+ Svara p mne
Resultat 1 till 5 av 5

mne: Tappad svart frg p frmre raden

Tappad svart frg p frmre raden

Om ni tittar p min avatar s har det rda nstan tagit ver helt p frmre raden.

Vad kan det bero p? Som yngre var den helt svart, men har tappat mer fr var dag som gr.

MVH

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 740

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Re: Tappad svart frg p frmre raden

Vissa individer kan tappa frg nr de blir gamla vilket r helt normalt. Fr den yngel brukar de bli lika vita och fina som frldern nr den var i "fin form"

Nr Crystalblack dr brukar det svarta frgas om till rtt.
    Hur gammal r den?
    There be shrimp!

Okej janne! Tack fr infon.

Denna rka kommer frn dig, och tippar p att den r mellan 6-9 mnader gammal.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 740

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Lite tidigt att den ska stryka med av ldern d.
    ter den normalt och beter sig som de andra?
    There be shrimp!

Hej p er!

Jag kan inte bekrfta Janne Johanssons observation att crystal black blir rdbruna med ldern i ett normalt bestnd.

Jag tycker att det ser ut som rost- och brandflcksjukan. Det r ju inte s mycket allmnt knt om rksjukdomar, men det hr r en en kandidat fr en mjlig sdan. Srskilt som den som hade dom frn brjan beskriver liknande symptom! Rostflcksjukan ger bruna eller frst bruna och drefter svarta flckar. Omrdena har en tydlig avgrnsning frn friska omrden intill. Det r sllan denna sjuka ger upphov till massdd eller liknande, men den kan vara ddlig. Ofta s frsvinner flcken vid nrmaste skalmsning men i svrare fall s gr den inte det och d s brjar pansaret lsa upp sig. Precis i mitten av flcken dr det finns mest utav svampen kan det sen bildas ett hl. Flera sorters organismer ger upphov till denna sjukan och det brukar nmnas svampar och bakterier. Bland bakterierna har nmnts Aeromonas, Pseudomonas och Citrobacter. Det r bakterier som r vanliga i akvariesammanhang, de vanligaste som finns egentligen och som ger problem fr fiskar ocks. Bland svamparna har nmnts Ramularia astaci, Cephalosporium leptodactyli och Didymaria cambari. Eller om det r s att det r en svampsjukdom som bara intrffar i akvarier dr bakteriekoncentrationen r hg.

Kan ju tillgga att ldre rkor som stllt om sig till fortplantning (och inte vxer s mycket lngre) bara msar skal tre-fyra gnger per r, kanske nnu mera slla fr vissa slkten och riktigt gamla djur. S det r inte konstigt om man ser ngon sn hr spankulera omkring ganska lnge innan det frsvinner.

MvH
    Christina G

+ Svara p mne

Liknande mnen

1. ndrar kardinalerna frg?
    Av Charlie_73 i forum Sulawesirkor
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2010-05-25, 20:15
  2. Svart grus
    Av daniel7864 i forum Akvarium, teknik och tillbehr
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2009-07-03, 00:26