+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: hur gör man nu?

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

hur gör man nu?

Hejsan nu har jag fått mina räkor och de är det minsta jag har sett någonsin viste ju att de var små men gud vad små de är =)

Aqvariet har varit igång och i helgen flyttade fyra guppis in och det har gått jätte bra med dem.

Så nu undrar jag hur gör jag nu? kan jag behålla de fyra guppina elller kommer de äta upp räkorna?

Och hur gör jag när räkorna skall i akvariet är det på samma sätt som med fiskar?

Och java mossan sätter ni fast den på rötterna eller har ni dem på botten?

När skall jag mata mina räkor för första gången? Kan man ha tänt till dem eller skall de ha det mörkt i början

Humm vill ju inte att alla små sötnosar skall kola vippen det första de gör!

Och min sambo som inte tyckte jag skulle ha ett akvarium till har helt plötsligt blivit väldigt engacherad och är eld och lågor nu

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Re: hur gör man nu?

Ett enkelt mått för att veta om de kommer bli uppätna: Får de plats i munnen på guppisarna?

Räkor och fiskar kopplas in i akvariet på samma sätt. Skynda långsamt! Hellre att du är för nogrann och låter det ta tid! Endel kopplar in sina räkor i 3 timmar har jag läst.

Javamossa är enklast att sätta på en rot. det blir snyggare tycker jag! Den växer så småningom fast där!

Du kan mata dem redan från första dagen, då du inte har ett mycket inkört kar. Men mata försiktigt! De äter inte så mycket. Mata alltså VÄLDIGT LITE!
    Du behöver inte mata räkorna varje dag heller. Jag matar mina 3 ggr i veckan ungefär

ha tänt lampan på dagen och släckt på natten, precis som du tänkt ha det i fortsättningen. Skaffa en timer! Det är enklast så du slipper och och tända och släcka akvariet varje dag! Akvariet brukar de flesta ha tänkt mellan 8-12 timmar per dag.

Vad är det för räkor du har?
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Tack för svaret Tomba =)

Det blev crystal reed och körsbärsräkor

Hum det dära med ögonmått är inte min bästa sida men men.

kollade igen och hittade några småttingar som jag hade svårt att se så de blir nog foder. då får de bo i det akvariet och så får guppisarna bo i det stora akvariet och sedan när räkorna är större så får de flytta tebaks =)

Hur får man fast javamossan? skall ajg binda fast det med fiske lina eller är det så att det växer fast om man bara virar det runt roten? Hum känner att jag får ta och exprimentera och ta en dag i dag till akvariet =)

Tack för hjälpen

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Vad kul med CR och körsbär! De är fina räkor

Om du är osäker på om guppisarna äter räkorna så flytta dem! Hellre att vara på den säkra sidan... :wink:

Ja du kan binda fast den på roten! Det är enklast! De växer även fast om man virar den runt roten men det är svårt att få mossan att sitta kvar ibland.

Exprimentera på du bara!
    Sen blir det väl bilder på det hela? :wink:
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Jag brukar lägga mossan på roten och lägga lite grus över
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Grattis till tillökningen!

Jo dom ÄR verkligen bittesmå i början.
    Citat Ursprungligen postat av Carina_
    Aqvariet har varit igång
    Vad menar du med det? Är akvariet väl inkört kan räkbabysarna lätt hitta mat, annars får du se till att det finns på annat sätt.
    Så nu undrar jag hur gör jag nu? kan jag behålla de fyra guppina elller kommer de äta upp räkorna?
    Hur skall vi kunna veta det? Du skriver inget om hur det ser ut i karet. Inredning, syns dom tydligt på bottnen, finns det skrymmande växter, hur mycket javamossa, hur mycket andra fiskar, hur stort akvarium osv osv.

Själv så har jag väl ingångna akvarier och många gånger finns det guppyer i samma kar som räkor och deras ungar. Men då ör det knökfullt med växter och mossor, man får fösa undan det med handen för att se nåt. Annars så är säkert halvvuxna guppyyngel mycket sugna på de extra snacksen. Dom går ju på allt.

När skall jag mata mina räkor för första gången?
    Se ovan. Är det ett kar som varit igång ett år kanske, då finns det smått gotter för räklingarna utan att du behöver göra något extra. I annat fall får du hitta på något för att vara helt säker på att många överlever. Har du en mortel kan du helt enkelt stöta vanligt räk- eller fiskfoder. Om du har en bra pepparkvarn kan du mala spirulinatabletter eller räkpellets i en sådan också.
    Glöm inte att hålla koll på vattenkvaliten och övermata inte!
    Kan man ha tänt till dem eller skall de ha det mörkt i början
    Blir nog bäst med vanlig dygnsrytm. Följ gärna dagsljuset eller hur du nu brukar ha det i karet annars.

MvH
    Christina G

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Hej igen och tack för svaren. Akvariet är på 61 liter och det har bara varit igång 8 dagar. Har haft i medel och vatten från mitt gamla akvarium och guppina mådde bra där i helgen.
    Så nu bor guppina i det stora akvariet igen dock försvan guppi hanen och jag hittade honom i pumpen har faktiskr ingen aning om hur han kom in där kan lova att det tog ett bra tag att fatta var han var.

Jag har gett dom lite mat. Och det är kanske lite i minsta laget med växter låter det som. har två mossbollar och en rot med mossor på och två gräsliknande växtre och två andra lite större krukväxter. Kanske skulle ta kort snart och be om inrednings tipps =)
    När räkorna blivit större så skall guppina få flytta in igen =)
    De verkar jätte glada och pigga och de trivs jätte bra dock är det lite svårt att hitta dem till och från men de är nog någonstans =)

Och ja de minsta är verkligen toksvåra att se men så söta mina små bonus bebbar =)

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Hur gör ni rent till snäckorna?
    Av Mynta i forum Snäckor
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 12:38
  2. gör dom det jag tror att dom gör?
    Av hogge70 i forum Snäckor
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 18:31
  3. Hur ofta ska man mata äppelsnäckor?
    Av askungen i forum Snäckor