+ Svara p mne
Resultat 1 till 13 av 13

mne: frglsa red cherry !!!

kpte RCS fr nt r sedan 15 stk, dom frsta 7-8 mnader gick jttebra,men dom sista 4 mnader har dom tappat frgen totalt.. vuxna honor med gg r totalt frglsa,enda frgen dom har r den gula gg scken,i mit 54 liters kar har jag ca 100-150 stk alla r nstan frg lsa eller med enormt lite rd i sig, av foder jag ger mina r frysta rda mygglarver,algae waffers,tetra plecomin,grna rtor,kokta rkor,vattenbyte en gng i veckan
    vad har hnt,r det inavel,korsningar ??? skal sga att det r dom enda rkorna jag har av den slags i akvariet,mina andra rkor hummelbi,CRS,CBS, men dom kommer inte i kontakt med mina RCS.... r det ngon som haft liknande problem???

mvh johnny

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Administratr Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 699

Mina rkor

Opae Ula

Brukar du mta nitrat/nitrit halter s? Det kan vara en frndring i vattenkemin som gr att rkorna tappar frg.

Nitrat 8
    nitrit 0.0
    ph 6.8 till 7.0 beroende p vattenbyte

kan det ha inverkan att jag bytte frn mangrove rtter till redmor rtter?
    av vxter har jag willow-lever-java-riccia mossor ven javaormbunke dom storm trivs trots 0 gdsling. jag kr msk p dom stora karen men inte p mina sm,s det borde inte ha inverkan

filter kr jag hamburg filter matten med power head som r nerdrosslat

mvh
    johnny

har haft den uppe p den danska rkforum men inga kval. svar frlt dom drliga billderna men hoppas ni kan se det ngonlunda
    mvh
    johnny

Har samma problem med mina hanar. ska lgga upp bild sen.

Reg.datum
    Sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 699

Mina rkor

Opae Ula

Hanar gr nog inte gra s mycket t. De brukar vara rtt s frglsa.

mina hannar har altid varit frglsa tenkare,ven den andra kolonien jag har av red cherry r hannarna frglsa och dr frgar honorna fullt ut,nja det kanske r nn korsning d!!!!

mvh
    johnny

skickade 10 rkor av ovanstende stam av RCS,till tyskland fr nn vecka sedan och fick svaret att det var RCS som i viss mn hll p att utfrgas till vildfrgen av RCS,som odlare normalt sllar bort, rtt coolt tycker jag
    mvh
    johnny

Reg.datum
    Sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 699

Mina rkor

Opae Ula

Jag har dremot lst en artikel som sger att det r en myt att de sakta gr tillbaka till vildformen.

Lnk till artikeln:
    http://www.petshrimp.com/articles/redch ... pmyth.html

hej johnny
    mina r ju inte bruna, men nrmast gennomskinliga med en gul rand ner av ryggen,20 % blir med svag rd frg,killen jag skickade till menade att mjligheten var att personen jag kpte dom av hadde dom eller har haft dom med gula eller pearl,,,ja, det verkar som gtan aldrig blir lst
    mvh
    johnny

Reg.datum
    Sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 699

Mina rkor

Opae Ula

Jag skulle nog ocks misstnka att de inte r helt renblodiga krsbrs.

Jag gissar ocks p att de inte r rena krsbr i din grupp. Jag har en grupp krsbr, kpte 10 st fr ett par r sedan och har vldigt mnga nu. Jag har inte kpt till ngot "nytt blod" verhuvudtaget men dom hller sig vldigt vackra fortfarande. Honorna blir enormt rda ju ldre de blir. Hanarna har knappt ngon frg, men det har dom aldrig haft.
    Island coolt

+ Svara p mne

Liknande mnen

1. Cherry
    Av evag i forum Djur kpes
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2010-02-15, 20:36
  2. Red cherry vinterhrdfr ??
    Av johnny9900 i forum Allmnt
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2009-08-29, 08:28
  3. Cherry vs CR