+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Jätte litet hål i silikonet....?!

Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    södermanland

Mina räkor

4 Körsbärsräkor 10-15 på ingång!

Mina snäckor

4 stycken Äppelsnäckor

Question Jätte litet hål i silikonet....?!

Hejsan! fyllde nyligen upp mitt nyblivande Räk-kar och upptäckte att de kmr en vattendroppe var 25 sekund ungefär ur ena kanten på karet.. Det är hur lite som helst men oroväckande! Hur fixar jag detta enklast? Mvh Kim

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

akvariesilikon finns att köpa på de flesta akvariebutikerna, köp en sån tub och sätt nytt silikon över om nu den gamla silikonen är ok och sitter fast längst sidorna. Annars kan man skrapa rent och sätta helt ny silikon längs den sidan.
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    södermanland

Mina räkor

4 Körsbärsräkor 10-15 på ingång!

Mina snäckor

4 stycken Äppelsnäckor

Citat Ursprungligen postat av AMDAdesign Visa inlägg
    akvariesilikon finns att köpa på de flesta akvariebutikerna, köp en sån tub och sätt nytt silikon över om nu den gamla silikonen är ok och sitter fast längst sidorna. Annars kan man skrapa rent och sätta helt ny silikon längs den sidan.
    Okej tack för svar! Det finns inte på vanliga affärer där man köper annan silikon? har 2 mil till djurbutiken :/

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Thylomenia sp orange

Medaljer

nej tyvärr just akvariesilikon brukar bara finnas hos djurbutker. Vanligt silikon innehåller ämnen som inte fiskar och räkor tål som fälls ut i vattnet så det är värt de där milen att köpa riktigt

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

alternativet är guldfisken.se eller jula.se . .båda har silicon som funkar utmärkt att laga akvarium med

jag har precis ( för tre timmar sedan ) varit på jula och inhandlat 3 tuber glassilicon för glas och akvarium . 59:- per tub
    ättikabaserat och utan antimögelbandling som är giftigt för dina fiskar och räkor
    Senast redigerad av d.akvariefantast den 2010-08-27 klockan 16:47.
    -------------------------------------------
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

Driver Akvariefantast.se med en polare !

det finns silikon som man kan limma men under vatten

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

måste nog tillstå Arek där att det förmodligen vore det mest optimala , har dock ingen egen erfarenhet av just det men jag har för mig att det marknadsförs som akutlagningssilikon för akvarium
    Disclaimer :

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Finns på din lokala järn/bygghandel, samma typ som djuraffären tar det dubbla för. Bostik silicone glas. Är en blå/grön etikett och det är ett akvarium i det gröna längst ner.
    Hade nog tömt det, tror inte det är en skada på silikonen utan att den har släppt från glaset.
    Hur stort är karet och vilken typ (helglas/ram) och ålder på det.
    Har det börja läcka så kommer det inte att sluta om det inte kommer in skit så precis. frågan är ju hur mycket man ska chansa. Att silikona om en sida är inga problem då behöver man inte ta isär rutorna utan man skär bort det som finns på insidan och gör ren kemiskt/mekaniskt och lägger en ny sträng med silikon.
    Att täta med silikon under ytan är ingen hit du förgiftar vattnet,det ligger i ämnen i silikonen som får det att stelna och dessa ämnen är inte fiskar/räkor så himla förtjusta i.

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Thylomenia sp orange

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av d.akvariefantast Visa inlägg

jag har precis ( för tre timmar sedan ) varit på jula och inhandlat 3 tuber glassilicon för glas och akvarium . 59:- per tub
    ättikabaserat och utan antimögelbandling som är giftigt för dina fiskar och räkor
    Här betalar man 34:-/ tub på djurmagazinet finns både i genomskinlig och svart.

Som Exelon skriver är ju det bästa att göra om hela sidan om det nu bara är där silikonet är dåligt för det ger bäst resultat och blir oftast snyggast

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Att täta med silikon under ytan är ingen hit du förgiftar vattnet,det ligger i ämnen i silikonen som får det att stelna och dessa ämnen är inte fiskar/räkor så himla förtjusta i.
    Ättika är inte farligt i dom små mängderna för fiskarna och det härdar under vatten . dock tar det längre tid innan full härdning uppstått. de flesta silikonsorter behöver fukt för att härda om du nu inte läst på en sån tub.
    det du tänker på är antimögelmedlet som i alla andra silicon är tillsatt för att det inte ska mögla i duschen eller i köket när du silikonerar diskbänken eller annat.

