+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sällskap till Amano-räkor i ett 63-liters

Sällskap till Amano-räkor i ett 63-liters

Har nu ett 63 liters med 7 räkor som kommit från två håll. Tre har gått i ett akvarium utan fisk och fyra med fisk. De tre som gått utan fisk är skyggare, trots att där inte är något annat än räkor i karet. Alla sju är ungdjur.

Jag skulle vilja ha lite sällskap till dessa sju, men idéerna tryter. Mycket för att jag är nybörjare på räkor. Håller mest på med fiskar från de afrikanska sjöarna.

Lite alternativ jag funderat på är

Galaxyrasbora (hur är dom? skulle de stressa räkorna?)

Gertruds regnbågsfisk (fina, lätta att få yngel på? jag gillar lite ovanliga fiskar)

Yunnanilus Cruciatus (ingen erfarenhet, men kanske konkurerar om botten av akvariet)

Fler och enbart Amano-räkor (lite häftigt, men kanske inte så kul? Men, hur många i så fall?)

Någon annan räksort tillsammans (finns det någon som står emot Amano? Gulräka? Någon av de vackra småräkorna?)

Annat djur som tex snäcka eller krabba (kan inget alls om dessa)

Vad tror ni mer erfarna räkexperter?
    Andra tips?

En annan fråga, vilket lysrör ger bäst "färg" åt Amanoräkor?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Alla fiskar ger sig garanterat på räkyngel någon gång. Fast iofs så kommer du aldrig få amano bebisar i sötvattenskar så har du bara vuxna räkor kan du ju ha någon små fisk
    Krabbor tycker jag inte du ska ha då dom äter upp alla växter i karet och ja får dom tag i räkorna så ger dom sig på dom också.

Annars hade jag satsat på att bara ha räkor där i ja och någon snäcka posthorn/äppelsnäcka..

Men utan tvekan 20-30 amano räkor det hade varit något
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena