+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Förädlande CR!

Talking Förädlande CR!

I mitt hem finns tre glasbehållare med vatten och räkor; vas på ca 3,5 liter och akvarium på 63 liter och 180 liter. Räkorna är alla CR och härstammar alla från de tiotalet räkor som jag fick för snart 2 år sedan (troligen C-grad).

180 liters akvariet delar räkorna med blandad sydamerikansk sällskapsfisk (dvärgciklider, tetror, malar etc.) och de lever ett rätt hårt liv där utan ett överflöd av mat och med diverse rovdjur som tar yngel. Räkorna har dock funnit en fristad i ett stort javaormbunkesbuskage där de mer eller mindre frodas.

63:an är mer eller mindre nerlagt (För tillfället ) men några envisa och tåliga små räkor som gömde sig när de övriga fiskades ut lever kvar i de rätt usla förhållanden som råder däri.

I vasen frodas räkorna och förökar sig frejdigt. Vasen är low-tech, utan varesig pump, filter, eller termostat utan bara grusbotten och växter, dessutom står den i direkt solljus en står del av dagen...

I denna vas har det däremot hänt något intressant, räkorna förädlar sig nämligen. De räkor som innan de för ett halvår sedan flyttade till vasen var av C-grad är nu mer än hälften A-grad.
    Denna förädling sker inte i något av de andra akvarierna, i 180 liters akvariet sker snarare det motsatta, räkorna tenderar att bli mer röda (evolution?).

Någon som har någon bra förklaring till att räkorna i vasen förädlar sig? Eller någon annan tanke om det hela?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

ja om det stämmer är det bara att gratulera, men känns som deras färger och så borde bli urlakade pga det inte tillsförts nytt blod.
    Men för att ge en korrekt bedömning så förväntar jag mig att det kommer upp lite bilder i denna tråden?
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Bilder ska nog fixas. Snart.
    De vita banden är regelbundna men saknar den där skärpan i färgen...

Testar så här: http://picasaweb.google.com/104065119659286944279/Testbilder?authkey=Gv1sRgCK_9g-aOtJ3cqwE&feat=directlink...

Skriv om ni inte kommer åt bilderna, jag är inte säker på om jag lyckades fixa så att alla kan se dem...

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Jag kan bara se en klass C räka.

Ja det var så de såg ut från början...
    Skall försöka fixa fram de andra bilderna också!

http://picasaweb.google.com/10406511...eat=directlink

Här borde de bilder jag tog imorse finnas med. Det var inte helt lätt med motljus, i ett akvarium (vas) med runda glansiga kanter men det blev rätt hyfsat ändå...

I en av bilderna blir motivet precis bortjagat av en större räka men det mesta av räkan kom med...

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

En enkel förklaring på detta är nog att dina C klassade kommer från
    högre klassade räkor, så att dom har dom "finare" generna i sig.
    Hände mig oxå med mina första Cr som jag köpte från en butik.

Borde förhållanden spela någon roll för om de finare anlagen kommer fram? De som lever fridfullt i vasen är ju de enda som fått anlagen.
    Borde jag sköta om de ädlare på något annat sätt, t.ex. skilja på dem och de som inte utvecklat de finare anlagen eller skulle det bara skapa inavel? Borde jag kanske köpa någon "riktig A/S räka" för att minska eventuell inavel?

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Det du bör göra om du vill fortsätta "förädla" dina räkor är att sortera bort de som inte håller måttet jämfört med de finare räkorna du har, då kommer du efter hand få fram den typ av räkor du eftersträvar.. hårddraget iaf. Selektiv avel kallas det vanligen

500 inlägg iom. detta inlägg, wiie för mig

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Det är bara att sortera ut de med mest vitt på och köra dem för sig. Det kommer ta ganska många generationer innan du får fram räkor i S grades.

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Hur pass många generationer vågar man köra utan att införa nytt blod?

Men övriga omständigheter som vattenkvailitet borde inte påverka hur anlagen kommer fram, eller?

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Det det kan påverka är väl i så fall hur väl de färgar ut, men generna i räkorna påverkas inte av vattenvärden/kvalitet, inte direkt iaf.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg