+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Akvarium som stått tomt en tid

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Question Akvarium som stått tomt en tid

Jag annonserade efter ett akvarium igår, och har fått ett par svar. Bland annat om ett som verkar helt perfekt, både i storlek och design. MEN, akvariet har stått tomt i ett par års tid.

Måste man silikona om det? Vad kostar det? Eller är det bara att tuta och köra om det verkar vara tätt?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av Mynta Visa inlägg
    Jag annonserade efter ett akvarium igår, och har fått ett par svar. Bland annat om ett som verkar helt perfekt, både i storlek och design. MEN, akvariet har stått tomt i ett par års tid.

Måste man silikona om det? Vad kostar det? Eller är det bara att tuta och köra om det verkar vara tätt?
    jag tror inte du behöver silikona om det. Men om det har stått ute i solen så kan silikonet kanske ha spruckit. men det har det väl inte gjort?

jag hade ett akvarium i källaren i 4 år innan jag tog upp det och fyllde igen. det var inga som helst problem.

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Det låter bra! Akvariet har, precis som ditt, stått i källaren. Förhoppningsvis en "dålig" källare med mycket fukt.

Tror jag chansar, jag är i stort behov av ett kar nu!

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av Mynta Visa inlägg
    Det låter bra! Akvariet har, precis som ditt, stått i källaren. Förhoppningsvis en "dålig" källare med mycket fukt.

Tror jag chansar, jag är i stort behov av ett kar nu!
    hehe. mm jag tror inte det är någon fara iaf.

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Är nog lugnt, gör ett test med nageln i överkanten av karet, kan du pilla bort silikonen lätt med nageln så då finns det risk att det måste silikonas om, hade själv ett helglas kar som föräldrarna hade när jag var liten och som sen stått minst 10 år i ett kall förråd var inge fel bara att starta upp, bara det inte stått varmt typ pannrum utan vatten det torkar silikonet på samma sätt som solen. Så en svalt ställe utan direkt kontakt med sol, då är det hel lugnt.

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

just silicon behöver inte stå fuktigt för att hålla. däremot blir det dåligt med tiden. ser du att det inte börjat släppa i kanterna så e det ingen fara att kar inte klarar stå tomt sitter kvar bland en del sen man använde kitt för att täta karen... var väl typ hundra år sen
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Tack för lugnande svar!!

OM det skulle behöva silikonas om, vad kostar det? Gäller ett 150-liters kar. Gör man det själv, eller lämnar man in det?

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Det kostar för mycket att lämna iväg det om det inte är ett special akvarium är det ett standard mått så är det billigare att köpa nytt. Göra det själv går bra, ett par tuber akvarie silikon lite maskeringstejp och t-sprit och ett gäng rakblad sen är det dryga arbetet att få bort det gamla och göra rent, dåligt grund jobb ger dåligt resultat. Men har man aldrig gjort det så skulle jag inte rekommendera det på ett så pass stort kar, Prova först på ett litet så du lär dej tekniken.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg