+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: RedBee&Black Bee 60 liter tank

Räkyngel
    Reg.datum
    Apr 2010

Mina räkor

Red Bee,Black Bee (S,S+ og SS)
    Rosa Snow-white, Wine Red Panda

Mina snäckor

Asiatisk jegersnegle

Medaljer

RedBee&Black Bee 60 liter tank

Hei hei!

Har nå satt opp mitt andre 60 liters rekeakvarie med javamose, catappablader og Aqua Ferti Soil.

Jeg skal gå i innkjøp av 5*Black Bee kl S og samme i Red Bee, men også et par Snow White Rosa. Er det noen som vet om det går ann å yngle frem BlueBolt, Red Ruby eller King Kong kun ved disse?

Et annet spørsmål fra Norge, er det en nødvendighet å måle KG og GH verdier?

Håper på positiv tilbakemelding,

Mvh

Kenneth

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Gävleborgs Län

Mina räkor

Snowwhite / Golden

Mina snäckor

Blå Posthorn

Re: RedBee&Black Bee 60 liter tank

Hej

Du gör det lättast i att läsa Janne Johansson's (Räkmackan) artikel om just avel med CR/CB och de olika speciella varianterna

Länk: artiklar/pagaende-artikel-om-korsningar-inom-crystals-t1466.html

Hej Kenneth!

Du blandar väl inte Black och Red BEE? De är ju urvalsodlade av samma art. De kommer att blanda sig igen. Snow white/Rosa kommer från de röda, dvs Red Crystal, som är en vidareutveckling av Red Bee (men det kanske var Red och Black CRYSTAL du menade?).

Red bolt kan du få av det du har, blue bolt mindre sannolikt. Men det är inte troligt att du får det alls om du köper Bee (om du köper Crystal så kan det gå) ihop med de vita. De muterar lättare.

Enligt min personliga erfarenhet så är det inte kritiskt om det inte råder extremvärden i din kommun. Har du möjlighet att kolla ungefär vad det kan röra sig om där du bor? Ofta finns info på nätet av reningsverk / vattenverk osv.

MvH
    Christina G

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av KennethKar
    Hei hei!

Har nå satt opp mitt andre 60 liters rekeakvarie med javamose, catappablader og Aqua Ferti Soil.

Jeg skal gå i innkjøp av 5*Black Bee kl S og samme i Red Bee, men også et par Snow White Rosa. Er det noen som vet om det går ann å yngle frem BlueBolt, Red Ruby eller King Kong kun ved disse?

Mvh

Kenneth
    Jajamensan det är fullt möjligt att få fram alla tre sorterna genom att blanda de du nämner. Jag har själv fått fram alla tre med just CR,CB och rosa Snowwhite det är dock viktigt att du har Crystals från en Taiwan stam och inte en japansk. Men det är troligen Taiwan stam om du hittar rosa snowwhites, då japanerna inte brukar odla på Snowwhites.
    There be shrimp!

Räkyngel
    Reg.datum
    Apr 2010

Mina räkor

Red Bee,Black Bee (S,S+ og SS)
    Rosa Snow-white, Wine Red Panda

Mina snäckor

Asiatisk jegersnegle

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Janne Johansson
    Citat Ursprungligen postat av KennethKar
    Hei hei!

Mvh

Kenneth
    Jajamensan det är fullt möjligt att få fram alla tre sorterna genom att blanda de du nämner. Jag har själv fått fram alla tre med just CR,CB och rosa Snowwhite det är dock viktigt att du har Crystals från en Taiwan stam och inte en japansk. Men det är troligen Taiwan stam om du hittar rosa snowwhites, då japanerna inte brukar odla på Snowwhites.
    Hei Janne! Takk for raskt svar Jeg skal forhåpentligvis kjøpe fra Raeker, og da er de nok helt sikkert fra Taiwansk stamme. Du har vel ikke tilfeldigvis Taiwanske du, med 5*red bee kl S og 5*black bee samt et par rosa snowwhite? Og evt om du har en pakkepris for en delvis fattig norsk student, hehe.

Nok en gang, takk for svaret.

Mvh

Kenneth

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Det var så lite. jag skickar dig pm ang räkorna.
    There be shrimp!

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 08:29
  2. Yngeldød blandt Red Bee & Black bee
    Av KennethKar i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 11:47
  3. Köpes Crystal red & black
    Av maggan i forum Djur köpes
    Svar: 0