Här betalar man 34:-/ tub på djurmagazinet finns både i genomskinlig och svart.
    hur stor är den tuben då om den är så billig ??
    ja men han hade långt till närmsta djuraffär och då tänkte jag på postorderfunktionen som kan vara smidigare än att behöva sticka iväg för att handla över disk.

=)
    Disclaimer :

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Thylomenia sp orange

Medaljer

samma storlek som vanligt byggsilikon vet inte hur mycket en sån rymmer men det är iaf inte de små tuberna jag sett på vissa ställen

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Citat Ursprungligen postat av d.akvariefantast Visa inlägg
    Ättika är inte farligt i dom små mängderna för fiskarna och det härdar under vatten . dock tar det längre tid innan full härdning uppstått. de flesta silikonsorter behöver fukt för att härda om du nu inte läst på en sån tub.
    det du tänker på är antimögelmedlet som i alla andra silicon är tillsatt för att det inte ska mögla i duschen eller i köket när du silikonerar diskbänken eller annat.
    Jo det vet jag om, men har sett att det finns silikon som ej är ättikabaserat som man ska använda till akvarium över 150l och som härdar extremt långsamt, då antog jag att dom kört i något annat medel, men tydligen hade jag fel (kolla upp det nyss).

Under vatten säger du, på mitt silikon så står det att ytorna måste vara torra och rena innan man har på silikonet. Men det kanske är olika på olika fabrikat. Har bara använt mej av Bostik mej pga att det är relativt billigt och lätt att få tag i.

Finns ju även classe vid sjön, där ska det finnas oxå silikon. Så då borde även Feltema ha det.

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

samma storlek som vanligt byggsilikon vet inte hur mycket en sån rymmer men det är iaf inte de små tuberna jag sett på vissa ställen
    DET ÄR JU KLOCKRENT !! =) ju billigare man kan hitta det desto bättre är det . de flesta standardstorlekar för fogpistol brukar ligga på ca 300-350 gram. det finns några större.
    hade jag kunnat handla där till mitt projekt där jag totalrenoverar ett 400liters akvarium, byter en pangad bakruta hade jag sparat MINST 75 kronor bara på silikonet

Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Jo det vet jag om, men har sett att det finns silikon som ej är ättikabaserat som man ska använda till akvarium över 150l och som härdar extremt långsamt, då antog jag att dom kört i något annat medel, men tydligen hade jag fel (kolla upp det nyss).

Under vatten säger du, på mitt silikon så står det att ytorna måste vara torra och rena innan man har på silikonet. Men det kanske är olika på olika fabrikat. Har bara använt mej av Bostik mej pga att det är relativt billigt och lätt att få tag i.

Finns ju även classe vid sjön, där ska det finnas oxå silikon. Så då borde även Feltema ha det.
    som regel räcker det att ytorna är rena . . vilket är VÄLDIGT svårt i att akvarium, man kan ju inte gärna köra med t-röd i det fyllda akvariet ;-)
    silkasil , danalim, bostic , loctite . . listan kan göras hur lång som helst . . alla har nån form av tätningsmedel/ lim för akvarium , alla med olika förutsättningar.
    de flesta större tuber som enbart är för akvarier har priser som varierar från 39:- ( enligt AMDAdesign) upp till 150:- tuben
    de flesta skriver ut antal liter på akvariumet för att det är upp till den mängden liter de vågar garantera hållfastheten till, dock löser inte silikonet upp sig om du överstiger detta men det ställer större krav på rengöring och härdningstid innan akvariet fylls med vatten då du måste ha en större silikonfog ( läs vidhäftningsyta på respektive glasskiva )
    jag har fortfarande inte hittat referensen jag tidigare hade till silikonet du kunde använda speciellt under vatten för akutlagning av akvarium.
    ska posta den såfort jag hittar den igen.
    Disclaimer :

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Undervattenslim finns tex hos grossisten Akvarieteknik och heter Orca http://akvarieteknik.e-line.nu/servl...loginguest&p=H.

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av ansjo Visa inlägg
    Undervattenslim finns tex hos grossisten Akvarieteknik och heter Orca http://akvarieteknik.e-line.nu/servl...loginguest&p=H.

Tack för den Ansjo . inte den jag tänkte på men det är precis samma funktion som den jag tänkte på =)
    Disclaimer :

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg