+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Det blir så skitigt!

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Det blir så skitigt!

Vet inte vad som hänt, någon form av obalans har jag i mitt kar. Har 4 äpplen på knappa 40L. Tidigare så har det varit ganska lätt att hålla rent, men nu har de börjat skita som elefanter...

I lördags var jag så trött på att ha sunkig botten att jag gjorde som man inte ska, tog ur allt grus och sköljde noga i rinnande vatten innan jag hällde tillbaka och planterade växter etc. på nytt. Idag, tisdag, är botten helt svart igen. Det känns på något sätt ingrott, slamhävern tar inte bort hälften ens.

Matar jag för mycket? De får typ 1-2 algtabletter och 3-4 ärtor per dygn, maten äts i regel upp på en timme eller två. Har jag för mycket växter? Tycker att växterna växt väldigt mycket senaste två veckorna, nya skott överallt. Kan det göra att det blir väldigt skitigt?

Eller är snäckor bajsmaskiner? Och hur får jag isåfall bort skiten, som sagt så känns den nästan ingrodd, slamhävern har inte en chans. Eller kan jag välja ett bättre bottensubstrat? Kör just nu med Engelsk sjösten i någon "mellanstorlek".

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Re: Det blir så skitigt!

Har du rötter? Vissa mjukare rötter tycker jag smulas så det blir massa skit på botten.

Bifoga gärna med en bild.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag tycker Äppelsnäckor bajsar mycket och ju mer mat desto mer bajs, jag matar aldrig mer än var 3:dje dag, det räcker faktiskt. Mycket mat så lägger de en massa äggkokonger på löpande band också och hur många som hellst kan man ju inte kläcka, för många bebbar så blir det svårare att bli av med alla !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Slamsuger du botten? Om du inte slamsuger botten så blir det jäkligt skitigt!
    Jag matar varje dag i mina snäckkar, och då matar jag ganska så mycket då jag har snäckor i olika storlek (så inte de stora roffar åt sig all mat och de mindre inte får nått) och rengör en gång i veckan och jag tycker inte det är så mycket skit. Men jag har ganska hög fart på pumpen också (inte fullt blås)! Ett bra filter är bra att ha!
    Vad har du för filter?
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Blir snurrig bland alla tråd - Val av filter/cirkulation
    Av Dragge i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 00:04
  2. Varför blir det inga räklingar?
    Av AMDAdesign i forum Odling
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 20:15
  3. varför blir snäckorna så här i skalet
    Av mylovelylittlelumps i forum Snäckor