Hej!
Blev oväntat med ett 17L AquaBox och fyra CR, har nästan Zero erfarenhet av akvaristik. Har försökt att läsa på och hittade hit där det verkar som den riktiga kompetensen finns
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med några frågor så är jag tacksam:
1. Filtret verkar ha överkapacitet, vattnet strömmar som bara den oavsett vilket läge jag än väljer, är detta okej för kamraterna eller ska man överge standardfiltret till ett mindre ryggsäcksfilter?
2. I dagsläget så inredningen spartansk så det sjunger om det, två mindre rötter (mangrove, red moore el. liknande) lite javamossa och två kalkstenar. Är det verkligen okej med kalkstenar för räkorna? Tänker på PH-halten
Provar att slänga med två usla bilder på kamraterna och delar av inredningen om det hjälper för att besvara mina frågor
kalksten är inte speciellt bra för räkor,så ta och byt ut det tycker jag![]()
ja har ingen erfarenhet av de filteret eller så som du beskriver så där får allt någon annan svara.
När det kommer till kalk stenarna hade jag nog med undvikit dem. Din CR ser inte ut att ha några högre graderingar och det som är positivt i den bemärkelsen är att de inte är riktigt lika känsliga för ph och vättenvärden.
Det jag däremot är mest bekymrad över är att ditt grus ser ut att glimma något, iallafall på den vänstra bilden. Är du säker på att den är säker för räkor, finns tyvärr en massa djuraffärer som säljer grus med metallspår i som efter en tid dödar räkorna. Kan vara värt att kolla upp om du inte är säker. Svart grus ifrån dekoline, aquatic nature är säkert iallafall för det har jag kört. sedan vet jag att folk på forumet testat ett antal fler. med mer eller mindre goda resultat.
Om inte annat så lycka till med dina räkor =)
80L sällskapsakvarium
18,5L räk akvarium
15,5L räk akvarium
instämmer med föregående talare! sanden ser glittrig ut! blästersilikat??? byt genast annars kommer räkorna att dö!! coop extra kattströ eller shrimpsoil (ebishop) kör de flesta med eller blästersand från typ jula eller biltema
filtret kommer ju att sätta igen sig och då blir det inte lika bra fart!
mvh clas
Senast redigerad av clas den 2010-08-28 klockan 09:31.
Köp en ryggsäckfilter, dom tycker jag är best till små akvarier, stor filter behållare och det blir inte så mycket ström
Jag har en sån till min Aquatic Nature Cocoon 2 "kub" 18,5 liter fungerar perfekt.
Eheim Hangon 2040 150-380 liter/tim
Jag stoppade också keramik makaroner för att det fanns palts för att få ännu bättre filtrering.
Efter god rådgivning från Er här på forumet har jag nu gjort följande:
1. Bytt ut den glimmande sanden mot Coop X-tra
2. Bytt ut filtret till ett AquaticNature Flow 60 ryggsäcksfilter
3. Fler växter införskaffade
4. En större mangroverot
5. Skaffat tio CR till
6. Skaffat vattentestare (5 in 1) och kollat vattenkvaliteten (OK)
Frågepaketet del två:
Kan man sätta ner räkor i det grumliga vattnet efter återstarten eller bör man vänta tills det är klart igen?
De nya CR som kom i posten idag är otroligt små kamrater och betydligt blekare än de tidigare fyra, kommer det mer färg med åldern eller är vissa kamrater bara blekare?
// Ulf
PS. Tack för goda råd tidigare och på förhand
Gott med så bra råd att du tog tag i allt samtidigt...
Hur mycket vatten bytte du efter byte av grus?
Detta beror på om du kan sätta i dem igen snart..
De brukar förlora färg vid stress som transport..
Men de brukar återfå den vid inkoppning eller tid i karet..
Men så klart kan det skilja på dem färgmässigt oxå...
Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
Utökar mina kar med Galaxy....
jag hade gjort..det...
Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
Utökar mina kar med Galaxy....
Räkorna i det fortfarande grumliga karet men otroligt vilken skillnad, i förra uppsättningen så gömde sig alla CR under mossbollen större delen av dygnet. Nu i den nya uppsättningen och med fler CR så far alla omkring som galningar, de käkar och undersöker allt som finns.
Hatten av till alla vänliga och goda råd till en nybörjare, det här gav mersmak!
Bokmärken