+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Funderingar.

Superräka Daniel_89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor

Funderingar.

Funderar nu på att dra upp odlingen ett snäpp och det är med ett växt akvarium. Och har lite funderingar på om någon har nån erfarenhet av liknande projekt? Tänkt använda mig av ett ytterfilter och så kallade billy filter(?).
    Bilden visar hur jag tänkt. Ursäkta dåliga ritningen. Tror ni detta funkar? Tacksam för svar!
    Bifogade bilder
    Det finns inga problem! Bara lösningar!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det bord väl fungera men du får nog räkna med att den mesta skiten hamnar i billyfiltrena och bara en del i ytterfiltret.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka smokins avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Jämtland

Citat Ursprungligen postat av Daniel_89 Visa inlägg
    Funderar nu på att dra upp odlingen ett snäpp och det är med ett växt akvarium. Och har lite funderingar på om någon har nån erfarenhet av liknande projekt? Tänkt använda mig av ett ytterfilter och så kallade billy filter(?).
    Bilden visar hur jag tänkt. Ursäkta dåliga ritningen. Tror ni detta funkar? Tacksam för svar!

ja nackdelen kan tänkas vara om exempelvis det i mitten sätter igen insuget mer än de andra men det är samma utblås så lär det väl svämma över eller?

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Jo det är ju sant. Satt och funderade på om man bara ska köra ner några plast rör och sätta på en bit filtreringsmatta bara för att skydda räklingar. Nån som har nått annat förslag för filtrering? Ska väll även säga att akvariet ej ska rinna över till dom andra.

Räka smokins avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Jämtland

för att eliminera risken för översvämmning i något av de skippa ytterfilter och kör istället på en riktigt kraftig luftpump som du kopplar ihop.

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Citat Ursprungligen postat av smokin Visa inlägg
    för att eliminera risken för översvämmning i något av de skippa ytterfilter och kör istället på en riktigt kraftig luftpump som du kopplar ihop.
    Men det låter och det är det jag vill slippa..

Jag kan ju ge dig tipset om att ska du inte ha rinning mellan "karen" så ska du inte använda yttefilter som du har på skissen..

Hade dom tankarna till alla kampfisk akvarie.. Blir en av slangarna täppta så har du allt vatten på golvet. Plus att du får inget jämt flödde mellan alla karen utan någon sorts tryckreglater på alla slangarna.. så blir mycket bök.. Däremot så hade det funkat fint med tryckreglatorer och om du haft rinning mellan karen.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Men eden 501 ytterfilter... 3 st 1 till varje Små och ABSOLUT tysta... Dom 3 tillsammans blir ju till och med billigare än 1 stort... Kolla i annonser finns en från malmö som säljer och skickar.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    Men eden 501 ytterfilter... 3 st 1 till varje Små och ABSOLUT tysta... Dom 3 tillsammans blir ju till och med billigare än 1 stort... Kolla i annonser finns en från malmö som säljer och skickar.
    Okej, anledningen till att jag skulle använda ytterfilter var för att jag får med ett och massa grus osv. Skulle bli så billigt som möjligt men då lutar idén åt en odlings hylla samma pengar ungefär fast med mer kar=)

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det finns en kraftig tystgående luftpump, vet inte vad den heter nu för tiden, men jag hadde en sådan för många år sedan och jag tror den tillverkas ännu. då hette den vet inte om jag stavar rätt Swarser precion eller något liknande, den är i borstat stål och den var otroligt tystgående!! Jag tror någon köpte upp märket, men vet inte riktigt vem.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Har en bra luftpump av märket Project den är väldigt tyst till ett rimligt pris, hatar ljudet av luftpumpar så det var bara att hitta någon som var tyst(are). Men nu hittar jag inte tillverkaren så den är väl säkert uppköpt/nerlagt.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag vet att den jag pratar om ännu finns på marknaden, Herkules zoo har den här i Göteborg har jag sett, jag hatar också luftpumpar som inte är tysta, det går inte att sova med en sådan hemma!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag vet att den jag pratar om ännu finns på marknaden, Herkules zoo har den här i Göteborg har jag sett, jag hatar också luftpumpar som inte är tysta, det går inte att sova med en sådan hemma!!
    Nej dom är så jobbiga spec när man ska ha den i vardagsrummet och kolla på film lr nå liknande men det blir ett ställningsbygge istället då jag var ej tillräkligt snabb och köpa akvariet! Tackar hjärligt för all hjälp!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg