+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bra HD filmkamera?

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Bra HD filmkamera?

Jag tänkte byta ut min gamla Sony DCR-SR72 HDD kamera som "Bara" filmar i upplösning 640x480 till en med 1920x1080
    Är det någon här inne som kan rekommendera någon bra prisvärd HD filmkamera.

Hittade den här till super pris SAMSUNG HD-VIDEOKAMERA HMX-H200
    Kan den vara något eller ska man upp någon prisklass?
    Vad får man "mer" om man går upp ett snäpp?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Har själv 2 stycken...
    Sony HD videokamera som filmar på minneskort i full HD... 16GB räcker till ca 2tim film i högsta upplösningen.
    Canon EOS 550D (spegelreflexkamera) som filmar i full HD...

Är det endast till Video så är Sony klart att föredra då man slipper byta lins osv... videokameran väger bara ca 30% av vad en spegelreflexkamera gör, och så har oftast videokameror vridbar skärm, som är bra vid t.ex en konsert, där man kan hålla kameran högt och ändå se vad man filmar...
    Eller ha filmkameran i bälteshöjd när man går... o så titta ner på skärmen för att se vad man filmar... kan ju vända den "bakofram" också ifall man själv vill vara med...

// Frank.

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Medaljer

Jag har redan en 500 D som iof filmar i HD men jag är ute efter en ren filmkamera som du nämner är betydligt smidigare att ha med.
    Är du nöjd med din Sony ?
    Har du möjlighet att filma en snutt i akvariet på någon räka eller fisk och lägga upp?

Det var inga dåliga önskemål...
    Skall se vad som går att ordna...
    bukar ju lägga upp små snuttar på Youtube...
    men inte i full HD, då det tar en vecka att lägga upp dem...

Min videokamera heter: Sony HDR-CX11 (är ett par på på nacken, har varit mycket nöjd med den!)

Hade jag varit på jakt efter en bra videokamera, så hade jag utan tvekan köpt denna:
    http://www.elgiganten.se/product/fot...ony-hdr-cx550v
    Kostar ett par spänn, men det har man igen i det långa loppet... grym videokamera...

Tror frugan tar död på mig om jag köper en sån nu...

Sitter förresten o jobbar med filmen...

Nu ligger den på Youtube...
    Tror dock att kvaliten är bättre om man bränner filmen i Blu-ray format...

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Det brukar ta ett tag för Youtube att göra de andra upplösningar tillgänglig.

Såg att det var bättre att gå direkt till Youtube, då kvaliteten på filmen här begränsades mycket...
    På: http://www.youtube.com/watch?v=DqyTHMpwnEY

Är kvaliteten 720P... så det är ju inte max vad videokameran ger...

Ok, då väntar vi på det... (tackar för inlägget!)

Helt rätt nu ligger det uppe i 1080P .... så är det inte bra får vi skylla på fotografen...

Ser att om man skalar upp filmen till helskärm dalar kvaliteten drastiskt... så det är bara i Youtube´s lilla orginalruta kvaliteten är högre... ser i alla fall att den inte är i 1080P...
    Väldigt stor skillnad o se en sådan film på en 42" plasma som jag har... då är bilden minsann kristallklar...

Sådärja... nu finns en med räkor också...
    Kan nog filma lite bättre ifall man lägger lite mer tid på det... skärpan är bättre i slutet av snutten...

1080P här också...

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Tack för allt jobb du lagt ner. Jag tycker inte skillnaden var speciellt stor på det jag filmat i 640 som det du har i 1080.
    Någon annan som har filmat lite i sitt kar och vill lägga ut en snutt ?
    Ska kolla in kameran du rekommenderade

Hej Janne!
    Jag vet inte vad Youtube gör med filmerna, men de är inte ens en 10del av kvaliteten som videokameran filmar i...
    Så skall du filma för att lägga upp det på Youtube el liknande, så räcker det nog med den videokameran du har. Skall man däremot se filmen på en platt-tv eller visa upp via en projektor är det inget snack om saken... då har en HD videokamera överlägsen bild! (skulle tro ca 20ggr mer än den videokameran du har, brukar synas tydligt på större skärmar... HD filmer ser lite 3D aktiga ut + knivskarp bild)
    Dessutom har de nya videokamrorna massor av finesser... tar t.ex automatiskt bilder när det är personer i focus som ser glada ut... osv.
    Så man måste alltid veta vad man skall ha videokameran till!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg