+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19

Ämne: Det här med mat till räkor

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Det här med mat till räkor

Undrar lite vad jag ska ge mina blivande körsbärsräkor för mat? De kommer att gå i ett kar med dvärgrasbora och endlers guppy och en ancistrusmal. har läst lite olika; att man inte behöver ge dem nån särsklid mat alls utan att de kan äta fiskmatsrester bara till att man måste ge dem speciell räkmat.. hur fungerar det egentligen? och sen undrar jag om det finns något man kan ge för att de ska få xtra fin färg förresten?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Re: Det här med mat till räkor

Ebi shop har det mesta av utbudet kring räkfoder...
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Mina körsbärsräkor jag hade åt bara av snäckornas mat och det var skalade gröna ärtor, sallad, broccoli, algtabletter och flingfoder och de hade en jättevacker röd färg!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Beror helt på om du vill ha välmående eller lite välmående men mycket färg

Den för färgen är bra tex http://www.ebishop.se/mosura/1-mosura-s ... -food.html

Annars kör jag själv som BAS foder spirulina pulver http://www.ebishop.se/naturprodukter/10 ... ulver.html

Och dom 50 gram vara LÄNGE..
    Sen har jag all annan mat som bara godis lite då o då!
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Mina går ihop med fiskar och får samma mat som dem, verkar må bra och ynglar av sig i mängder.
    /Cattis

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Citat Ursprungligen postat av Avendesora
    Mina går ihop med fiskar och får samma mat som dem, verkar må bra och ynglar av sig i mängder.
    Ja precis! Jag tror inte man behöver någon speciell mat till dem. Jag har aldrig gerr mina speciell mat, varken amano, körsbär eller CR/CB och de har varit pigga, friska, färggranna och ynglat av sig mycket ändå! Bara man varierar maten ordentligt.
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Ok, tack för era svar då har jag mera koll på detta ämne nu

Räkrom
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal Red, Crystal Black, Körsbär

Mina snäckor

äpplen

jag ger mina hemmagjort och det har funkat bra till både snäckor och räkor. eller ja, det kan ju inte vara tokilla i alla fall eftersom det är ett himla liv i burken och de ynglar som sjutton! en av honorna har bara vilat en, en och en halv vecka mellan varje gång hon gått med rom vilket är totalt 3 gånger sedan hon blev könsmogen.

i röran har jag i spenat, gröna ärtor, persilja, broccoli eller morot, flingfoder samt kalk i form av finkrossat äggskal eller sepiaskal. har jag frysta räkor kan det åka ner en och annan också med skal. sedan mixrar jag det slätt med stavmixern, häller ner i en fryspåse, plattar till det och slänger in i frysen. sedan är det bara att bryta små bitar när man behöver.

Citat Ursprungligen postat av Loppan3
    Undrar lite vad jag ska ge mina blivande körsbärsräkor för mat? De kommer att gå i ett kar med dvärgrasbora och endlers guppy och en ancistrusmal. har läst lite olika; att man inte behöver ge dem nån särsklid mat alls utan att de kan äta fiskmatsrester bara till att man måste ge dem speciell räkmat.. hur fungerar det egentligen? och sen undrar jag om det finns något man kan ge för att de ska få xtra fin färg förresten?
    Hur skall vi veta hur de tär i DITT kar? Är det väl ingånget? Finns det många växt- och andra ytor där det växer smått som kan ätas av dels de vuxna och sedan räkbabyerna? Hur stora ytor finns det? Matas det mycket, matas det stora eller små partiklar i karet? Finns det redan hungrig "städpatrull"? Om du har en relativt normal population fiskar redan i karet är det sannolikt att du inte behöver stödmata räkorna extra. Är det sedan ingånget sedan ett eller två år behöver du inte stödmata räkbabyerna heller. Färg kan de få av hög kvalitet på fiskmaten. Gärna med spirulina-andelar, eller astaxanthin (eller rent utav foder för röda/ guldfiskar mm), det ger rödare färg. Observera att dvärgrasbororna kan få förstoppning av enbart räk- eller malfoder.

MvH
    Christina G

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

oh-la: tack för tipset ang räkmatsmixen, det låter som ett bra alternativ till köpemat

Christina G: tack för infonnu vet jag ännu mer hur jag bör tänka ang matningen

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du bör ha i gelatin i räkmixen om den ska hålla ihop och inte falla sönder direkt och så kan du blanda ner Spirulina pulver som förstärker färgerna bra. Det är mycket populärt käk, jag gör också egen mat, men jag använder färdig också som Ebi Gold Kenta och Ebi Gold Yasal förutom att dom också får flingfoder!!
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-08-25 klockan 20:13.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Peckoltia: bra tips med gelatinet,ska göra min första mix i morgon. Haft mina räkor nu i ca en vecka och de har klarat sig bra på flingfoder och sen har jag gett dem ärtor oxå, roligt att se när de samlas kring dem för att äta men det skadar inte att ge dem en varierad kost antar jag, så här ska det mixas! köper man spirulinapulver i djuraffären? har inte sett det i den djuraffär jag brukar handla i.

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Vi säljer spirulinapulver. 50g räcker i evigheter.
    http://www.ebishop.se/naturprodukter...inapulver.html

Räkmat.

Citat Ursprungligen postat av christinag Visa inlägg
    Färg kan de få av hög kvalitet på fiskmaten.

MvH
    Christina G
    Endast en del är helröda hos mig, andra är tigrerade och många är nästan färglösa. Fick 20 hemskickade. De ynglade av sig, växte upp och vilka som var här från början och döttrarna ser man ingen skillnad på längre. Men jag har funderat på att vissa saknar färg!? Hur kommer det sig?
    Christin

Räkrom
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal Red, Crystal Black, Körsbär

Mina snäckor

äpplen

jag tycker det är ganska bra när det smular sönder men det är ju jag det. brukar först låta den sprida sig lite för småräkornas skull som inte vågar sig fram till de avbrutna bitarna, sedan låter jag resten sjunka. har märkt att mina räkor verkar ha någon slags spenat-craving. morot var inte alls lika spännande
    sedan funderar jag på det där med färgförstärkande. om man planerar lite mer seriös avel borde det inte vara så himla smart eftersom det inte ger en helt rättvis bild av räkorna. eller är det bara jag som tänker så

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. det här med soil?!
    Av Nedro i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 21:30
  2. Så här illa kan det gå!
    Av Janne Johansson i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 18:44
  3. Mat till körsbär..
    Av Anton i forum Allmänt