

varsågod

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Västerbotten

Citat Ursprungligen postat av Majki01
    Jag kan dock ej rek kattsand, då hos mig har den helt och hållet förstört ph värderna i vattnet!
    MEN det är ju hos mig .. Här är många på forumet som har haft det bra med kattsanden!
    COOP X-tra kattströ fungerar utmärkt och är ph-neutral. Formbeständig och tyngre än vatten. Ljusbrun/terracotta till färgen. Mina räkor älskar att "trumla" dom små kornen efter jakt på mat.

Det är den enda kattsanden jag hittat som fungerar bra.

Men "riktig" shrimp soil är kanske att föredra eftersom den innehåller mineraler och även sänker ph och lägger gh och kh på rätt värden.
    Bifogade bilder
    /Mats

Citat Ursprungligen postat av Mistlord
    Citat Ursprungligen postat av Majki01
    COOP X-tra kattströ fungerar utmärkt och är ph-neutral. Formbeständig och tyngre än vatten. Ljusbrun/terracotta till färgen. Mina räkor älskar att "trumla" dom små kornen efter jakt på mat.

Det är den enda kattsanden jag hittat som fungerar bra.

Men "riktig" shrimp soil är kanske att föredra eftersom den innehåller mineraler och även sänker ph och lägger gh och kh på rätt värden.

"Precis som jag skrev den fungerar olika utmärkt hos folk.."

Hos mig förstörde den PH... Kan bero på att den innehåller kalkämnen

Och det är aldrig lika mängd av dessa påsar...
    Ibland kommer det ut påsar med lite mer av just detta ämnet och ibland inte..

Det finns två jättebra artiklar skrivna av Johnny och Patrik om filter i räkakvarium. Mycket läsvärda! De båda är inlagda i "Artiklar"
    //
    Steven Liu

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

angående filter och räksäkring! Köpte nyss ett elite mini och på det så går det inte att ta bort hylsan (då ramlar filterpatronen av). Istället gjorde jag som så att jag skar bort "gallret", så istället för slitsar blev det ett hål där jag trykte dit en liten bit filtermatta och därmed blev det räksäkert!
    mvh clas

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har nu kattsand i alla kar utan något som hellst problem, verkar bara vara Majki som haft problem med kattsanden, alla värden ligger bra och ja visst den innehåller calsium, men det behöver även räkor. I mina kar ligger värdena mycket stabilt och både djur och växter stormtrivs, det enda med kattsanden är att det är knepigt att få växterna att stanna kvar till i början men dom rotar sej ganska snabbt faktiskt.
    Har fått lite soil av Johnny för att se hur den ser ut, tycker inte den har så god hållbarhet, då kornen är ganska sköra och lätt går att klämma sönder mellan fingrarna.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Filter
    Av MeKaL i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 06:21
  2. VILKET FILTER??
    Av mr_Alex i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 14:37
  3. Filter och bakgrund
    Av Niclas_ i forum Allmänt