+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sällskap till Amano-räkor i ett 63-liters

Sällskap till Amano-räkor i ett 63-liters

Har nu ett 63 liters med 7 räkor som kommit från två håll. Tre har gått i ett akvarium utan fisk och fyra med fisk. De tre som gått utan fisk är skyggare, trots att där inte är något annat än räkor i karet. Alla sju är ungdjur.

Jag skulle vilja ha lite sällskap till dessa sju, men idéerna tryter. Mycket för att jag är nybörjare på räkor. Håller mest på med fiskar från de afrikanska sjöarna.

Lite alternativ jag funderat på är

Galaxyrasbora (hur är dom? skulle de stressa räkorna?)

Gertruds regnbågsfisk (fina, lätta att få yngel på? jag gillar lite ovanliga fiskar)

Yunnanilus Cruciatus (ingen erfarenhet, men kanske konkurerar om botten av akvariet)

Fler och enbart Amano-räkor (lite häftigt, men kanske inte så kul? Men, hur många i så fall?)

Någon annan räksort tillsammans (finns det någon som står emot Amano? Gulräka? Någon av de vackra småräkorna?)

Annat djur som tex snäcka eller krabba (kan inget alls om dessa)

Vad tror ni mer erfarna räkexperter?
    Andra tips?

En annan fråga, vilket lysrör ger bäst "färg" åt Amanoräkor?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Alla fiskar ger sig garanterat på räkyngel någon gång. Fast iofs så kommer du aldrig få amano bebisar i sötvattenskar så har du bara vuxna räkor kan du ju ha någon små fisk
    Krabbor tycker jag inte du ska ha då dom äter upp alla växter i karet och ja får dom tag i räkorna så ger dom sig på dom också.

Annars hade jag satsat på att bara ha räkor där i ja och någon snäcka posthorn/äppelsnäcka..

Men utan tvekan 20-30 amano räkor det hade varit något
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Galaxyrasbora är det många som har med räkor för att de är så små men ändå mycket vackra! Sen finns det även Boraras merah som är en liten rasbora som absolut inte stör räkorna! Finns även trevliga killis tex. clownkilli och lyrstrjärtskilli.

Har du amano så skulle jag INTE rekommendera att ha dem tillsammans med äppelsnäckor, för amano brukar vara ganska jobbiga mot äpplena och sno deras mat. Hade amano med mina äppelsnäckor ett tag, men gav upp då det inte fungerade. Däremot posthornssnäckor och zebrasnäckor fungerar bra med amano, men det är för att de sällan behöver "stödmatas" utan klarar sig på alger och annat som finns i akvariet.

Jag skulle personligen inte heller ha mindre räkor med amano, då de är sådana mattjuvar och roffar åt sig all mat de kan. Möjligtvis solfjädersräka men den är ju också större.
    har du bara amanoräkor behöver du inte heller vara orolig att några räkyngel ska bli uppätna då amanons yngel överlever inte i vanligt sötvatten!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du kan ha rätt så stora fiskar tillsammans med Amanoräkor, Amanon är ingen liten räka, utan som fullvuxna mäter honorna upp till 5 cm, hannarna mindre. Amanon är en tålig och tuff räka som inte drar sej för att skäla mat från andra akvarieinvånare, jag har drygt 30 Amano i mitt 250L kar, dom har gått med svärdbärare och scalarer, men nu har jag bara Smycketetra och vildguppy i karet och även blå Äppelsnäckor.
    Du kan ha vilken av dessa fiskar som hellst i karet som du nänt utan problem, men Galaxyn är en skygg liten fisk som gärna står inne bland stenar och rötter så du kommer inte att se dem så mycket förutom vid matdags!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Tack för svaren och hjälpen!

Vad tror ni kan vara lagom ca. 10 stycken stimmfiskar typ killis eller galaxyrasbora tillsammans med 10 Amanoräkor?
    Eller är det för mycket fisk?

Och ifall bara ha Amano ca. 20-25 stycken? I så fall borde man ju försöka sig på att lyckas få räklingar, fast det är svårt.

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Låter mycket med 10 fiskar och 20-25 amano i 63 liter..

Jag hade börjat med 5-6 fiskar av mindre storlek och 10 amano.
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Citat Ursprungligen postat av CatsWhisker Visa inlägg
    Låter mycket med 10 fiskar och 20-25 amano i 63 liter..

Jag hade börjat med 5-6 fiskar av mindre storlek och 10 amano.
    Var nog lite otydlig. Menade mellan två alternativ dvs 10 Amano o 10 mindre fiskar eller bara Amanoräkor och det var där 20-25 stycken kom in : )

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Jag skulle ha kört på 10 fiskar och 10 amano! Annars hade jag nog blivit galen på alla amano som for omkring
    Men om du gillar galaxy kan du köra ett stimm på dem med en 10-20 fiskar och sen 10 amano! kan nog bli läckert!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

okej..då fattar jag....
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg