+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad står era akvarier på?

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Vad står era akvarier på?

Väntar på ett större kar, utan tillhörande akvariemöbel. Vad kan jag ställa det på? Vad har ni era kar ståendes på, ni som inte har akvariemöbler? Funderar på om min MALM-byrå från IKEA pallar ett 125L med inredning...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

jag har två av mina kar på en Tv-bänk och det fungerar jättebra! Sen har jag ett kar på en malm-byrå från ikea, men det är bara på 60 liter, något större och tyngre kar skulle jag inte våga ha på nån Ikea-möbel i alla fall!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Jag har mitt 100-liters på två pottskåp (ikea´s), lagt en skiva över bara för stabilisering, håller fint.
    60-liters-karet står på en Trofast-stomme och det funkar också utmärkt.

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

vet en som hade typen av träbänk modellgrövre från jysk och hade 150-200l alukar. Det sviktade friskt, men det går säkert att stabilisera, och lägga en tjockare frigolit skiva under som gör så karet har jämnvikt/lod så kan det fungera. Kom ihåg att 125 liter är tungt om det ska vara där i flera år. Nackdelen med träbänkar är att dom vrider sig lättare än av ställingar/tillhörande möbel om någon fot börjar sjunka, och det är svårare att ställa in/loda ett sånt kar när du inte har möjligheterna att skruva varje fot för sig. Så mitt råd är att köpa bänken/ställningen som hör till karet, eller be någon händig snickra en övergrov möbel, Har spräckt ett 540l pga av att möbeln vred sig pga av att två fötter inte låg på dom bärande golvreglarna och fick golvet att svikta. Så det är mycket extra arbete och tråkigheter som kan bli om man är dumsnål.

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Byrån jag har är en sådan här, det är alltså inte en byrå med fyra fötter, utan både sidostycken och framkant ligger mot golvet. Är det kört, eller kan det fungera? Bör jag lägga något mellan karet och byrån?

Senast redigerad av Mynta den 2010-08-21 klockan 12:49.

Jag har mitt 200L på ett köksbord och mitt 60L på ett lack sidobord.
    /Cattis

Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Stockholm

Citat Ursprungligen postat av Mynta Visa inlägg
    Väntar på ett större kar, utan tillhörande akvariemöbel. Vad kan jag ställa det på? Vad har ni era kar ståendes på, ni som inte har akvariemöbler? Funderar på om min MALM-byrå från IKEA pallar ett 125L med inredning...

Jag har mitt 225L på 2 malm så det ska nog inte vara någon fara
    Under akvariet har jag frigolit och en tillsågad "planka"
    Bifogade bilder

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Citat Ursprungligen postat av Mynta Visa inlägg
    Byrån jag har är en sådan här, det är alltså inte en byrå med fyra fötter, utan både sidostycken och framkant ligger mot golvet. Är det kört, eller kan det fungera? Bör jag lägga något mellan karet och byrån?

Ja det måste du absolut, för om du inte råkar ha ett 100% rakt betonggolv så kommer den att ge med sig tillslut och har du då inget mellan karet och möbeln så finns det inget karet kan få jämnvikt ofrån och sjunker då lika som möbeln med läckars som följd.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg